Vraag

2e router koppelen bovenverdieping

  • 21 October 2021
  • 9 reacties
  • 796 Bekeken

Beste

Proximus bbox 3 wifi bereik reikt thuis niet ver genoeg, beneden geen probleem maar boven niet voldoende.

2e router geplaatst, maar die maakt boven een “apart” netwerk.

Zou graag hebben dat doorheen heel het huis 1 en hetzelfde netwerk gebruikt wordt.

Ik zou daarvoor blijkbaar een aantal gegevens moeten hebben van de Proximus b.box3 router, maar ik vind deze niet terug als ik kijk op 192.168.1.1

 

  1. IP adres van router boven moet binnen hetzelfde “subnet” van de bbox vallen: waar vind ik dit “subnet”? Het enige wat ik terugvind is de DHCP range van 192.168.1.2 tot 63.
  2. Het IP adres van de router boven mag blijkbaar ook niet binnen deze DHCP range vallen.
  3. Ik moet router boven op een ander “kanaal” zetten dan de b.box. Ik vind het kanaal van de bbox echter niet terug op de modem instellingen.

Kan iemand helpen?

 

Danku,

Vincent


This topic has been closed for comments

9 reacties

Dus wat je moet doen:

  • de DHCP server van de router uitschakelen, zodat de router geen IP adressen uitdeelt.
  • de router een vast LAN IP geven (niet de WAN poort), voorbeeld 192.168.1.100
  • B-box verbinden met een LAN poort van de router (niet de WAN poort).
  • zelfde wifi SSID/paswoord en versleuteling.

NB: De meeste routers hebben tegenwoordig de optie om deze in te stellen als AP, zodat je al deze wijzigingen die hierboven genoemd zijn, niet handmatig moet instellen.

bijkomende info:

 "Router instellen als access point"

Reputatie 7
Badge +4

2e router = 2e netwerk

→ 2e router instellen als access point bv.

Breid je netwerk uit met een router als accesspoint | How To | Computer!Totaal (computertotaal.nl)

&

Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

&

de gebruikte wifi kanalen kunt u terugvinden via bv

inSSIDer 3.1.2.1 Download | TechSpot

Bedankt Martin

Eerste 2 puntjes zijn gelukt.

3e puntje heb ik UPT kabel met UTP poort boven, verbonden met LAN poort van de router boven.

4e puntje is zelfde SSID & wachtwoord gelukt, maar weet niet wat je bedoelt met zelfde “versleuteling”?

Bedankt

je bbox gebruikt WPA2 dus ook WPA2 gebruiken

 

lukt helaas niet en staat nochtans op WPA2

wat staat er ingesteld op je bbox → http://192.168.1.1/ 

inloggen als User en met User wachtwoord: zie op sticker van bbox)

 is het ook WPA2? 

Maar wat lukt er juist niet?

denk dat het gelukt is nu, heb vlot bereik op boven & beneden nu.

hoe zou ik kunnen zien welke router hij gebruikt?

 

als ik boven ben zou ik verwachten dat hij de router boven gebruikt, beneden de bbox. het netwerk heeft nu maar 1 naam meer, dus op zich kan ik nu niet meer zien waarmee ik verbonden ben om te zien of het werkt

dat is inderdaad de bedoeling van wifi roaming zodat het toestel automatisch overschakelt.

Als je een ander wifi netwerknaam geeft kun je dan natuurlijk zelf kiezen.

als je een speedtest doet dicht bij de bbox en één dicht bij je router/accespoint zou je ongeveer het zelfde moeten meten

OK! Bedankt allemaal voor de hulp!