Beantwoord

2.4 Ghz NETWERK

  • 10 December 2021
  • 3 reacties
  • 5769 Bekeken

Ik heb een recente Proximus aansluiting en enkel maar 5Ghz ter beschikking. Voor mijn nieuw aangekochte robot stofzuiger is 5Ghz niet compatibel maar is 2.4Ghz vereist. Hoe is dit op te lossen ?

icon

Beste antwoord door Martin 10 December 2021, 16:59

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat u voor maandag geen antwoord/reactie meer zult bekomen van een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum

Concreet wordt voorgesteld eens te kijken in de GUI van uw Bbox

LAN IP adres 192.168.1.1 als user met het user paswoord voorhanden op uw Bbox (sticker)

In principe ziet u aldaar OneSSID enabled of disabled

en of  WiFi 2.4 en WiFi 5.0 actief zijn (on) door op het tandwieltje te klikken

Misschien wordt u probleem opgelost door op de OneSSID banner te klikken en te opteren voor disabled

= 1 SSID voor WiFi 2.4 type WiFi-home-xxxx (of WiFi-2.4-xxxx)

en 1 andere voor WiFi 5.0 type WiFi-5.0-xxxx

de WiFi key (WiFi paswoord wordt hierbij niet gewijzigd = blijft voor beide hetzelfde)

Succes

@IDSM De oplossing is One ssid uitzetten:

De uitleg die hier regelmatige gepost wordt zet ik er als bijkomende uitleg bij:

Smart wifi / slimme wifi / One SSID

Wat je voor alle zekerheid eens eerst zou kunnen proberen om te zien of het probleem zich nog voordoet als je "One SSID" op de bbox deactiveerd.

Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.

  • "One SSID" wil zeggen dat één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 GHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" of "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx i.p.v. de twee wifi netwerknamen wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx bij One SSID niet actief.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

 

Ik heb een recente Proximus aansluiting en enkel maar 5Ghz ter beschikking. Voor mijn nieuw aangekochte robot stofzuiger is 5Ghz niet compatibel maar is 2.4Ghz vereist. Hoe is dit op te lossen ?

Als je in Bazel woont werkt de 2.4Ghz niet :yum:

 

Reageer