Skip to main content
Vraag

Factuur betaald volgens bank, maar niet volgens Proximus

• June 9, 2026
  • 6 reacties
  • 21 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Tot hier toe heb ik nog nooit problemen gehad met de betaling. Tot nu. Normaal ontvang ik mijn factuur per mail begin van de maand en betaal eind van de maand via de My Proximus app. Tot en met de factuur van april 2026 ging dit normaal. April factuur werd einde van april betaald. En zo stond het ook in My Proximus.

Dus begin mei ontvang ik de factuur van mei 2026. En eind mei 2026 betaal ik deze factuur. Dit gebeurt wel pas na de vervaldatum. Ik ontvang een eerste herinnering einde mei, maar omdat de factuur reeds betaald is, en het tot 3 dagen kan duren voor dat bevestigd wordt, negeer ik die eerste herinnering. Maar nu krijg ik ineens een e-mail die dreigt met mij af te sluiten omdat ik de laatste factuur die van mei 2026 al 20 dagen niet betaald heb. 

Via de chat leg ik dus uit dat de factuur van mei 2026 begin mei ontvangen en eind mei betaald volgens hen 20 dagen over tijd is. Maar dat dat deze factuur van mei betaald is volgens mijn bankafschrift. Die medewerker vraagt mijn rekeningnummeren zegt dat de betaling gekoppeld is aan de factuur van april? Maar de factuur van april was probleemloos betaald eind april (heb geen herinneringen of afsluitdreiging gehad toen).

De medewerker zegt dat de factuur van mei niet betaald is. Maar ik herhaal - tot vervelens toe - dat de factuur die ik begin mei ontvangen heb, einde mei betaald is geweest. Ik krijg steeds als antwoord dat dit voor de factuur van april is en de betaling daaraan is gekoppeld? Maar april is eind april zonder problemen en opmerkingen betaald. En hij houdt vol dat de factuur van mei niet betaald is.

Ik kan dus niet volgen. Wat bedoelt de medewerker nu? Dat mijn laatste betaling die van mei aan de factuur van april werd gekoppeld? Maar april was betaald (en geen opmerkingen gehad). Hij blijft zeggen dat de factuur van mei niet betaald is, maar die is wel van mijn rekening gegaan en betaald en einde mei. Dus mei is betaald. Maar Proximus zegt van niet. En gaat me nu afsluiten.

De medewerker zegt dat hij de openstaande factuur - die betaald is - nog eens doorstuurt. Maar heb nog altijd niets ontvangen. En die factuur die hij doorgeeft heeft het rerentienummer van de laatste factuur die ik in mei ontvangen heb, en einde mei betaald heb. Wat mis ik nu hier in dit hele gesprek. En wat betekent dat hij mijn betaling aan april gekoppeld heeft? Terwijl april al eind april betaald was?

6 reacties

Martin
  • June 9, 2026

@Blinckx Een Proximus moderator zal dat verder moeten natrekken.

Wat mij verwonderd is dat je schrijft dat je uw factuur begin van de maand ontvangt (zoals ik trouwens) en dat je ze maar op het einde van de maand betaald (bij mij moet die tegen de 16-de van de maand betaald zijn! 

Is het misschien hiermee dat de verwarring ontstaan is ?

Enfin, we horen wel verder eens de PX moderatoren op je topic reageren.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • June 9, 2026

Normaal valt het rond de 20ste van de maand. Dus misschien niet direct eind van de maand. Maar deze keer heb ik te laat betaald na de vervaldatum door omstandigheden. En nog een eerste herinnering gekregen - maar toen was het reeds betaald. Die herinnering heb ik dus genegeerd. Misschien dat er daarna wat is misgelopen? Kreeg het aan de chat-medewerker echter niet uitgelegd. Die begon altijd over ‘koppeling van de betaling aan de factuur van april’ en ‘die van mei was niet betaald’. En luisterde niet echt naar dat ik vertelde dat mei wel betaald was.

Wendy B
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • June 9, 2026

@Blinckx 
Ik ga je via een privébericht een overzicht van je facturatie bezorgen.
Groetjes
Wendy

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • June 9, 2026

Heb uiteindelijk een overzicht via e-mail gekregen, maar dat voor mei klopt dus niet. Dat is betaald geweest, maar staat in het overzicht als niet betaald. Ik kan een overzicht van al mijn betalingen door de bank aan Proximus bezorgen. Het punt is dat ik niets heb aan jullie overzicht van de betaalde facturen, want die is niet correct. Ik heb die van mei betaald …. 

Wendy B
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • June 9, 2026

@Blinckx 
Je meldt dat je betaalt hebt, maar in onze facturatie is de betaling niet toegekomen. Om die reden
heb ik jou inderdaad een overzicht bezorgd van hoe wij jouw facturatie zien op dit moment.

Als je me een rekeninguittreksel van je betaling van mei bezorgd, dan kijk ik voor je na wat er met de
betaling gebeurd is.

Zoals in het privé-bericht gemeld kan een betaling op een Proximus rekening belanden indien je niet
het correcte referentienummer invult.

Er wordt dan manueel door de financiële dienst gecontroleerd voor welke klantenfiche de betaling bedoelt is.
Als ze de klantenfiche terugvinden, dan boeken ze de betaling wel over en worden er ook geen herinneringskosten
aangerekend. Maar dit kan even duren.

Maar om dit voor je na te gaan heb ik dus even een rekeninguittreksel van je betaling nodig. Gelieve deze wel
niet openbaar in deze post te delen. Gelieve het bewijs via privé-bericht aan me door te sturen.

Groetjes
Wendy

Martin
  • June 9, 2026

FYI: houd er wel rekening meer dat je via een privébericht van het forum, geen screenshots (jpg, png, enz...) kunt doorsturen.