Skip to main content
Beantwoord

Alweer aangekochte tv box aangerekend

• February 20, 2026
  • 17 reacties
  • 93 Bekeken

Vorig jaar werd de onterecht aangerekende tv box rechtgezet. Nu wordt deze alweer gefactureerd. Aan de moderators, graag een definitieve rechtzetting ik kan de aankoop van 11 jaar geleden bewijzen. Ik zal het bedrag van 9€ afhouden van de factuur (vorig jaar was dit 8€!)

Beste antwoord door Joel M

@Gilbert_07  Heeft u 2 tv boxen of eentje als ik je dit vriendelijk vragen mag.Groetjes,Joel.

17 reacties

Joel M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 20, 2026

@Gilbert_07  Heeft u 2 tv boxen of eentje als ik je dit vriendelijk vragen mag.Groetjes,Joel.

Mutlie
  • February 20, 2026

@Joel M 

Ter info:
het topic van vorig jaar, gestart door ​@Gilbert_07  aangaande de onterecht aangerekende tv box die toen werd gecrediteerd en niet meer zou worden aangerekend:

En de oplossing van toen:

Martin
  • February 20, 2026

TBI: Als PX het bewijs heeft van de aankoop bij hen of het bewijs ook nog kunt voorleggen dan wordt die decoder als aangekocht aangeduid in de controlelijst en moet je voor deze decoder ook uiteraard niet meer huur betalen.

Mutlie
  • February 20, 2026

Dat besluit ik alleszins uit het vorige topic dat voor ​@Gilbert_07 gunstig werd afgesloten. En dat is trouwens toch letterlijk wat ​@tina.b schreef, niet waar?

Dus ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar de reden waarom de aanrekening nu opnieuw gebeurd (3e decoder? 2e vervangen? foutje Proximus? iets anders?)

• Auteur
  • Rising star
  • February 20, 2026

Ik heb twee decoder, één werd destijds aangekocht. Sinds vorige klacht is er niets veranderd. Geen idee waarom die nu weer als huur wordt aanzien. Het aankoopbewijs heb ik nu teruggevonden en kan worden doorgestuurd als daarom wordt gevraagd. 

Martin
  • February 20, 2026

Dus ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar de reden waarom de aanrekening nu opnieuw gebeurd (3e decoder? 2e vervangen? foutje Proximus? iets anders?)
-------------------------------------------------------------------------------------

Eigenlijk heeft mij pa dat ook voorgehad, hij had de V5c decoder al een ruime tijd niet meer  aangesloten, omdat hij toch altijd met de V7  TV keek, tot hij  eens iets wilde testen en de V5c weer op de lijn aangesloten had en inderdaad  dit werd dan later opnieuw gedetecteerd en stond het terug op de factuur aangerekend.

Dat besluit ik alleszins uit het vorige topic dat voor ​@Gilbert_07 gunstig werd afgesloten. En dat is trouwens toch letterlijk wat ​@tina.b schreef, niet waar?
Ik heb dit inderdaad niet meer volledig opnieuw gelezen ik dacht dat het daar  niet zo duidelijk aangegeven was of het om een tweede hands aangekochte decoder ging of om een aangekochte bij Proximus zelf , wat wel een verschil uitmaakt en daarom dat ik dit nog eens wou verduidelijken.

Martin
  • February 20, 2026

Ik heb twee decoder, één werd destijds aangekocht. Sinds vorige klacht is er niets veranderd. Geen idee waarom die nu weer als huur wordt aanzien. Het aankoopbewijs heb ik nu teruggevonden en kan worden doorgestuurd als daarom wordt gevraagd. 

@Gilbert_07 Had je hem mss ruime tijd niet meer opgezet ?

Mutlie
  • February 20, 2026

Of het een 2e hands decoder is of rechtstreeks aangekocht bij Proximus (wat vroeger mogelijk was) kan ik niet op antwoorden.
Maar dat die 11 jaar geleden werd aangekocht, een factuur kan worden voorgelegd en PX de huur van de decoder crediteerde zegt wel iets.

• Auteur
  • Rising star
  • February 20, 2026

De tv box werd aangekocht bij Proximus. Ik huur sinds een paar jaar een tv box die gratis in mijn pack is inbegrepen. Ervoor was dit ook een aangekochte maar die is stukgegaan en werd teruggestuurd. Alle toestellen hebben toch serienummers? Het kan toch niet zo moeilijk zijn om na te gaan wat gehuurd wordt en wat aangekocht was.  

• Auteur
  • Rising star
  • February 20, 2026

Beide toestellen zijn al jaren in gebruik zonder onderbreking, één in de woonkamer de aangekochte in de slaapkamer, en die werkt nog goed genoeg als tweede toestel ! Hij moet wel regelmatig opnieuw worden opgestart omdat hij soms bevriest. 

• Auteur
  • Rising star
  • February 20, 2026

Ik heb er twee, één in huur dat in pakket inbegrepen is

Joel M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • February 20, 2026

@Gilbert_07 

Normaal voert het systeem jaarlijks een controle uit om na te gaan hoeveel toestellen een klant in gebruik heeft. Dat is nodig omdat sommige klanten bijvoorbeeld meerdere tv‑boxen hebben zonder ervoor te betalen. In dat geval wordt de facturatie rechtgezet en wordt de klant hierover geïnformeerd.

Het probleem is dat tv‑boxen al enkele jaren enkel nog gehuurd kunnen worden. Het systeem kan daardoor niet herkennen of er vroeger ooit een toestel werd aangekocht. Het ziet enkel het totaal aantal boxen en zet die automatisch om naar huur. Ik heb dit ondertussen opnieuw rechtgezet, maar ik vrees dat dit probleem zich jaarlijks kan herhalen.

De nodige creditnota heb ik alvast opgemaakt. Onze excuses voor het ongemak.

Groetjes, Joel

Martin
  • February 20, 2026

@Joel M  Om alle verder twijfels weg te werken is mijn vraag:
 wordt dit ook rechtgezet in geval je die 2de hands gekocht hebt? 

• Auteur
  • Rising star
  • February 20, 2026

Bedankt alvast Joël. Vorige klacht is zeker geen jaar geleden en heeft enkele maanden aangesleept eer het dossier in orde was. En nu alweer, dat belooft voor de toekomst.  Dit voelt eerder aan als drukmiddel om uiteindelijk over te gaan tot vervanging en huur. 

Joel M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • February 20, 2026

@Martin 

Enkel wanneer de klant het toestel bij Proximus heeft aangekocht en hiervan een geldig aankoopbewijs kan voorleggen, kunnen wij dit uit commercieel standpunt crediteren en aanpassen.

Groetjes,
Joël

Martin
  • February 20, 2026

Hartelijk dank ​@Joel M  om zo alle twijfels uit de wereld te helpen.

Joel M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • February 20, 2026

@Martin Graag gedaan 😊Groetjes,Joel.