Hallo daar allen,
normaal vermijd ik WiFi en gebruik kabel waar mogelijk, maar met Corona is er een PC op de livingtafel komen te staan (thuiswerk voor Proximus) en die is daar blijven staan (doe ook veel fotobewerking).
Al een tijdje dat ik af en toe het netwerk traag vond maar met het druk te hebben gewoon eens geschakeld naar 2.4 en terug 5 en dan maar verder gedaan.
Nu eens nagekeken.
Speedtest geeft bekabeld een stabiele 90 down en 27 up (Mbps).
Op 2.4 GHz is dat tussen 14 - 29 down en tussen 21 - 25 up.
Op 5 GHz is dat tussen 5 en 12 down en tussen 12 en 15 up.
Dan het kanaalgebruik bekeken via 'inSSIDer'.
In de 2.4 GHz zie ik mezelf, de buurvrouw (beiden Proximus) en nog iemand met Telenet (SSID wolkwolk)
Normaal worden kanaal 1, 6 en 11 gebruikt, om geen overlapping te hebben.
Maar hier stond mijn modem op kanaal 4
In de 5 GHz zat mijn modem op kanaal 36 én 40, dus 40 MHz breed.
De buurvrouw zit op kanaal 40, zij heeft blijkbaar een minder oude modem want in ac.
Daar zit ook een Telenet-60E37
En dan is er nog die 'wolk-wolk' op kanaal 100 en een Telenet-C8B4A op kanaal 44
Waarom het verschil tussen mijn oudere PX modem (enkel n) met dubbel kanaal en de PX modem van de buurvrouw slechts 1 kanaal (in ac) ?
Je ziet duidelijk dat in de 5 GHz band, door de hogere frequentie, het signaal minder ver gaat = verschil in niveau met dat van de buurvrouw is véél groter dan in de 2.4 GHz.
Raar dat op hetzelfde kanaal 44 er nog twee andere zitten, maar die kunnen van bij mij uit elk geografisch in een heel andere richting zitten waardoor die mekaar onderling minder storen.
Ik veronderstel dat moest de buurvrouw dezelfde test doen, dat haar signaal in de 5 GHz hoog staat en dan het mijne veel kleiner zodat we op dat moment allebei nog redelijk op het internet konden, ondanks hetzelfde kanaalgebruik ?
Dan heb ik mijn kanalen verzet naar een vrije plaats, maar geen verschil in snelheid.
Dan de modem een factory-reset gegeven waardoor die terug op automatische kanaalkeuze kwam.
Gekeken naar de gekozen kanalen.
Mijn modem kiest voor de 2.4 GHz kanaal 1 .. dat is het kanaal waar de PX modem van de buurvrouw opzit !
Daarmee de kanalen terug manueel ingesteld: het vrije kanaal 6 voor 2.4 GHz en kanaal 60 (de 64 komt er automatisch bij) voor de 5 GHz.
Maar, ondanks nu op volledig vrije kanalen te staan, blijft de snelheid (vooral op 5 GHz) abnormaal laag.
Getest met die PC in de living, het is een open ruimte met de modem in de salon op 7 meter afstand.
Ook getest met een PC die bij de TV staat en heel kort bij de modem, hetzelfde resultaat.
En ook getest met mijn gsm op verschillende afstanden, hetzelfde resultaat, abnormaal laag via de speedtest.
Mijn BBox3 is een oudere versie, zonder ac, maar dat zou geen probleem mogen zijn.
En in principe zou ik verwachten dat als het radiogedeelte van de modem defect is, er helemaal geen WiFi-signaal meer is.
Of komt dit toch nog voor als oorzaak van een heel trage WiFi, en dan ok na wisselen modem ?