mss zijn er geen aansluitingen meer mogelijk op de lijnkaarten maar mss kan dit een oplossing zijn
→ De snelheid en capaciteit van het huidige VDSL-breedbandnetwerk verdubbelen, waarmee Proximus en Nokia in Andenne uitpakken. | Proximus Groep
of moeten ze een kabel onder straat aanbrengen en blijkbaar moet er dan wel voor betaald worden! zie deze thread bv → aansluitung-op-vaste-net-onmogelijk-zonder-exorbitante-kosten-54185 | Prox Forum
Wij kunnen veel gissen en tips geven maar tenslotte is het enkel en alleen proximus die weet wat kan en mogelijk is en wat er in de nabije toekomst zou kunnen al dan niet aangepast/uitgevoerd worden
Dank Martin voor uw toelichting. Het zou wel eens de tweede situatie kunnen zijn, het huis aan de overkant is aangesloten, dus er is sowieso een kabel aanwezig aan die kant van de straat, maar niet aan de kant van mijn woning. Er moet dus vermoedelijk onder de straat door gegaan worden. Ik ben bereid om daarvoor te betalen, maar 3000 Euro zoals aangegeven in de andere thread is inderdaad wel exorbitant. Het absurde is dat alle nutsvoorzieningen (elektriciteit, kabeldistributie, water, ...) van die kant van de straat komen, de kabeldistributie zit zelfs in een buis, er kan makkelijk nog een kabel bijgetrokken worden. Het is ook geen doorgaande weg, maar een doodlopend straatje, en in het verleden werd al een strookje uit het asfalt geslepen om nutsvoorzieningen aan te leggen. Een onderboring is dus zeker niet noodzakelijk.
Maar het meest frustrerende is dat de Proximus hier weinig transparant in is en er zich gewoon van af maakt met de boodschap dat de woning niet aansluitbaar is. Een beetje meer informatie kan veel frustratie vermijden. En als ze klantvriendelijk zouden zijn dan zouden ze in principe nog een alternatief op 4G of 5G kunnen aanbieden aan die klanten.
Andere alternatieven zijn er jammer genoeg niet, VOO biedt daar enkel analoge kabel aan en de Flybox van Orange (die ik op dit moment gebruik) is zeer onstabiel, video conferencing is bv. niet mogelijk zonder haperingen.
Ik hoop dat iemand van de Prox forummedewerkers, straks als ze langskomen, aan de bevoegde dienst vragen wat er eventueel nog zou kunnen gedaan worden voor u.
Ik veronderstel dat u onderstaande reeds geprobeerd hebt (en niet aansluitbaar bent)
Speedtest internet connectie | Proximus
Ik vermoed inderdaad dat het probleem te maken heeft met geen telefoonkabel voorhanden aan uw kant van de straat (en voor de eventuele aansluiting ofwel er telefoonkabel dient te worden gelegd aan uw kant van de straat of een onderboring van de straat vanaf de overkant dient te gebeuren)
Vermits er sinds eind 2013 geen universele dienstverplichting meer is voor Proximus of een andere telecomoperator vermoed ik dat u of geen aansluiting meer zult kunnen krijgen of voor het project (studie, toelating en uitvoering) volledig zelf zult dienen te betalen
P.S.
Hebt u al nagegaan welke snelheden uw naaste aangesloten buren op het Proximus netwerk gegarandeerd minimaal halen; indien het lage adsl/vdsl snelheden zouden zijn heeft een dergelijke aanvraag mijns inziens mogelijks geen zin (cfr. kosten/baten)
→ wat is de dekking proximus/orange/base in uw omgeving? is er eventueel een operator met een betere 4G dekking?
ibpt | Dataportaal - Atlas mobiel (bipt-data.be)
BIPT: Sitebeheer
Cadastre des antennes émettrices stationnaires de Wallonie - Série | Géoportail de la Wallonie
Inderdaad daarom dat ik ook verwezen heb naar → aansluitung-op-vaste-net-onmogelijk-zonder-exorbitante-kosten-54185 | Prox Forum
waar er ook alternatieven staan enz….
@gdb82 Vul je jouw klantgegevens (klantnummer + telefoonnummer + adres 2de verblijf) aan in jouw profiel? Dan laten we dit verder nakijken.
Groetjes,
Antonella
PS: Gegevens noteren in je profielgegevens doe je zo: klik rechtsboven op je logo of foto → ga naar instellingen → noteer de gegevens in het betrokken veld → sla de wijzigingen op + geef een seintje zodra dit is gebeurd.
@M_016 Ik heb inderdaad de speedtest al gedaan. Voor mijn adres krijg ik de melding “Er is een onverwachte fout opgetreden”. Voor de huizen in de buurt die wel aangesloten zijn krijg ik “tot 100 Mbps download - tot 20 Mbps upload”. Via Beschikbaarheid van TV bij u thuis wordt aangegeven dat er maximaal 3 TV’s kunnen aangesloten worden, waarvan 2 op HD kwaliteit.
Dit wordt ook bevestigd door de buren zelf, de kwaliteit van het Proximus netwerk is er zeer goed, vermoedelijk mede omdat de LEX zich vlakbij bevindt. Het heeft dus denk ik effectief zin om op VDSL aan te sluiten. (en dat blijkt in het dorp één van de weinige opties te zijn aangezien VOO er het netwerk nog niet gemoderniseerd heeft)
Qua 4G heeft Proximus er de beste dekking. Orange heeft er ook 4G dekking, vandaar dat ik nu een Flybox gebruik. Maar de internetsnelheid en latency hiervan is zeer onstabiel. Bij slecht weer valt het signaal soms volledig weg. Base heeft er geen ontvangst.
Dat er sinds 2013 geen universele dienstverlening meer is maakt het er dus inderdaad niet makkelijker op. De woning werd in 2008 gebouwd, jammer dat de vorige eigenaar er toen niet meteen een aansluiting heeft laten voorzien, dan was een VDSL aansluiting krijgen nu een formaliteit geweest.
@AntonellaD dank, ik heb mijn profiel aangevuld. Neem gerust contact op mochten jullie nog extra informatie wensen.
U dient te kijken naar de minimum gegarandeerde snelheid. Blijkbaar is er dus blijkbaar een verschil tussen de info database “internetsnelheid” en deze m.b.t. “aansluitbaarheid TV”
@AntonellaD zal wel licht in de duisternis scheppen en blijkbaar zou de snelheid in de buurt toch zeker minstens +/- 20 Mbps of meer bedragen (2*8+1*4)
Een vaste aansluiting op behoorlijke snelheid zal in principe inderdaad normalerwijze kostefficiënter zijn (en voor bv. digitale TV meer mogelijkheden bieden)
Op basis van bovenstaande eventueel als alternatief 4G Mobilus unlimited 5G premium proberen (met een smartphone in 4G als mobiele hotspot (vooraleer eventueel in een 4G router te investeren of de Orange Flybox hiervoor op het Proximus netwerk te gebruiken)
Je gsm of tablet als mobiele hotspot instellen | Proximus
Succes
Dat wisten we inderdaad al sowieso op voorhand dat alleen Proximus weet wat mogelijk is of aan te bieden heeft op korte termijn, en die internetsnelheidstest en test TV mogelijkheden, die database is ook niet altijd up to date/correct zoals we ook weten, blijven in blijde verwachting wat de bevoegde dienst bij Proximus als oplossing kan bieden!
het is eerder 2x6.5Mbps +1x3Mbps wat zou overeenkomen met een max basis lijnsnelheid van 20Mbps (zonder DLM opvoersnelheid indien mogelijk meegerekend).
@gdb82 Ik ben navraag aan het doen. Zodra ik meer info heb, hou ik je op de hoogte. Groetjes, Antonella