Beantwoord

access point voor bbox2

  • 12 February 2022
  • 6 reacties
  • 495 Bekeken

In onze ondergrondse garage is geen 4G verbinding mogelijk. Voor de installatie van een laadpaal en voor elektrische wagen is er nood aan internet connectie.

Wij hebben in het technisch lokaal van ons appartement in de kelder een bbox 2 staan voor het opvolgen van onze warmtepomp.

We zouden deze bbox ook willen gebruiken in de garage. Er kan een kabel gelegd worden van de bbox naar de garage.

Welk type toestel, access point hebben we dan nodig in onze garage om hier wifi verbinding te hebben?

Bij telenet kan je een accespoint bestellen en dit makkelijk connecteren zonder extra configuratie werk.

Bij proximus kan ik hier nergens info over vinden. In de proximus winkel konden ze mij ook niet echt informatie geven.

Enig idee waar hier meer info over te vinden is?

 

icon

Beste antwoord door Martin 13 February 2022, 18:56

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Een actieve/aangesloten Bbox2 of Bbox3?

In principe kunt u hiervoor om het even welke AP gebruiken maar inderdaad u dient én de SSID én WiFi 

het WiFi paswoord van de AP of aan te passen of als dusdanig te gebruiken/te kennen

Eventueel gelijkaardig aan de Telenet AP oplossing is de Proximus booster (die gratis ter beschikking gesteld wordt voor abo Flex met vaste lijn)

Wi‑Fi Booster | Proximus

WiFi-netwerk uitbreiden via intern internet netwerk

& uiteraard dan ook best Bbox2 door Bbox3 vervangen

@avanhulle

Bij proximus kan ik hier nergens info over vinden. In de proximus winkel konden ze mij ook niet echt informatie geven

dit zijn de toestellen die bij Proximus nog beschikbaar zijn met o.a de wifi booster 

→ Toestellen Internet en TV | Proximus

Deze is normaal te huren 2,99€/maand maar één booster krijg je gratis in bruikleen bij een flex abonnement met vaste lijn inbegrepen.

BBOX<----------utp-kabel----------->wifi-booster-<----------utp-kabel----------->Toestel
BBOX<----------utp-kabel----------->bo|     wifi
BBOX<----------utp-kabel----------->bo|___)))                     (((-toestellen via wifi

Op de bbox 2 zijn momenteel de 2 lan poorten in gebruik. Kan ik de wifi booster aansluiten op aansluiting waar TV staat?

of moet daar eerste een switch tussen?

 

je kan die inderdaad aansluiten op gelijk welke ethernet-poort van de bbox, als je er bv een pc/laptop mee verbindt via utp kabel kun je dit ook vaststellen als je contact met internet kunt maken.

vroeger was dit niet het geval aangezien er dan niet in routed mode gewerkt werd.

Maar je kan ook de bbox2 laten omruilen  voor een bbox3 want die ondersteunt vectoring waardoor je nog eventueel op een hoger lijnsnelheid kunt geraken.

Alvast bedankt voor je feedback. Ik zal dit opnemen met onze syndicus. De modem wordt momenteel gebruikt voor opvolgen van de warmtepompen op afstand.

Indien de modem vervangen moet worden zal er mogelijk opnieuw setup moeten gebeuren zodat die warmtepompen kunnen opgevolgd worden.

Weet niet of de techniekers van proximus hier voor zorgen.

Modem wordt niet gebruikt voor tv aansluiting. We willen gewoon gebruik maken van deze infrastructuur om laadpaal info hier mee te verbinden en eventueel wagen up te date. Snelheid minder van belang.

 

werd er misschien een setup indertijd van de bbox2 ook door een Proximus technieker gedaan ?

Dit zou kunnen als portforwarding nodig is.

Maar als je voldoende hebt aan een bbox2 ben je niet verplicht om een bbox3 te nemen en als later de bbox2 eventueel stopgezet wordt door Proximus, dan is het nog tijd voor de omruiling van de bbox2 door een bbox3.

Reageer