Vraag

Aansluiting pc met ethernet?

  • 18 November 2020
  • 13 reacties
  • 1189 Bekeken

Vanaf maandag dien ik van thuis uit te werken. Van het werk vragen ze me om de laptop met kabel aan te sluiten.

 

Zo komt de internet binnen in de berging

 

In ons huis waren van in het begin RJ11 aansluitpunten (denk ik) geinstalleerd

 

 

Ik heb geprobeerd om hier een dsl kabel in te pluggen, dit met een adapter vervolgens op een ethernet aangesloten.

Dit lijkt echter niet te werken. Moet er vanaf zo'n aansluitpunt ook een modem komen misschien?

Verder lijkt onze verbinding redelijk traag te zijn. Op zich stoort mij dit niet zo, maar voor mijn job is dit iets belangrijker…

 

Hopelijk kan ik hier wat hulp bekomen, mede gezien het feit dat het kort dag is.

 

Alvast bedankt!


13 reacties

Rj11 stekker zijn normaal voor telefonie en daarvoor gebruiken ze normaal geen bekabeling zoals voor RJ45 stekkers die met utp bekabeling werkt en die je nodig hebt om je laptop aan te sluiten. die ook een rj45 utp ethernet poort heeft.

dus indien mogelijk zou je de bekabeling van rj11 kunnen gebruiken om utp kabel cat6 bvb door die buis te trekken zodat je met RJ45 aansluitingen (aansluitdozen),kunt werken. zo zou je bbox kunnen blijven staan waar ze nu staat.

de  http://speedtest.net (speedtest kun je al eens doen door de laptop op je bbox rechtstreeks aan te sluiten met een voorlopige utp kabel om te zien welke snelheid je haalt.

max gegarandeerde snelheid kun je hier opvragen → http://proximus.be/internetsnelheid 

NB: de Dsl kabel is wel een rj11 telefonie kabel die de DSL uitgang van je aansluitdoos/vdsl filter verbindt met je bbox

zie ook installatiegids → installatiegids-van-je-modem-b-box-3v-b-box-3-enz

Martin,

 

Ik wil u eerst en vooral danken voor het duidelijk antwoord!

 

Kabels verleggen is niet meteen mijn dada. 

 

Op de site van Proximus wordt er reclame gemaakt van een wifi versterker. Ik had een toestel van vroeger (van Micom) dat je in het stopcontact moet pluggen. Dit versnelt de wifi alvast niet (gecheckt met speedtest). Ben ik correct als ik er van uitga dat de versterker van Proximus ook dan niet veel zal uithalen?

 

Aangezien Proximus niet mag langskomen vanwege de Covid-toestand, zit ik met de handen in het haar. Als het voor tv of gaming was, zou ik hier echt niet aan tillen, maar dit is voor het uitvoeren van mijn job.

Een wifi versterker (zoals ook de wifi booster van Prox) waarover je hebt versnelt niet de snelheid maar zorgt er voor dat je snelheid eigenlijk niet daalt die tewijten kan zijn aan slechter ontvangst van je wifi via de bbox dus komt het er eigenllijk op neer dat die het wifi bereik van je bbox verruimt.

Er worden wel nog techniekers de baan op gestuurd hoor, want dit kan je hier op het forum regelmatig lezen.

Reputatie 7
Badge +4

Als het dringend is en u om welke reden dan ook verplicht wordt met utp-kabel te werken een voorlopige gewoon tijdelijk losliggende verwijderbare utp-kabel te gebruiken vanuit LAN poort BBox in berging naar uw laptop op plaats x

afstand in m?

https://www.coolblue.be/nl/kabels/utp-kabels

https://www.mediamarkt.be/nl/category/_netwerkkabel-501331.html

https://www.allekabels.be/netwerk/utp_kabel.html

 

Indien het probleem bv. zou zijn dat u geen WiFi zou mogen gebruiken (uitgeschakeld op uw laptop?) kunt u eventueel (tijdelijk) overwegen gebruik te maken van PLCs : 1 in een stopcontact in de berging en 1 op de locatie van uw laptop waarbij Bbox en laptop via utp-kabel aangesloten worden op deze PLCs; best misschien PLCs met ingebouwd stopcontact gebruiken)

https://www.mediamarkt.be/nl/category/_powerline-homeplug-501397.html

https://www.coolblue.be/nl/powerline-adapters

 

 

FYI: lengte utp kabel mag tot max 100m zijn  dus dat zal al geen probleem zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Verder lijkt onze verbinding redelijk traag te zijn. Op zich stoort mij dit niet zo, maar voor mijn job is dit iets belangrijker…

Ik heb je lijn uitgetest. Zij haalt een snelheid van 100Mbps dus traag zou dat niet mogen zijn. Je kan zelf inderdaad een test doen van je lijn zoals Martin al voorstelde. 

Voor de aansluiting van je PC zal je inderdaad eventueel een losliggende kabel moeten gebruiken om snel een oplossing te heben zoals M-016 voorstelde, of PLC-adapters die het signaal via de electriceitskabels versturen. 

Via een booster werk je ook draadloos, wat niet mag van je werkgever. Dit zal dus geen optimale oplossing zijn in uw geval. 

Reputatie 6
Badge +2

Via een booster werk je ook draadloos, wat niet mag van je werkgever. Dit zal dus geen optimale oplossing zijn in uw geval. 


Voor zover ik weet kan je de Proximus WiFi booster ook instellen als “STATION” (WiFi bridge). Op die manier kan je een bedraad toestel toch aansluiten op de WiFi?

Reputatie 6
Badge +2

In ons huis waren van in het begin RJ11 aansluitpunten (denk ik) geinstalleerd

Ik heb geprobeerd om hier een dsl kabel in te pluggen, dit met een adapter vervolgens op een ethernet aangesloten. Dit lijkt echter niet te werken.

 

Op de (2de) foto te zien lijkt mij dat een installatie te zijn die voorbeireid is voor Telenet (1 coax radio/TV aansluiting, daarnaast één UTP RJ45).

Dat dit niet werkt is waarschijnlijk omdat er op dit aansluitpunt geen signaal is.

Kijk eens in de berging waar deze kabel uitkomt. Als daar een RJ45 stekker op zit, dan kan je deze gewoon inpluggen op de B-box3.

 

[edit]

Bij nader inzicht (foto 1) lijkt er een UTP kabel te komen uit de Proximus NTP met als label “LIVING”. (analoge telefoonaansluiting)?

Dit is waarschijnlijk de kabel die je nodig hebt! Wat je kan doen:

  1. deze UTP kabel loskoppelen uit de Proximus NTP (ik neem aan dat je geen vaste telefoons hebt die hieraan vast hangen?)
  2. Hierop een RJ45 stekker aanbrengen en aansluiten op de B-box3 (LAN).
  3. Het bakje in de living: vervangen door RJ45 (indien RJ11).

Dan kan je de laptop met een LAN kabel hierop aansluiten…

Gezien dit een “binnenbekabeling” probleem is, is dit niet de verantwoordelijkheid van een Proximus technieker. Een bevriende klusser zal zoiets wel kunnen oplossen? Of de technische dienst van jouw werkgever?

Voor zover ik weet kan je de Proximus WiFi booster ook instellen als “STATION” (WiFi bridge). Op die manier kan je een bedraad toestel toch aansluiten op de WiFi?

@philippe_d Dat kan zeker en vast maar wat ik nu niet weet of je dan ook een toestel kunt laten connecteren op wifi via de Wifi bridge, ik denk dat die dan geen wifi uitzendt, weet je dit soms?

Reputatie 6
Badge +2

Voor zover ik weet kan je de Proximus WiFi booster ook instellen als “STATION” (WiFi bridge). Op die manier kan je een bedraad toestel toch aansluiten op de WiFi?

@philippe_d Dat kan zeker en vast maar wat ik nu niet weet of je dan ook een toestel kunt laten connecteren op wifi via de Wifi bridge, ik denk dat die dan geen wifi uitzendt, weet je dit soms?


Geen idee, maar dat is in deze kwestie niet relevant. Hij wil gewoon 1 laptop bedraad aansluiten, toch?

@philippe_d nee niet relevant maar wel iets dat ik zou heel graag te weten komen :slight_smile:

Mijn excuses voor de late reactie, het lukt mij dan toch uiteindelijk om via wifi te werken.  Soms gaat het wel eens trager, maar dat geeft mij direct een excuus zelf ook wat trager te werken :grinning:

het gaat inderdaad tegenwoordig nooit meer vlug genoeg…. 

Reageer