Op het Proximus GSM nummer van mijn minderjarige zoon werden er tijdens het voorbije weekend verschillende extra verbruiken geregistreerd van mobiele betalingen voor in totaal +/- 100 euro. Dit kwamen we te weten door het berichtje dat verstuurd wordt bij overschrijding van het normale budget.
Alle mobiele betalingen hebben de volgende omschrijving : APPLE + een reeks cijfers en letters.
Mijn zoon heeft geen iPhone of Apple-account en heeft totaal geen mobiele diensten aangekocht, dus ook geen die een link hebben met APPLE. We zijn dit zeker want zijn GSM staat onder ouderlijk toezicht waardoor we zijn acties kunnen opvolgen. Hijzelf bevestigt geen weet te hebben van deze mobiele betalingen.
Wat kan een mogelijke oorzaak zijn van deze verdachte mobiele betalingen?
Hoe en bij wie kunnen we meer info krijgen over de transacties?
Hoe kunnen we dit het best betwisten?
Tot slot: ik begrijp niet dat Proximus standaard alle mobiele betalingen actief zet en dat het aan de (onwetende) klant is om deze te desactiveren. Logischer zou zijn om alles inactief te zetten en aan de klant duidelijk te communiceren hoe hij dit activeert en welke risico’s eraan verbonden zijn.
Ik ben bezig om voor 5 gsm nummers alle mobiele betalingen te desactiveren, maar dat vergt VEEL tijd. Je kan immers de desactivering van mobiele betalingen niet gelijktijdig opstarten voor verschillende gsm-nummers uit hetzelfde pack maar slechts 1 per 1 waarbij je telkens een bevestiging moet krijgen voor een bepaald nummer vooraleer je de desactivatie van een ander nummer kan aanvragen. Voor enkele nummers duurde het ongeveer 2 uur tegen dat ik de bevestiging kreeg. Voor het laatste nummer heb ik na 24 uur nog steeds geen bevestiging ontvangen.