Vraag

Aansluiting upgrade

  • 17 December 2020
  • 17 reacties
  • 950 Bekeken

Om de veel te lang uitgestelde overschakeling van een serieus verouderd ADSL abonnement naar een Proximus Flex pack voor te bereiden, ben ik aan het bekijken hoe ik de interne installatie moet opzetten.

Daarom eerst even schetsen hoe de relevante delen van mijn bestaande aansluiting eruit zien:

  • De telefoonlijn komt binnen in een kruipkelder (zo’n 1,2m hoog). Daar is GEEN 5-polig aansluitpunt aanwezig (dus geen NTP2007 aansluitdoos), maar een soort verdeeldoosje op de muur, zonder stekker, maar met schroefverbinding voor de 5 draden, met “Belgacom” op deksel. Daar is dus enerzijds de kabel van Proximus die binnenkomt op aangesloten (bovenkant) en anderzijds de interne telefoonkabel (onderkant)– zie foto.
  • Deze interne telefoonkabel loopt dan rechtstreeks tot een 5-polig aansluitpunt (inbouwcontactdoos) in de muur van de living, pakweg 10 meter verder, vlakbij waar de televisie ook staat. Dit is een gewone telefoonkabel, dus geen DSL of Ethernet kabel.
  • Met mijn huidige setup zit er in de living, dus op dat 5-polig aansluitpunt, een DSL splitter en daarop is dan mijn modem aangesloten (*).
  • Na de modem zit dan een aparte eigen router, een Netgear Orbi RBR50, die via 2 satellieten RBS50 mijn hele woning van sterk en behoorlijk snel wifi voorziet.

Voor de nieuwe installatie zie ik dus 2 opties, maar voor beide zit ik toch met wat vragen:

  1. Optie1 (voorkeur): ik behoud dezelfde opstelling en sluit dus de Proximus B-Box modem aan op hetzelfde 5-polig aansluitpunt:
    1. Aangezien de Proximus B-Box modem dan vlakbij de televisie staat, kan ik de Proximus decoder gewoon rechtstreeks op de modem aansluiten.
    2. Ik wil absoluut mijn eigen router en daarmee mijn huidig wifi netwerk & bekabelde apparaten behouden zoals het nu is. Kan ik dan gewoon het draadloos netwerk van de Proximus B-Box modem uitschakelen?
    3. Is deze setup waarbij het 5-polig aansluitpunt dus niet rechtstreeks op binnenkomende Proximus kabel zit, maar via een tussenwanddoos en een extra binnenkabel (weliswaar vaste onder de vloer en in de muur) toegelaten of mag /kan dit niet?
  1. Optie 2 (plan B): ik laat de Proximus installateur een 5-polig aansluitpunt installeren waar de Proximuskabel binnenkomt, ik gebruik de bestaande binnenkabel dus niet meer, en sluit de Proximus B-Box modem dus op dit punt in de kruipkelder aan:
    1. Aangezien de Proximus B-Box modem dan in de kruipkelder staat, kan ik de Proximus decoder daar uiteraard niet meer rechtstreeks op aansluiten.
    2. Net zoals bij optie 1, wil ik mijn eigen router behouden. Door de plaatsing van de router en de 2 satellieten  te herschikken, kan ik de router wel dicht in de buurt van de modem plaatsen. Dus ook hier zou ik weer het draadloos netwerk van de Proximus B-Box modem willen uitschakelen…
    3. Ik kan een satelliet vlakbij de televisie plaatsen, dus daarop kan ik de Proximus decoder aansluiten (satellieten hebben elk 4x Gigabit ethernet poorten). Dat betekent dan wel dat de Proximus decoder aangesloten is op de satelliet van mijn eigen router en dus niet rechtstreeks op de Proximus B-box modem: gaat dat werken of is dit een probleem?
    4. Opmerking: ik denk niet dat de snelheid van de verbinding tussen satelliet en router een probleem zal vormen. De Netgear Orbi RBR50 gebruikt namelijk een zogenaamde “5 GHz dedicated backhaul” met een theoretisch maximum snelheid van 1733Mbps, waardoor deze zo goed als geen vertraging oplevert.

Ik hoor het graag van de experten wat jullie van beide opties vinden. Stel gerust andere opties voor: ik sta momenteel nog voor alles open, zolang ik maar mijn Netgear Orbi setup kan behouden en ik niet moet beginnen kappen of schijven om nieuwe kabels te leggen – dat gaat voor mijn vrouw absoluut niet door de beugel kunnen…

(*) niet zeker of dit relevant/belangrijk is, maar mijn huidige internetaansluiting is er nog een gebaseerd op de eerder prehistorische ADSL technologie van Scarlet…


17 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat u hieromtrent een “officiële” reactie van een Proximus-medewerker zult moeten afwachten

Voor een vdsl2 aansluiting zal zo wie zo een NTP2007 met DSL-filter geïnstalleerd moeten worden

Dit kan bv. in de kruipkelder en de voorhanden telefoonkabel (misschien destijds door Belgacom/RTT geïnstalleerd) naar de 5-polige contactdoos (ook misschien destijds door Belgacom/RTT geplaatst) kan eventueel gebruikt worden om de DSL-lijn door te verbinden 

 

 

De 5-pologe contactdoos zal evenwel door een RJ11-contactdoos moeten vervangen worden waarop dan uw Bbox3v+ wordt aangesloten (uw telefoonlijn indien voorhanden dient best te worden omgevormd van analoog naar VoIP zodat het toestel met uw Bbox kan verbonden worden)

B-box 3V+ - Installatiegids voor tv en internet | Proximus

 

Uiteraard kunt u verder gebruik maken van uw Netgear Orbi RBR50 als privé router (en WiFi op Bbox uitzetten)

Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

Alvast bedankt voor de snelle eerste reactie!

Bij deze wat verduidelijkingen bij uw suggesties: 

Voor een vdsl2 aansluiting zal zo wie zo een NTP2007 met DSL-filter geïnstalleerd moeten worden

Geen probleem.

Dit kan bv. in de kruipkelder en de voorhanden telefoonkabel (misschien destijds door Belgacom/RTT geïnstalleerd) naar de 5-polige contactdoos (ook misschien destijds door Belgacom/RTT geplaatst) kan eventueel gebruikt worden om de DSL-lijn door te verbinden

Dat zou mogelijks wel een probleem kunnen zijn. De kabel die van de kruipkelder naar de living loopt is namelijk NIET door Belgacom geplaatst, net als die ingebouwde 5-polige contactdoos in de living. Dat is door onszelf geïnstalleerd bij de renovatie na de aankoop van het huis in 1998. 

Net daarom betwijfel ik ook of Proximus dit scenario zal aanvaarden, want daar staat of valt alles natuurlijk mee...

De 5-pologe contactdoos zal evenwel door een RJ11-contactdoos moeten vervangen worden

Dat is dan weer geen probleem, op de plaats van de bestaande 5-polige contactdoos in de living kan makkelijk een RJ11-contactdoos in de plaats geïnstalleerd worden…

(uw telefoonlijn indien voorhanden dient best te worden omgevormd van analoog naar VoIP zodat het toestel met uw Bbox kan verbonden worden)

Duidelijk, maar niet echt meer relevant. We zijn van plan geen vaste lijn meer te nemen in het nieuwe Proximus Flex pack. 

 

Tenslotte nog dit: uw reactie beschrijft de aanpassingen die zouden moeten gebeuren om de installatie volgens mijn optie1 uit te voeren, waarvoor dank.

Maar hebt u ook enig idee of optie2 kan werken?

Want als gebruik van die bestaande kabel tussen de kruipkelder en de living voor Proximus niet aanvaardbaar is, dan is optie 2 eigenlijk mijn logische en zelfs enige keuze om lastige bekabelingswerken te vermijden...

 

FYI: Is het niet veel logischer dat je iemand van Proximus zelf iemand laat sturen om dit verder te laten onderzoeken, morgen komen zij hier terug langs op het forum.

Reputatie 7
Badge +4

Best inderdaad de officiële reactie van een Proximus medewerker afwachten maar ik vermoed dat men eerst iemand ter plaatse zal willen sturen voor controle

Een Bbox in een kruipkelder lijkt mij direct een adequate oplossing elektriciteit voorhanden? perfect droge kelder? voor een eventuele TV-decoder moet u immers ook een utp/ethernet-kabel hebben aangesloten op Bbox)

Indien gebruik gemaakt werd van standaard telefoonkabel tussen kruipkelder en living vormt het aldaar plaatsen van de Bbox (via het DSL-aansluitpunt van de NTP2007) zeker en vast geen enkel technisch probleem

 

 

bbox in de kruipkelder dat zullen ze volgen mij zeker niet doen maar het enige officiële en exacte antwoord/informatie kan alleen van iemand van proximus zelf komen, we zien wel morgen als zij hier reageren om je verder te helpen.

Duidelijk dat het geen alledaagse vraag is en dat inderdaad enkel medewerkers van Proximus zelf hier uitsluitsel over kunnen geven.

En heel goed mogelijk dat ze dat pas zullen kunnen/willen doen door ter plaatse te komen.

Dat had eigenlijk al lang eens moeten geregeld zijn, alleen met die Corona toestanden wil het er maar niet van komen…

 

Voor wat het waard is, nog iets meer uitleg over die kuipkelder:

die is echt wel absoluut droog, want het is eigenlijk meer een berging dan een kelder, alleen dus beperkt in hoogte (rechtop staan is onmogelijk). Dat komt omdat het huis met een zogenaamde souterrain gebouwd is. Dus die “kelder” zit onder de inkomhal, die dus hoger ligt dan het “gelijkvloers”. Of anders gezegd, die kruipkelder ligt eigenlijk op hetzelfde niveau als het “gelijkvloers” waar de keuken, living  & zitruimte & tuin liggen. Ik hoop dat dit nog een beetje te volgen is :thinking:

Tenslotte: los van het al of niet kunnen hergebruiken van die bestaande kabel en het al of niet kunnen plaatsen van de Bbox in die “kelder”, mag ik uit jullie reacties afleiden dat er principieel geen probleem is met die draadloze verbinding via mijn wifi tussen die Bbox en de TV decoder? Dus zeg maar:

  • Bbox naar router in die “kelder”, uiteraard via ethernet kabel
  • router naar satelliet in living via wifi verbinding (weliswaar verbinding via toegewijd apart kanaal met hoge bandbreedte, “backhaul” genoemd en redelijk uniek aan die Netgear Orbi) 
  • sateliet naar TV decoder via ethernet kabel

Met andere woorden is dit even transparent voor de communicatie tussen Bbox & TV decoder alsof ze rechtstreeks via ethernet kabel zouden verbonden zijn (wat dus enkel mogelijk is bij mij als de Bbox ook in de living bij de TV decode zou staan)?

maar zou je niet liever zelf hebben dat de bbox niet in de kruipkelder staat want het wifisignaal van de bbox zelf wordt dan al verzwakt door de betonvloer naar de gelijksvloers

Daarom werd deze bij mij pa indertijd ook niet in de kruipkelder gezet.

 want het wifisignaal van de bbox zelf wordt dan al verzwakt door de betonvloer naar de gelijksvloers

Zonder de Corona maatregelen te overtreden gaat het moeilijk worden om het precies uit te leggen, maar geloof me: router moet wifi signaal niet door betonvloer naar gelijkvloers brengen, want die ligt al op het gelijkvloers (lees bovenstaande er nog eens rustig op na).

Wifi signaal gaat van router naar de satelliet op hetzelfde verdiep en moet  daarvoor door 1 dunne houten wand en 1 enkelvoudige bakstenen muur. Geloof me: voor dat “backhaul” signaal van die Netgear Orbi een fluitje van een cent, gaat nog zeer sterk zijn en veel hoger dan de bandbreedte die ik met mjn internetverbinding kan halen.

Want voor de duidelijkheid: als je mijn uitleg hierboven goed leest, zul je zien dat ik de wifi van de Bbox zelf NIET zou gebruiken. Bbox wordt puur als modem verbonden (kabel) met mijn router, die dan mijn wifi netwerk opzet. Dus wifi Bbox wordt sowieso uitgezet en niet gebruikt.

Kernvraag van die geschetste optie 2 blijft hiermee onbeantwoord (herhaald en nog explicieter gemaakt): 

  • Bbox naar Netgear router in die “kelder”, uiteraard via ethernet kabel
  • Netgear router naar Netgear satelliet in living via wifi verbinding van Netgear router (weliswaar verbinding via toegewijd apart kanaal met hoge bandbreedte, “backhaul” genoemd en redelijk uniek aan die Netgear Orbi) 
  • Netgear sateliet naar TV decoder via ethernet kabel

Is dit even transparent voor de communicatie tussen Bbox & TV decoder alsof ze rechtstreeks via ethernet kabel zouden verbonden zijn (wat dus enkel mogelijk is bij mij als de Bbox ook in de living bij de TV decode zou staan)?

 

Het weze duidelijk dat ik niks van de regels van het verbinden van de Bbox met de TV decoders ken. Daarom is deze vraag net de kernzaak. Want als de TV decoder alleen kan communiceren met de Bbox door op een netwerk van die Bbox zelf te worden verbonden (al dan niet bekabeld of via wifi bridge), dan kan mijn beschreven setup niet werken.

Reputatie 7
Badge +4

Fyi even nog een korte reactie op bovenstaande

IGMP Snooping - NETGEAR Communities

→ geen ervaring met het betrokken product maar de kans lijkt mij -  op basis van bovenstaande - onbestaande dat u een decoder via Orbi (WiFi) zou kunnen correct aansluiten (tenzij er ondertussen aanpassingen zouden zijn gebeurd)

uw decoder moet via utp-kabel op de Bbox of op bv. een Proximus WiFi booster (zelf verbonden met de Bbox met utp-of in WiFi) aangesloten worden 

 

IGMP daar kun je inderdaad met sommige switchen toch last meer krijgen zelf al wordt die ondersteunt in de switch, enfin is wat ik af en toe lees op socials, maar zelf geen ervaring mee.

@Kris&Miek

Zo te zien heb je een mesh netwerk. Je  Orbi/router/satteliet zal niet het juiste ip adres aan de decoder geven waardoor deze laatste  niet zal werken  en je geen beeld zal geven. Je kan even uitzoeken op het forum van Netgear zelf of dit iemand werkend gekregen heeft. Anders kan je proberen je Orbi’s als accesspoints in te stellen, die geven dan onveranderd het signaal van je Bbox door aan je decoder als  ik het goed heb.

Het is een kwestie hoe je de mesh routerunit instelt dus niet als router , persoonlijk heb ik er wel geen ervaring mee.

Reputatie 6
Badge +2

Voor de nieuwe installatie zie ik dus 2 opties, maar voor beide zit ik toch met wat vragen:

  1. Optie1 (voorkeur): ik behoud dezelfde opstelling en sluit dus de Proximus B-Box modem aan op hetzelfde 5-polig aansluitpunt:
    1. Aangezien de Proximus B-Box modem dan vlakbij de televisie staat, kan ik de Proximus decoder gewoon rechtstreeks op de modem aansluiten.
    2. Ik wil absoluut mijn eigen router en daarmee mijn huidig wifi netwerk & bekabelde apparaten behouden zoals het nu is. Kan ik dan gewoon het draadloos netwerk van de Proximus B-Box modem uitschakelen?
    3. Is deze setup waarbij het 5-polig aansluitpunt dus niet rechtstreeks op binnenkomende Proximus kabel zit, maar via een tussenwanddoos en een extra binnenkabel (weliswaar vaste onder de vloer en in de muur) toegelaten of mag /kan dit niet?

 

 

Ik zou voor optie 1 gaan.

Dat Belgacom aansluitbakje is geen enkel probleem voor VDSL2, op voorwaarde dat er:

  1. geen aftakkingen zijn. 
  2. de verbindingen goed zijn

Zoals jij het beschrijft zijn er dus geen aftakkingen, en loopt er een rechtstreekse kabel van 10 m. naar de living.

Bij voorkeur vervang je het 5-polig stopcontact door een NTP2007, maar je mag de B-box3 ook rechtstreeks aansluiten op de 5-polige contactdoos (op voorwaarde dat je geen vaste lijn hebt). Oude ADSL splitter niet gebruiken!

Dan staat de B-box3 in de living, en kan je decoder rechtstreeks aansluiten op de B-box3.

Hierop sluit je dan ook je eigen router aan, en schakel je de WiFi van de B-box3 uit.

Als je een publiek IP adres wilt op je eigen router, en dus dubbele NAT wilt vermijden, moet je op de eigen router PPPoE activeren, en de Proximus login en paswoord ingeven.

 

Optie 2, waar je de B-box en de Orbi router in de kelder zet, en alles via WiFi satelieten gaat doen zou ik ten sterkste afraden.

Je wilt toch geen actieve apparaten in een kruipkelder?

En je zal de Proximus niet werkende krijgen achter de eigen router (tenzij ingewikkelde set-ups met VLAN’s)

 

Waarom de moeilijke oplossing als het gemakkelijk gaat: huidige set-up behouden, en je ADSL2 modem vervangen door de B-box3

 

Als je een publiek IP adres wilt op je eigen router, en dus dubbele NAT wilt vermijden, moet je op de eigen router PPPoE activeren, en de Proximus login en paswoord ingeven.

voor wat uitleg klik hieronder op “Toon Inhoud”

Je wilt graag je privérouter gebruiken om zo je eigen netwerk te beheren? Volg dan deze stappen:

  1. Verbind je privérouter via de LAN-uitgang van de b-box met de WAN-ingang van de privérouter.
  2. Zet de DHCP-functie op je privérouter AAN.
  3. Wijzig de IP-instellingen van je privérouter zodat deze verschillend zijn van de b-box:
    • Default Gateway: wijzig deze naar een ander IP-adres dan dat van de b-box, bv. 192.168.2.1.
    • DHCP-range: wijzig deze naar een andere range dan die van de b-box, bv. 192.168.2.2 - 192.168.2.255.
  4. Maak een PPPoE-sessie aan op je privérouter met de gebruikersnaam en het wachtwoord van je internetverbinding.

De toestellen die verbonden zijn met je privérouter zullen nu een IP-adres krijgen van je privérouter en niet van de b-box. De WAN-verbinding (bv. voor remote access), zal ook verlopen via je privérouter.

Let op: Voor een optimale tv-ervaring, raden we je aan de decoder rechtstreeks aan te sluiten op de b-box.

Aandachtspunten

  • Je hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen andere toestellen op het andere netwerk niet zien (bv. draadloze printers).
  • Wanneer beide wifi-netwerken (dat van de b-box en dat van je privérouter) ingeschakeld zijn, dan zal je toestel, afhankelijk van je locatie, zowel met de b-box als met je eigen privérouter kunnen verbinden.

    zie→ Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

 

Reputatie 7
Badge +5

@Kris&Miek In deze situatie stel ik voor dat u de raad van onze techniekers ter plaatse volgt. Zij zullen op het moment van installatie kunnen zien wat het beste is voor een goede verbinding alsook proberen rekening te houden met uw voorkeuren indien dit mogelijk is. 

Eerst en vooral mijn excuses om niet eerder te reageren, maar tijdens de kerst- en nieuwjaarsperiode heb ik mij volledig op familiezaken gefocust en ben dus helemaal niet bezig geweest met IT zaken en dergelijke...

In elk geval erg bedankt aan iedereen die gereageerd heeft, dat is zeer gewaardeerd!

@Martin@M_016 & @Artie: voor wat het waard is, wat betreft die IGMP snooping, dat zou met een recentere firmware update moeten werkend te krijgen zijn (ik meen mij bepaalde succesverhalen van oa Duitse gebruikers te herinneren op de Netgear forums). Alternatief om Netgear Orbi router & satellieten als access point in te stellen en de router functie van de B-box te gebruiken is zeker een optie, maar heeft dan weer een aantal andere nadelen omdat ik daardoor de voordelen van de routerinstellingen van de Netgear Orbi niet meer kan gebruiken…

Maar laat ons maar veronderstellen dat dit uiteindelijk discussies in de marge zijn:

@philippe_d : blij te horen dat volgens jou dat Belgacom aansluitbakje niet persé een probleem hoeft te zijn en ik dus eigenlijk gewoon de bestaande bekabeling tot in de living zou kunnen blijven gebruiken! 

Want laten we duidelijk wezen: deze optie 1 draagt veruit mijn voorkeur! Ik zou natuurlijk liever deze rechttoe rechtaan oplossing hebben waarbij alles mooi op het aansluitpunt in de living kan aangesloten worden. Alle andere variaties ben ik enkel beginnen uitzoeken voor het geval deze bestaande bekabeling echt niet aanvaardbaar zou zijn voor Proximus, en dat ik tenminste een plan B zou hebben zonder echt te moeten gaan kappen of schijven om nieuwe kabels te leggen.

Maar op basis van wat u beschrijft, is er dus aanneembare hoop om plan A te kunnen uitvoeren (er zijn inderdaad geen andere aftakkingen en vaste lijn hoef ik niet meer).

@DaisyS & anderen: alles op een rijtje gezet is de conclusie duidelijk: met een beetje meeval is de bestaande bekabeling tot in de living te behouden en kan de installatie zonder ingrijpende veranderingen en/of ingewikkelde constructies gebeuren, maar dat zal dus pas met zekerhed kunnen vastgesteld worden door het bezoek van de Proxmus techniekers te plaatse!

 

Daarmee zijn voor mij de technische mogelijkheden voldoende besproken, maar ter afronding dan misschien nog 1 praktisch vraagje:

Plaats ik best gewoon de bestelling van mijn gewenste Flex pack en wacht ik de afspraak voor de installatie af na bestelling, om dan op het moment zelf de techniekers de situatie ter plaatse te laten bekijken?

Of is het beter om vooraf een afspraak te maken met een Proximus technieker om dit te komen bekijken alvorens te bestellen en zo ja, hoe doe ik dat best?

 

Reputatie 7
Badge +5

@Kris&Miek Door de huidige situatie is het redelijk druk bij Proximus. De meest efficiente manier van werken is volgens mij ineens een afspraak maken voor installatie. Onze techniekers kunnen dan ook perfect zien wat wel of niet mogelijk is. Indien je dit wenst mag je je contactgegevens toevoegen aan je forumprofiel en zorg ik er voor dat er zo snel mogelijk iemand contact met je opneemt.

Reageer