Skip to main content
Vraag

vervanging oude v5 decoder naar nieuwere versie, niet meer gratis ?

• June 11, 2026
  • 2 reacties
  • 25 Bekeken

Forum|alt.badge.img

is dit tegenwoordig niet meer gratis ?

jullie hebben mij onlangs een bericht gestuurd dat mijn oude v5 decoder naar vervanging toe was en gingen jullie een nieuwe toesturen, al goed en wel, maar nu blijkt dat ik daar een meerkost op mijn factuur van heb, kan dit zomaar ?

ik had dit niet eens gevraagd om een vernieuwing, de oude werkte perfect.

2 reacties

Mutlie
  • June 11, 2026

De moderatoren zullen hier wel verder op reageren, maar het lijkt mij dat de decoder werd aangerekend voor een 5 tal dagen en werd gecrediteerd - want toch gratis? -  maar foutief maar voor een 4 tal dagen wat het verschil (10ct) verklaart.

Over de vervanging: de v5 wordt uitgefaseerd want is niet meer compatibel met de nieuwste systemen/software.

Wendy B
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • June 11, 2026

@Timpie 

Ik zie dat de technische dienst op 27/05/2026 jouw “oude” V5 TV box heeft vervangen door een nieuwe V7c TV Box.

Op zich was die V5 voor jou misschien niet zo oud en werkte ze nog, maar wij trachten als bedrijf mee te gaan met de nieuwste technologieën.
Ons tv-platform wordt ook regelmatig geupdatet en/of vernieuwd, waardoor het zou kunnen dat met iets oudere (analoge) toestellen
de nieuwe functionaliteiten niet werken.

Om deze reden beslist de technische dienst soms om pro-actief deze oudere modellen te vervangen door de nieuwe Android modellen.

De omruiling zelf was voor jou weldegelijk gratis. Ik zie nergens een éénmalige kost van 49,00 EUR* aangerekend staan op je aanrekeningen.
Maar er gebeurt wel een verrekening boekhoudkundig. Je oude V5 TV Box werd terugbetaald vanaf 28/05/2026.

Ik zou verwachten dat de nieuwe TV-box dan ook pas aangerekend wordt vanaf 28/05/2026, maar ik merk op je aanrekening op dat er
vanaf 27/05/2026 wordt gefactureerd. Vandaar dat men uiteindelijk 0,10 EUR te veel aanrekent.

Ik heb dit bedrag zonet voor je rechtgezet via een negatieve aanrekening.

Ik zie dat je een MyProximus account hebt. Zodra de rechtzetting in onze facturatiedatabase goedgekeurd is zal je deze in MyProximus zien verschijnen.
Dat zal voor deze namiddag of ten laatste morgen zijn.

Groetjes
Wendy

* als je als klant zelf een omruiling vraagt naar een nieuwer model TV Box, dan wordt er standaard 49,00 EUR omruilkost gefactureerd.
Enkel bij een omruiling omwille van defect via de dienst storingen of op initiatief van de technische dienst zelf wordt dit bedrag niet aangerekend.