Skip to main content
Vraag

Onterechte aanrekening huur TV Box

• April 15, 2026
  • 1 reactie
  • 12 Bekeken

Beste Proximus medewerker/forumbeheerder,

Via deze weg wens ik een klacht in te dienen over mijn laatste aanrekening van 5 april 2026.

Op deze factuur (documentnummer: 763xxxx776) wordt plots € 9,00 aangerekend voor de huur van een TV Box. In de toelichting op pagina 3 stellen jullie dat dit een rechtzetting is van een fout in het facturatieprogramma.

Ik heb hierover reeds telefonisch contact opgenomen met de klantendienst, maar kon daar helaas geen passend antwoord of een oplossing krijgen. Ik betwist deze aanrekening om de volgende redenen:

• Eigendom toestel: De TV Box in kwestie is jaren geleden door mij aangekocht. Aangezien dit mijn eigendom is, is er geen basis voor een huurvergoeding.

• Technische historiek & Loyaliteit: In uw technische systemen is duidelijk zichtbaar dat wij al zeer trouwe klanten zijn en dat wij deze tweede decoder al een zeer lange tijd probleemloos gebruiken. Het feit dat dit toestel al jaren op ons adres actief is zonder huurkost, bevestigt dat dit een aangekocht toestel betreft.

• Gebrek aan communicatie: Ik ben als klant op geen enkele manier vooraf gecontacteerd via briefwisseling of e-mail over deze nieuwe aanrekening.

• Geen huurovereenkomst: Er is nooit een overeenkomst getekend voor de huur van dit specifieke toestel.

Ik heb de factuur reeds voldaan voor het bedrag van € 107,99, zijnde het totaalbedrag met aftrek van de onterechte € 9,00 voor de TV Box.

Mijn gegevens:

• Klantnummer: 608xxxx29

• Installatieadres: 2830 Willebroek

Graag ontvang ik een bevestiging dat deze foutieve aanrekening wordt rechtgezet, de huurkost voor de toekomst wordt geschrapt en de openstaande € 9,00 wordt gecrediteerd.

Met vriendelijke groet,

1 reactie

Martin
  • April 15, 2026

Louter ter info in afwachting van een reactie van een Proximus moderator morgen:

Je bent niet de enige mijn pa (en nog vele anderen) heeft dit ook voorgehad, want jaren geleden was het mogelijk van een V5 mini decoder aan te kopen voor 50€.
Daarna en tot nu toe is er geen enkele mogelijkheid meer geweest om een decoder legaal aan te kopen)
Er wordt af en toe op de lijn gedetecteerd wat er aangesloten is en dit is dan het gevolg als een decoder gedetecteerd wordt. (De huur van één decoder zit inbegrepen in een Flex pack)

Als je nog het bewijs hebt van de aankoop zal dit zeker geen probleem zijn om dit recht te zetten.

NB: Op tweede hands zijn er ook illegaal Proximus decoders te koop wat natuurlijk niet mag.