Vraag

5 ghz kanaal uitschakelen

  • 25 september 2020
  • 3 reacties
  • 88 Bekeken

Hallo, we hebben sinds kort Proximus en sindsdien werken sommige apparaten niet meer via smartphone e.d. 

Nu heb ik reeds uitgevist dat het probleem zich vermoedelijk zou stellen bij het gegeven 2.4 en 5 ghz.

Op het toestel zelf kan ik de keuze niet maken dus ben ik op zoek gegaan of ik de keuze kan maken via mijn modem om enkel 2.4 ghz te gebruiken, want ik vermoed dat het probleem zich stelt in de automatische keuze tussen beide. 

Ik vind via de online acces op de modem wel de info terug over beide kanalen, maar kan ik de 5 ghz ook uitschakelen? 

 

Alvas bedankt, Tom


3 reacties

@TomMarjorie 
Smart wifi / slimme wifi / One SSID

Wat je voor alle zekerheid eens eerst zou kunnen proberen om te zien of het probleem zich nog voordoet als je "One SSID" op de bbox deactiveerd.

  • "One SSID" wil zeggen dat éénn en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" (of bij sommige bbox3 versies = "Wifi-home-xxxx") i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox en wifi 5.0 / wifi 2.4 uit /aan zetten.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

Beste Martin,

Heel erg bedankt voor de reactie, het probleem is daarmee opgelost geraakt!

Mvg, Tom

Blij te horen dat ik je hiermee heb kunnen verder helpen.

Reageer