Skip to main content
Vraag

4G Backup Landelijk gebied

• May 6, 2026
  • 6 reacties
  • 50 Bekeken

Beste,

Sinds kort ben ik klant bij Proximus met een VDSL2-abonnement via een Flex-pack (internet, tv en vaste lijn). Ik woon in een landelijk dorp in de Westhoek, op ongeveer 1 km van de centrale. Ik heb een internetbox, geen Bbox

Momenteel haal ik downloadsnelheden van ongeveer 15 à 16 Mbps en een uploadsnelheid van 1,8 Mbps. Dat werkt op zich, maar is vrij beperkt, zeker omdat ik vier dagen per week van thuis uit werk voor een verzekeringsmaatschappij. Grote bestanden, veel Teams meetingen. Ik klaag niet, ik wist dat de snelheden lager zijn dan dat ik had bij Telenet.

Ik heb bewust voor Proximus gekozen omdat dit voordeliger is voor mij als alleenstaande, hoewel ik weet dat Telenet hogere snelheden kan bieden.

Nu heb ik online gelezen dat Proximus in sommige gevallen een 4G-backup modem voorziet wanneer de snelheid lager is dan 20 Mbps. Klopt dit, en kom ik hiervoor eventueel in aanmerking?

Daarnaast lees ik ook over DLM en vectoring die de snelheid op VDSL2-lijnen kunnen verbeteren. Kan iemand mij uitleggen wat dit precies inhoudt, en of er kans is dat mijn lijn hierdoor nog een snelheidsverhoging krijgt?

Aangezien ik in een landelijke regio woon, vermoed ik dat fiber hier niet meteen beschikbaar zal zijn.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Met vriendelijke groeten

Victor

6 reacties

Mutlie
  • May 6, 2026

Ik kan op je specifieke vraag over de modem niet antwoorden, maar enkel een medewerker kan desgevallend handelen.

Via DLM kan  je internetsnelheid verbeteren  maar weet dat die afhankelijk is verschillende factoren.
DLM kan je zelf activeren.
Bel naar 0800 22 424 en volg de instructies om je lijnnummer in te geven. Zolang de test loopt mag je niet afleggen.  Daarna ken het even duren voordat DLM je snelheid effectief verhoogt. Dit is omdat DLM stapsgewijs de snelheid verhoogt na controle op stabiliteit. 
Er is voorrang voor een stabiele verbinding boven de snelheid.

In afwachting dat een medewerker je vraag oppakt kan je alvast  jouw klantgegevens aanvullen in je → ForumProfiel voor zover dat nog niet is gebeurd.
Als je dat niet doet zullen de medewerkers die gegevens eerst nog aan jou moeten opvragen.
Indien je dat nodig vindt kan je In het veld "Ticket"  nog meer informatie vermelden. Geen zorgen voor je privacy,  die gegevens zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers.
Klik daarna onderaan op "sla wijzigingen op" en meld hier even dat je hebt voldaan.

Martin
  • May 6, 2026

Daarnaast lees ik ook over DLM en vectoring die de snelheid op VDSL2-lijnen kunnen verbeteren. Kan iemand mij uitleggen wat dit precies inhoudt, en of er kans is dat mijn lijn hierdoor nog een snelheidsverhoging krijgt?

@Victorbulcke 

Dit is alleen maar mogelijk als je lijn dit ook aankan daarom best eens opvragen wat je krijgt als de resultaten opvraagt hier http://proximus.be/internetsnelheid 

============

Nu heb ik online gelezen dat Proximus in sommige gevallen een 4G-backup modem voorziet wanneer de snelheid lager is dan 20 Mbps. Klopt dit, en kom ik hiervoor eventueel in aanmerking?

Deze Tessares oplossing kan ook maar in het geval je daar goede 4G dekking hebt en afhankelijk van de bezetting.

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • May 6, 2026

Ik denk dat enkel een beperkt aantal klanten op ADSL deze 4G-backup modem kunnen krijgen. Aan je downloadsnelheid te zien zit je op VDSL2, al dan niet met DLM verhoogt van 12 naar 16,5.

Martin
  • May 6, 2026

Proximus vermelde toch het volgende in hun tessares oplossing: “vanaf een afstand  (van meer dan 1600m) van straatkast dat een verzwakkingseffect optreedt dat de VDSL-technologie minder goed doet werken”. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • May 6, 2026

Inderdaad, best de reactie van een Proximus moderator op dit publieke forum afwachten

Een dsl lijn van +/- 1 km van het type non vectorised geeft een startsnelheid van +/- 16 / Mbps down/up, mogelijks kan de DLM na enige tijd (paar weken) op basis van automatisch lopende testen deze snelheid nog (ietwat) verhogen

is dsl type vectorised mogelijk (ietwat hogere snelheden zijn mogelijk (startsnelheid 30/10 Mbps)

→ 

cfr Fr forum voor snelheden tot max 16 Mbps kan een oplossing dsl+4G “Tessares” aangeboden worden indien de bezetting van de lokale 4G antenne dit toelaat (zuiver mobiel verkeer heeft prioriteit), ik vermoed evenwel dat deze 4G boost enkel aangeboden kan worden op basis van een Bbox3v+ (niet met de internetbox)

Martin
  • May 6, 2026

Vectorised

PROV          DLM

Non Vectorised

PROV         DLM

±1km 30/10 60/15 16,5/2 30/4