Oma en de deurwaarder van Proximus

  • 25 June 2023
  • 19 reacties
  • 575 Bekeken

Reputatie 1

Betreffende klantnummer: 1527848

Oma is 102 jaar oud. Tot 13 maart 2022 woonde Oma nog thuis (met de nodige zorgen van haar 4 kinderen),en  was ze "beveiligd" via een Act-with-care halssnoerzender.

Op 9 maart komt Oma zwaar ten val. Op maandag 13 maart wordt ze dringend geopereerd.

Later wordt beslist dat Oma niet meer naar huis kan, en wordt ze uiteindelijk opgenomen in een zorgcentrum.

En dan krijgen we het probleem met de zender.

Wij (de kinderen) waren op dit moment totaal niet bezig met het alarmtoestel!

Maar aangezien de zender niet meer in de nabijheid was van het alarmstation, is dit spontaan

geactiveerd, en is het van 19 maart tot en 23 maart op zoek gegaan naar de zender,

en dat heeft zijn prijs::€ 1777 !!!

Wij natuurlijk in paniek! Gemaild, en gebeld naar meerdere instanties,

naar OCMW Brugge ("Wij onderzoeken het probleem")

naar Act with Care ("Wij maken een creditnota op..."?)

en Proximus ("We gaan het onderzoeken...")

Eigenlijk reageert niemand positief.

Maar intussen heeft Proximus een deurwaarder aangesteld, en Oma een factuur gezonden

voor een bedrag van € 2068,49  te betalen binnen 14 dagen (einddatum 5 juli).

De volgende zet wordt wellicht een beslag op de inboedel van Oma's huis?

Waarvoor dank,

De 4 kinderen van Oma


19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Johan Arthur Konijn 

Er is een dossier 52757517 opgemaakt.

we zoeken een collega om dit na te kijken.

Zet je in je profiel nog een contactnummer dat we kunnen gebruiken aub?

groeten

Tina

Reputatie 1

Beste

@Johan Arthur Konijn

best je TF-nummer hier verwijderen want je zet dit ten grabbel op een openbaar forum!
Dit kun je zelf nog tot één uur nadat je uw bericht gepost hebt.

Maar wel in je → ForumProfiel, daar zo veel mogelijk gegevens invullen/aanvullen en de met privé" aangeduide tekstvelden, kunnen enkel door proximus medewerkers zelf gelezen worden. In het vak "Ticket (Privé)" kun je nog bijkomende informatie vermelden.(bv. specifieke/privé info m.b.t. uw vraag, dus zet daar dit TF-nummer in dit geval). Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op" en meldt ook hier van zodra dit gebeurd is.

Reputatie 1

Dag Martin,

Ik heb mijn nummer verwijderd. Ik vond het ook al een vreemde vraag, aangezien mijn telefoonnummer vermeld staat in mijn profiel.

Intussen heeft mijn zus reeds contact gezocht met Omerus (de betrokken gerechtsdeurwaarder)

en ook met Test-Aankoop (want daar is mijn zus lid). Wordt dus zeker vervolgd...

Reputatie 7
Badge +3

@Johan Arthur Konijn 

excuses, het was niet duidelijk dat de vaste lijn in je profiel ook het contactnummer kon zijn voor de dossierbeheerder.

We kijken alles na en de dossierbeheerder zal je contacteren.

Groeten

Tina

Reputatie 7
Badge +3

@Johan Arthur Konijn

Beste,

deze telefoonkosten zijn ons aangerekend door Act With Care als “derde diensten”.

Hierdoor kunnen wij geen tegoednota opmaken: Act With care is verantwoordelijk voor de aanrekening ervan.

Ik hoop dat ze je klacht daar onderzoeken.

Je kan de deurwaarder alvast vragen het dossier tijdelijk on hold te zetten voor verder onderzoek.

Excuses dat wij nu niet kunnen helpen.

Groeten

Tina

 

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

Tenzij er een reeds een gerechtelijke uitspraak zou geweest zijn, treedt “de deurwaarder” slechts op als “een incassobureau” voor Proximus en dient er voor de effectieve invordering zo wie zo door “de deurwaarder” zich te richten naar de vrederechter bevoegd voor de de gemeente/stad waar uw grootmoeder is ingeschreven (vonnis)

Ik begrijp uit bovenstaande dat het (weer eens) een dienst door derden betreft; conform de toepasselijke wetgeving dient een door de klant geformuleerde klacht door de telecomoperator aan de betrokken diensten leverancier worden overgemaakt voor verder gevolg (art 9)

Het Belgisch Staatsblad. (fgov.be)

Blijkbaar werkt Act for Care met 070 nummers

Bij wie kun je terecht over diensten door derden? | Proximus

het is mij evenwel onbekend in hoeverre deze 070-nummers naar een call center of naar verwanten van de aangeslotene (oma) afgeleid worden (070 aan 0.30 €/min 1777 euro = 6000 minuten!!)

Mocht dit eventueel een call center geweest zijn is er mijns inziens zeker geen adequate dienstverlening door Act for Care geweest  en is de kans reëel dat de vrederechter de vordering van “ de deurwaarder” naar de prullenmand verwijst

Zou u geen gehoor vinden bij noch bij “de deurwaarder” noch bij Proximus, noch bij “Act for Care” lijkt het mij opportuun - alhoewel de procedure blijkbaar toch reeds enige tijd loopt (een incassobureau voor zover mij bekend wordt pas ingeschakeld- na meerdere aanmaningen/ingebrekestellingen) - de bemiddeling te vragen van de ombudsdienst telecommunicatie

Een klacht indienen tegen een telecommunicatieoperator (ombudsmantelecom.be)

met een duidelijke bondige toelichting welke stappen dienaangaande reeds genomen werden bij Proximus en de betrokken dienstenleverancier Act for Care

Succes 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Extra info over de 070 nummers van ACT WITH CARE BVBA

 

www.actwithcare.be/wetgeving-070nummers

wetgeving 070nummers | ACT WITH CARE BVBA

logo.png

Wet van 05/06/2005 artikel 116/1 paragraaf 1: diensten via 070 nummers

  • Betrokken nummers:

       070/211161 

       070/211162

       070/211163

       070/211164

       070/211165

  • 1. Dienstenaanbieder: ACT WITH CARE BVBA, Kortrijkstraat 149, 8550 Zwevegem, België

  •     KBO nummer: 0896049772

  • 2. BTW nummer: BE0896049772

  • 3. Omschrijving van de dienst:

    • Inbelnummer ten behoeve van de verwerking van noodoproepen komende van PAS toestellen geplaatst bij de eindgebruiker.

    • Dit nummer wordt exclusief gebruikt voor het genereren van beperkte noodoproepen geplaatst door de eindgebruiker en    beperkte technische meldingen afkomstig van het PAS toestel.

  • 4. URL's gebruikt door de dienst: Deze dienst gebruikt geen url’s: NIET VAN TOEPASSING

  • 5. Prijs per minuut: type II (0,30 €/min)

  • 6. Contactadres indien klachten:

    • ACT WITH CARE BVBA, Kortrijkstraat 149, 8550 Zwevegem, België
      +32 56 960170 - info@actwithcare.be

  • 7. Nummer van de vergunning volgens de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers en haar uitvoeringsbesluiten: NIET VAN TOEPASSING

  • 8. Startdatum/einddatum van deze dienst: 1/7/2017- 1/7/2025

  • 9.De hierboven vermelde gegevens die de voorbije 6 maanden van toepassing waren, indien ze verschillen van de actuele gegevens

Wet van 05/06/2005 artikel 116/1 paragraaf 1: diensten via 070 nummers

  • Betrokken nummers:

       070/211161 

       070/211162

       070/211163

       070/211164

       070/211165

  • Dienstenaanbieder: ACT WITH CARE BVBA, Kortrijkstraat 149, 8550 Zwevegem, België

  • KBO nummer: 0896049772

  • Omschrijving van de dienst:

    • Inbelnummer ten behoeve van de verwerking van noodoproepen komende van PAS toestellen geplaatst bij de eindgebruiker.

    • Dit nummer wordt exclusief gebruikt voor het genereren van beperkte noodoproepen geplaatst door de eindgebruiker en    beperkte technische meldingen afkomstig van het PAS toestel.

  • Deze dienst gebruikt geen url’s: NIET VAN TOEPASSING

  • Prijs per minuut:  Type I (0,15 €/min) type II (0,30 €/min)

  • Contactadres indien klachten:

    • ACT WITH CARE BVBA, Kortrijkstraat 149, 8550 Zwevegem, België
      +32 56 960170 - info@actwithcare.be

  • Nummer van de vergunning volgens de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers en haar uitvoeringsbesluiten: NIET VAN TOEPASSING

  • Startdatum/einddatum van deze dienst: zie contract per eindgebruiker

  • De hierboven vermelde gegevens die de voorbije 6 maanden van toepassing waren, indien ze verschillen van de actuele gegevens: NIET VAN TOEPASSING

Reputatie 1

Dag Tina,

Bedankt voor de info.

Mijn zus heeft intussen de deurwaarder gecontacteerd. Het dossier is on hold gezet.

Er loopt nog een onderzoek.

Dank voor de medewerking, en de info

Reputatie 6
Badge +2

Wat ik niet goed begrijp in deze discussie:

  • dit zijn oproepen naar een (duur) betaalnummer (070). Dus wel degelijk door Proximus aan de klant gefactureerd (en waarvan Proximus een gedeelte afstaat aan de uitbater van het nummer).
  • volgens Proximus (@tina.b) zijn deze telefoonkosten zijn aan Proximus aangerekend door Act With Care als “derde diensten”.???

Daar zit toch een tegenstelling in. Oproepen naar 070 nummers zijn toch geen “derde diensten” ???

Reputatie 7
Badge +4

@philippe_d

Conform de wetgeving van het jaar X (= sinds jaar en dag) zijn 070 en 090x nummers “premium nummers” (diensten door derden) en worden alle inkomsten van deze nummers BTW vrij doorgestort naar de betrokken dienstenleverancier die vervolgens zelf Proximus/operator vergoed door a) transport en b) inning/facturatie

Rechtstreekse aanrekening voor diensten van derden | BIPT

 

Edit: voor alle duidelijkheid de beller betaalt 21% BTW en deze wordt door de dienstenleverancier (niet door de operator) doorgestort aan de administratie BTW

 

Reputatie 1

Oma heeft vandaag een nieuw bericht ontvangen van Omerus

Ik lees:

Geachte mevrouw V.I E,

“Proximus heeft ons het volgende laten weten: 

Naar aanleiding van hun onderzoek blijkt dat U word aangerekend op diensten van derden door de alarmcentrale. Aangezien dit los staat van Proximus moeten zij helaas meedelen dat zij geen toestemming hebben gekregen om het bedrag te crediteren.

Hieronder vindt u een detail van het openstaande saldo: Vordering van:€ 2068,49”

Voor Proximus is daarmee de kous af?

Dankjewel, Proximus..

We hebben het Oma nog niet verteld☹️

Reputatie 7
Badge +3

@Johan Arthur Konijn 

beste,

het spijt me, maar het klopt wat de deurwaarder zegt : het is wat wij ook gezegd hebben: proximus kan dit niet crediteren want wij moeten betalen aan de leverancier Derde diensten.

De bal ligt in het kamp van Act With Care die de aanrekening hebben gedaan en die van jullie ook de vraag hebben gehad voor onderzoek, niet?! 

Ik hoop dat zij je klacht serieus nemen en een schikking willen treffen.

vriendelijke groeten

Tina

 

Reputatie 1

Bericht van Mintus:

 

Goeiemiddag,

Ivm met uw telefoon betreffende de hoge factuur door het alarmtoestel heb ik nog eens contact opgenomen met de firma Act with Care.

Ik kreeg onderstaande info door. Als u deze info doorgeeft aan Proximus kunnen zij kijken om de factuur te crediteren. U mag gerust in uw schrijven vermelden dat deze info van de firma Act with Care komt en dat u deze doorkreeg via onze dienst van Mintus, dit kan helpen om Proximus te overtuigen.

Wij adviseren dat jullie naar Proximus een schrijven  richten om dit voorval toe te lichten en vragen tot creditering van de betreffende factuur.

Hiervoor kunnen jullie volgende informatie meenemen in het schrijven:

De personenalarmtoestellen zoals dat van mevrouw Van Iseghem zenden periodieke technische meldingen uit ‘Machine 2Machine’ naar het nummer van het controle platform. Deze meldingen zijn cruciaal voor de veiligheid van de thuiswonende zorgbehoevende.

Het toestel van mevrouw heeft tussen de periode van 19/03/2023 tot 31/03/2023 een technische melding uitgestuurd waarbij wij niet kunnen achterhalen waarom de lijn open stond en niet werd afgesloten, met een hoge telefoonkost als gevolg.

Het toestel heeft tijdens deze periode geen data of voice verkeer gemaakt.

Mevrouw verbleef tijdens deze periode in het ziekenhuis & het toestel werd bij mevrouw ondertussen ook stopgezet.

We zijn uiteraard bereid om alle nodige informatie aan te leveren ten behoeve van de provider indien dit zou gevraagd worden.

Met vriendelijke groeten,

Wim Vande Woestyne

Deskundige administratie

Technische Dienst

 

Conclusie: hoeveel berichten en instanties zijn nog nodig om Proximus te overtuigen dat zij

tegemoet moeten komen? Wij hebben écht niet genoeg aan een goedkope “Sorry”!!!

Oma kan met haar pensioentje dat bedrag niet betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Johan Arthur Konijn Testaankoopdossier 52820793 is hiervoor in behandeling. Via de gebruikelijke procedure zal je door hen op de hoogte gesteld worden. Mvg, Heidi

Reputatie 6
Badge +2

Ik begrijp dat verdere communicatie via dit kanaal niet meer mogelijk is (gezien de klacht).

Het zou toch heel interessant zijn om te weten hoe het opgelost werd, en wat het probleem was. Dus krijgen we hopelijk toch ooit een beetje feedback 😉

 

@philippe_d

Conform de wetgeving van het jaar X (= sinds jaar en dag) zijn 070 en 090x nummers “premium nummers” (diensten door derden) en worden alle inkomsten van deze nummers BTW vrij doorgestort naar de betrokken dienstenleverancier die vervolgens zelf Proximus/operator vergoed door a) transport en b) inning/facturatie

Rechtstreekse aanrekening voor diensten van derden | BIPT

 

@M_016

Jouw link is in deze discussie niet relevant. Dit gaat over mobiele telefonie!

Bij mobiele telefonie bestaat er inderdaad een systeem van “rechtstreekse aanrekening voor diensten van derden”. Met jouw GSM kan je aankopen doen (voorbeeld bus tickets, parkeer tickets, ...), abonnementen afsluiten (vb beltonen, enz). Deze kosten worden de GSM gebruiker gefactureerd via de telefoonrekening of belkrediet

In deze discussie gaat het over “premium nummers” waarvan een deel van de gesprekskosten doorgestort worden aan de houder van het nummer.

Wat er dus gebeurd is:

Het 070 nummer werd door het alarmsysteem gebeld (dit zijn normaal korte M2M controle gesprekken), maar de lijn is om een of andere reden blijven “open” staan (zonder enige vorm van communicatie) dit gedurende 12 dagen aan 30cent per minuut?

Er is dus ergens een technisch mankement geweest, waardoor de lijn niet correct afgesloten werd na M2M communicatie. Net zoals je met de telefoon naar een duur nummer zou bellen, maar na het gesprek je telefoon vergeet in te haken …

Ik maak dan de bedenking

  • bij wie ligt de fout dat de lijn niet afgesloten werd? het alarm apparaat? Proximus?
  • kan iemand een 070 nummer bellen en daarbij dit soort hoge kosten maken met één gesprek? Ik dacht dat er bij “premium nummers” (vb sex lijnen) altijd een maximale kost was, waarna het gesprek automatisch wordt afgesloten???

Ik vind dat Proximus er zich heel gemakkelijk vanaf maakt, door te beweren dat de dienstenleverancier (Act with Care) de aanrekening hebben gedaan. In het geval van een 070 nummer is er geen “aanrekening” door een derde, maar zijn het gewoon de gesprekkosten die (gedeeltelijk) doorgestort worden…

Een technisch onderzoek waarom een lijn dagen aan één stuk kan open staan zonder enige communicatie (spraak, data) is hier toch nodig???

Misschien krijgen wij geen feedback in deze specifieke zaak, maar een discussie in verband met premium nummers, diensten voor derden, etc .. interesseert mij wel 😀

Reputatie 7
Badge +4

@philippe_d

Lees er a.u.b. de wetgeving en de info op de website van het BIPT dienaangaande eens na !

Er is geen onderscheid tussen vast en mobiel m.b.t. 09ox & 070 nummers die alle sinds het jaar X van het type “premium” zijn

Proximus stort het integrale bedrag door aan de dienstleverancier 

Proximus ontvangt van de dienstleverancier enkel een vergoeding voor transport en facturatie 

&

Nee in tegenstelling tot 090x nummers is er geen maximum duur voor 070 nummers

&

Vermits de betrokken zender meester is van de verbinding dient de oorzaak in eerste instantie daar te worden gezocht

mening

De meest logische oplossing zou mijns inziens zijn dat:

Act wit Care afzien van zijn vergoeding

Proximus afzien van zijn transport/facturatiekosten

De beller gecrediteerd wordt door Proximus en er vervolgend een afrekening tussen Proximus en Act wire Care plaatsvindt

&

De vraag is hier voor zover ik kan inschatten: wat doet Act with Care, vermoedelijk factureert Proximus omdat Act with Care stelt dat er een dienstverlening geweest is (klacht ongegrond)

De vraag is bv. of een vrederechter ook zo hierover zou denken

 

Concreet ga ik op deze post niet meer verder reageren, we zullen mogelijks wel ooit horen hoe het verder afloopt

 

 

Reputatie 1

Dag allemaal,

Voor wie het aanbelangt…

Op  8 februari 2024 is Oma overleden! Ze werd 103 jaar oud.

Misschien toevallig, we zijn persoonlijk een tijdje gespaard gebleven in info rond

het bovenaan beschreven  “Proximus & Act with Care”-probleem,

maar intussen is er een nieuwe mail naar Oma gezonden door de deurwaarder,

met het gekende verhaal: € 2150 te betalen binnen de 10 dagen.

“Gelukkig” moet oma daar niet meer wakker van liggen 😡

Mijn medeleven met het overlijden van je oma.

Gelukkig heeft zij dit Kafka verhaal niet bewust meegekregen. Hopelijk wordt er toch nog een oplossing gevonden.

Reageer