Skip to main content
Na het overlopen van mijn factuur heb ik een extra kost ontdekt van 16€ van Sharazoo . Heb al gebeld om uitleg maar de eerste persoon kende er niks van en bij een tweede poging iets betere uitleg gekregen . Heb op de franstalige pagina gekeken van proximus en blijkbaar zijn er nog vele mensen die het ontvangen hebben . Zijn er ook nederlandstalige klanten die zoiets ontvangen hebben ? Ook heb ik een klacht ingediend bij de ombudsdienst voor telecom daar ik zeker niet van plan ben dit te betalen .
Dag jcologne,



Hiervoor neem je best contact op met het bedrijf dat verantwoordelijk is voor deze aanrekeningen. Dit kan telefonisch op 025881795 of per e-mail op support@techgardenmedia.com.



Hetgeen wij kunnen doen is een blokkering plaatsen op je gsm voor alle betalende diensten.



Groetjes,



Antonella
Hallo jcologne,



Heb zojuist hetzelfde ontdekt op mijn facturen: 32 euro in april en 40 euro in juni naar Sharazoo.

Ook naar Proximus gebeld maar te horen gekregen dat ik het maar moet regelen met Sharazoo zelf, en dat Proximus er voor niets tussen zit. En dat terwijl er inderdaad heel veel klachten binnengekomen zijn over deze dienst van verschillende mensen die zeggen nooit een abonnement te hebben afgesloten. Onbegrijpelijk dus dat Proximus deze zaak van fraude niet verder onderzoekt. Na verder surfen een artikel gevonden in de Morgen (al geschreven in april 2016) dat de klachten over onterecht gefactureerde m-commercediensten vooral bij Proximus voorkomen. Indien je het wil blokkeren, blokkeer je tevens alle andere betalende diensten zoals parkeren per sms. Minister De Croo heeft vorig jaar al gezegd dat hij perk en paal wil stellen aan deze praktijken en dat de telecomoperator het unieke aanspreekpunt moet zijn voor gedupeerde klanten en niet de dienstenleveranciers. Maar sommige personeelsleden bij Proximus hebben dat precies niet goed begrepen?
Het wordt nog hallucinanter: op advies van een Franstalige mede-gedupeerde (die inmiddels wel zijn geld terug heeft), heb ik zonet een bezoekje gebracht aan de Proximus winkel. Daar mocht ik met een directe lijn naar de facturatiedienst bellen. Groot was mijn verbazing echter, toen ik te horen kreeg dat als je met een gsm op het internet gaat, dat nu eenmaal kan gebeuren. Dus die 72 euro ben ik gewoon kwijt en daar moet ik me maar bij neerleggen. Pardon? Kan dit zomaar?
Artikel De Morgen van 07/04/2016 :

Ombudsman niet mals voor Proximus: "Cowboys krijgen vrije baan"



Proximus gaat slecht om met klachten over m-commercediensten, waarbij consumenten via hun telefoonrekening gefactureerd worden voor diensten die ze op hun smartphone activeerden. Dat zegt de Ombudsdienst Telecommunicatie. "Cowboys krijgen de vrije baan", zegt Ombudsman Luc Tuerlinckx. Hij stelt vast dat veel consumenten er het raden naar hebben hoe ze zich op de m-commercediensten hebben geabonneerd en besluit dat de aanrekening van de m-commercediensten door de operatoren "veelal onterecht is". Minister van Telecom Alexander De Croo zegt in een reactie bezorgd te zijn en plant een wetgevend initiatief om klanten beter te beschermen tegen de facturatie van diensten door malafide dienstenaanbieders. Hij wil een verplicht protocol afsluiten met de telecomoperatoren over een betere klachtenbehandeling en een vlotter terugbetalingsproces van onrechtmatig geïnde bedragen. Daarnaast wil de minister dat telecomoperatoren voortaan het unieke aanspreekpunt zijn voor consumenten en niet de dienstenleveranciers. Ook moet er een kortere termijn komen voor het behandelen van klachten en een onmiddellijke terugbetaling als de dienstenleverancier niet tijdig antwoordt. Operatoren zouden dienstenleveranciers met wie ze samenwerken in de toekomst proactief moeten evalueren op de kwaliteit van hun dienstverlening, voor en tijdens de periode dat ze een contract hebben met de dienstenleveranciers, luidt het.
Idem ! sinds april kom ik blijkbaar net via mijn werkgever te weten ! Niemand een idee hoe je dat "oploopt" ?
Je zou toch denken dat als je een abonnement neemt (per ongeluk of niet), je daar bevestiging van krijgt. Of is dat niet meer nodig?
Proximus neemt de klachten wel serieus; er zijn in het verleden al verschillende m-commerce-diensten bij ons geweigerd omdat ze zich niet aan de regels houden : de geïnde bedragen zijn niet voor proximus zelf, maar voor de betreffende m-commerce-dienst. Ik geef de klacht ivm sharazoo door voor verder onderzoek.



vriendelijke groeten



Tina
Bedankt voor uw reactie, Tina. Zoals alle andere gedupeerden heb ik ook al een klacht ingediend bij de Ombudsman.

Wat kunnen we verder doen om de onterecht betaalde abonnementskosten te recupereren? Sharazoo moet toch op z'n minst kunnen bewijzen dat er een abonnement werd afgesloten? En indien ze dat niet kunnen, moeten de bedragen dan via Proximus gecrediteerd worden?
Dag Maria,



Sharazoo moet inderdaad kunnen bewijzen dat er een inschrijving gebeurd is op hun diensten. Mocht blijken dat de aanrekeningen van Sharazoo onterecht zijn, zal Sharazoo de kosten moeten crediteren.



Groetjes,



Antonella
Heb al paar keer hetzelfde ontdekt op mijn facturen: 32euro in april en 40 euro in juni naar Sharazoo.

terwijl er al een blokkering op m commerce staat.



Ook naar Proximus gebeld maar te horen gekregen dat ik het maar moet regelen met Sharazoo zelf, en dat Proximus er voor niets tussen zit. En dat terwijl er inderdaad heel veel klachten binnengekomen zijn over deze dienst van verschillende mensen die zeggen nooit een abonnement te hebben afgesloten. Onbegrijpelijk dus dat Proximus deze zaak van fraude niet verder onderzoekt. Na verder surfen een artikel gevonden in de Morgen (al geschreven in april 2016) dat de klachten over onterecht gefactureerde m-commercediensten vooral bij Proximus voorkomen. Indien je het wil blokkeren, blokkeer je tevens alle andere betalende diensten zoals parkeren per sms. Minister De Croo heeft vorig jaar al gezegd dat hij perk en paal wil stellen aan deze praktijken en dat de telecomoperator het unieke aanspreekpunt moet zijn voor gedupeerde klanten en niet de dienstenleveranciers. Maar sommige personeelsleden bij Proximus hebben dat precies niet goed begrepen?ik ga
Nog ter verder info:

Wat moet er gebeuren om aanrekening te annuleren?

De Ethische Commissie voor de telecommunicatie raadt het volgende aan:

http://www.telethicom.be/nl/veelgestelde-vragen/een-sms-dienst-stopzetten


(c)
Is hier nog nieuws over?

Heb op mijn factuur van juni en juli hiervoor extra kosten betaald. Eens 16euro en 32euro. Nu had ik eind juni gebeld naar Sharazoo om dit abonnement dat ik trouwens nooit zelf heb aangevraagd stop te zetten. Ze hadden mij toen beloofd dat ze dit hadden stop gezet en dat er geen betalingen meer zouden aangerekend worden. Nu krijg ik vandaag mijn proximus factuur met terug een mobiele betaling van 16euro aan hen. Ik probeer hen via tel en via mail te bereiken maar geraak er niet binnen. Wat kan ik hieraan doen? Hoe kan ik dit stoppen? Heb ook al sinds eind juni op het gsm nummer laten een blokkering zetten voor mobiele betalingen maar blijkbaar omdat dit abonnement zou aangegaan zijn ervoor kunnen deze betalingen blijven verder gaan.

Wie kan mij hiermee helpen?
Kijk ook eens of er geen apps zijn die sms'en mogen versturen.

Blokkeer alle machtigen voor sturen sms bij alle apps met uitzondering van de systeem sms app natuurlijk


Dag SylviaDR



Kan je via Het Proximus Team klantgegevens bezorgen? (telefoonnr, klantnr, contactnr)



Dan kijk ik het voor je na.



Mvg, Koen
Blokkeer dan toch gewoon die fraudeurs op jullie netwerk.

Sharazoo is trouwens niet bij alle operatoren beschikbaar dus waarom bij Proximus wel en bij andere niet????



Hieronder zie je hoe je aan zo een duur diefstal abonnement raakt.








Bedankt!



Echt schandalig dat ze kunnen blijven voortdoen!! Heb ze al een paar keer proberen te bereiken via tel of mail maar geen enkele reactie. Vraag me echt af hoe ik dit ga kunnen stoppen??
krijg hier juist een bericht dat ik dit sharazoo bullsht gestopt heb ? hoe kan dit ik zit al meer dan 3jaar bij telenet ? en heb echt geen zin in deze zever nu ?!
Krijg ik hierop nog reactie van Proximus? Heb geen zin dat deze aanrekening deze maand terug op mijn factuur staat.
Dag SylviaDR,



Koen vroeg je al eerder om klantgegevens, stuur je deze door?



Groetjes,



HeidiE
Heb deze toen via pb aan Koen doorgestuurd
Bij ons zelfde probleem, reeds sinds april bij ons dochter en nu ook bij mijn zoon sinds juni (is momenteel dus kost van 64 euro per maand, voor iets wat niemand van ons begot weet). Ook reeds enkele keren in proximus winkel geweest om probleem aan te kaarten en daar krijg je als antwoorden: proximus is niet verantwoordelijk voor de aankopen via M-pay, of je moet STOP sms'en naar betreffend nummer (lukt dus niet aangezien het een vast nummer is), klacht indienen via de ombudsdienst.

Ik heb nu zonet klacht ingediend via de ethische commissie voor telecommunicatie tegen zowel Proximus als tegen Sharazoo.

Ben al zeker 24 jaar klant bij proximus, maar het zou kunnen dat dat niet lang meer zo zal blijven, want dat grapke heeft me nu al 256 euro gekost en is nog steeds niet opgelost en bovendien is dat abonnement van Sharazoo nog steeds lopende !! Geen idee hoe je ervan af geraakt.

Begrijp ook niet waarom proximus dergelijke malafide praktijken toelaat. besmeurt toch ook hun naam ! geen goede reclame, foei proximus, aan ons heb je toch al gauw 5 klanten minder (gezin van 5 met elk een abonnement bij proximus)
Feit is dat proximus met deze bedriegers samenwerkt in tegenstelling tot andere operatoren. Proximus is dus op zijn minst medeplichtig aan deze diefstalpraktijken .
Ik heb ook M-Pay volledig geblokkeerd bij mijn zoontje sinds 2 maand (en bij de andere kinderen dan ook maar voor de zekerheid). De pogingen blijven wel binnenlopen maar er gaat geen geld meer af. Dat wil wel zeggen dat M-Pay geen blijkbaar betaalmiddel meer is wanneer het wel nuttig zou zijn.

- De houding van Proximus is laks in deze. Na zoveel klachten zou de provider geblokkeerd moeten worden. Dir is een regelrechte scam.

- Proximus erodeert zijn eigen betaalsysteem. Misschien levert dat wel een extra centje op op korte termijn, maar zonder bescherming van de consument of terugbetaling bij misbruik kun je dit betaalsysteem beter vermijden lijkt de boodschap.

Nu een mailtje gestuurd naar de provider (eindelijk geeft proximus aan waar we terecht kunnen want dit is anders nergens te vinden) maar weinig hoop daar gehoor te vinden.
Hier hetzelfde verhaal. Nu al 3 maanden aanrekeningen voor mobiele betalingen naar Sharazoo op de factuur van mijn zoon. Ook geen enkele bevestiging van dit abonnement gekregen. Bij de Proximus klantendienst wordt ik afgewimpeld met de mogelijkheid dat we een klacht kunnen indienen op de site. Wij willen ook zo snel mogelijk deze dienst stop zetten en de reeds betaalde bedragen terug kunnen recupereren!
Ik heb het op 3 manieren opgelost

- Direct M-Pay blokkeren op het account van je zoontje om verdere aantekeningen te blokkeren

- Na veel zoeken 2 manieren gevonden om je uit te schrijven:

- Mail naar support@techgardenmedia.com waarin je aangeeft: Please stop subscription to Sharazoo.com services via Proximus M-Pay for +32 4XX XXXXXX

- In de SMS'en van je zoontje gaan zoeken naar een bericht (ze sturen om de 14 dagen iets door waarin ook iets vermeld staat van subscriptie op hun dienst, weet precies inhoud niet meer). Daarop kun je reageren of staat wat je moet doen. Als ik me goed herinner denk dat je gewoon reply met 'STOP' als inhoud moet sturen



Het is een oplichterij maar ze reageren wel op vraag om te stoppen, ik heb via beide wegen bevestiging van uitschrijving gekregen. Success!

Reageer