Skip to main content
We zijn intussen een klein jaar aan het wachten op een update van kitkat naar lollipop voor onze samsung S5 mini, en mijn vrag is of proximus als reusachtige provider niet in staat is om enige druk te zetten op Samsung zodanig dat wij in België onze updates zo snel mogelijk krijgen, nu en in de toekomst. Als ze deze update in Trinidad en Tobago al tijden hebben, wil dat toch zeggen dat dat hier ook moet kunnen.
Ter info Martin

https://source.android.com/security/overview/updates-resources

android -> manufacturer -> carrier -> customer



Ik dacht dat Px grosso modo de updates terzelfdertijd als Vodafone ter beschikking stelt

Maar ja het kan (waarschijnlijk) (veel) beter/sneller
Oei, daar had ik totaal geen weet van en is inderdaad raar dat Proximus die software updates kan of zou tegen houden!!!

Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee of de Providers zo iets doen, want ik heb nog nooit mijn smartphones bij een provider aangeschaft.
Er is geen enkele andere verkkaring mogelijk.

In alle andere Benelux landen, Duitsla d, FR etc... hebben ze allen die uodates al doorgekregen.

Ik begrijp niet dat Proximus dit doet. Het gaat om MAANDELIJKSE security updates and patches die voor de veiligheid van je toestel zorgen. Andere providerd slagen er wel in de updates tibdig te versturen. Waarom kan Belgie 's grootste dat dan niet?

Mijn CSC code is SM-G955FZKAPRO

Build Number R16NW.G955FXXU1CRB7

CSC Version G955FXXU1CRAP

Als antwoord hierop kreeg ik van samsung het volgende:

"Csc code eindigt op PRO wat denk ik voor Proximus staat. Dus updates komen niet rechtstreeks van Samsung af die gaan eerst naar Proximus daarna moeten ze die goedkeuren en eventuele aanpassingen doorvoeren.. Want de S8 hier in NL staat op april gewoon.. binnenkort zal die update ook wel komen voor mei.. Dus het ligt echt aan de soort toestel die je koopt en waar je hem koopt"



Dit is de service die je dan krijgt als je trouw zweert aan je provider. Meteen ook de laatste keer dat ik een toestel bij hen aanschaf. Hetzelfde voor het toestel van mijn zoon, de Samsung A5.

Wetende dat we zo lang klant zijn en dan kan een deftige update policy niet eens opgezet worden om be klanten wat peace of mind te geven over de veiligveid van hun smartphone.

Samsung kan dan wel updates pushen, als de peovider geen zin heeft dan verkloten ze niet enkel hun eigen reputatie maar ook die van de smartphobe maker...
haal je die updates binnen via een wifi netwerk.

Ik begrijp namelijk niet goed wat bv. Proximus met die updates te maken heeft als je die via een wifi netwerk laat updaten.

Hoe heb je die opgevraagd want in de menu instellingen vindt ik alleen de melding van een security patch van 1 april 2018.
Tja.... Vodafone UK & Nl zitten blijkbaar reeds in versie xxxD (en wij nog in 😎 en Orange Fr heeft versie ondertussen xxxC maar Pt Lux daarentegen nog altijd een "divisie lager"



https://www.sammobile.com/firmwares/galaxy-s8-plus/SM-G955F/PRO/



Daarnaast dient ook niet uit het oog te worden verloren dat na een 2-tal jaar (voorlopig) ook van Samsung niet veel meer te verwachten valt

https://www.nu.nl/mobiel/5193053/consumentenbond-en-samsung-rechtbank-updates-smartphones.html
Martin,

WIFI of via 4G, wat maakt het uit. Als Proximus de update niet vrijgeeft, dan kan je die niet ophalen...

De provider, Proximus, heeft alles met de updates te maken. Als Samsung ze vrijgeeft dan is het aan de provider om deze te releasen aan haar klanten.

Zoals M 016 aangeeft, elders zitten ze reeds 2 versies verder enkel hier zitten we te sukkelen omdat niemand bij Proximus zijn verantwoordelijkheid neemt...

Maar betaal je factuur 1 dag te laat en ze zetten je meteen als bad payer in hun database!

Ik verwacht niet dat proximus mea culpa slaat... daar zijn ze te arrogant voor. Wat ik wel verwacht dat ze hier iets aan doen want alle updates, Maart en April zijn reeds lang vrijgegeven door Samsung !
Bedankt voor de info die je geeft maar het is gewoon dat ik iets niet snap in dit systeem van security updates, bv als je die smartphone niet gekocht hebt bij Proximus, dan kun je toch de security updates downloaden, zoals dit bij mijn smartphone gebeurt, maar waarom kan dat dan niet (of wat is juist het verschil) als ik dit zelfde toestel bij Proximus zou gekocht hebben, dat is waar ik niet aan uit geraak ?
Martin, terinfo

https://nl.forum.proximus.be/smartphones-32/smartphone-update-34348/index2.html

Note8 Proximus: versie xxxCRD8 op 23/4/18



Ik ga ervan uit dat je een Px-abo hebt en dus de (securtiy) updates via Px ontvangt (eventueel via WiFi)

Er zijn evenwel reeds een beperkt aantal netwerkoperatoren met versie xxxCRD9 opertioneel , maar toegegeven hier is Px qua updates duidelijk in de voorste gelederen
Ik ga de vraag eens anders stellen, als ik zonder sim werk en de security updates blijkbaar zo kan binnen halen via wifi, hoe of op welke manier houdt Proximus dan die updates wel tegen van iemand die een toestel gekocht heeft bij Proximus of wordt er dan andere firmware op die smartphones gezet voor of door Proximus? enfin ik hoop dat ik min of meer kan duidelijk maken waar ik niet aan uitgeraak.
Concreet worden de updates enkel en alleen aangeleverd via een netwerkoperator

android -> manufacturer -> carrier -> customer



Concreet wat Samsung S8+ betreft heeft Samsung versie xxxD reeds enige tijd geleden vrijgegeven en hebben sommige netwerkoperatoren deze versie reeds geïmplementeerd, anderen zoals Px hebben dit nog niet gedaan en zitten nog op een oudere versie zoals bv. xxxB

Zit er specifieke Px firmware op dit toestel? Ik vermoed dat zulks hier nu niet meer het geval is. Houdt Px iets tegen? Ja en neen. De "laatste versie" is gewoon nog niet geïmplementeerd = nog niet ter beschikking gesteld aan de klant. Waarom? Tja, waarom sneller gedaan voor Note8 dan voor Samsung S8(+)….. dat weet alleen Px (vermoedelijk kwestie van manmiddelen/prioriteiten/te kleine wijzigingen/…). Als we de historiek van de updates S8+ bij Px bekijken zien we wel dat deze eerder vrij onregelmatig is (aug, oct, nov, dec, mar)
Ja allemaal goed en wel maar ik krijg die toch binnen via een wifi verbinding niet via een mobiel netwerk == zit geen sim in de smartphone) dus is en blijft dit voor mij een groot raadsel waarom die enkel zouden binnen komen via een netwerk operator want als ik ze binnen krijg terwijl ik op één of ander wifi netwerk zit klopt er toch ergens iets niet aan die uitleg of het moet echt iets te maken hebben met de firmware, enfin ik probeer het maar te begrijpen en het voornaamste is natuurlijk dat ik ze binnenkrijg 😉

in ieder geval bedankt voor de verstrekte info.
Ongelofelijk maar waar. 2 dagen nadat ik mijn beklag maak krijg ik plots en zonet de update binnen!

Dus klagen loont en het is nu ook aangetoond dat proximus wel degelijk deze update gekregen had van Samsung maar niet doorgestuurd.

En de updates hangen af van de CSC code van je telefoon (zie mijn voorgaande berichten). Aangezien deze bij Px werd aangekocht is mijn CSC code een PRO versie wat wil zeggen dat ik mijn update niet rechtstreeks van Samsung krijg maar via Px.

Px is in dit geval niet echt bezig mzt systematisch pushen van updates naar haar klanten wat een zeer spijtige zaak is.

In bijlage screenshot van mijn update.

Ondanks alles, toch bedankt Px en collega forummers ?
Ik vroeg zonet ook aan een collega om zijn updates na te gaan op zijn s8, ook van px en hij heeft die plots ook ontvangen.

Nu hoop ik dat px de maandelijkse gaat respecteren en deze blijft pushen naar klanten alsook die voor mijn andere smartphone galaxy A5 van mijn zoon, ook bij px aangekocht en ook al met achterstand op updates, zowel oreo als security updates.
@martin, ter info:

http://www.all-things-android.com/content/changing-samsung-csc-product-code

https://en.wikipedia.org/wiki/Over-the-air_programming

On modern mobile devices such as smartphones, an over-the-air update may refer simply to a software update that is distributed over Wi-Fi or mobile broadband using a function built into the operating system

Er hoeft dus niet direct een SIM in te zitten om een update te krijgen (maar ja blijkbaar kan het & komt het voor niet "carrier branded" toestellen toch rechtstreeks van de fabrikant weliswaar in functie van het land waarvoor het toestel bestemd is/was)
Bedankt, had net het antwoord gekregen van mijn Samsung verdeler waar ik deze phone gekocht heb, en hebben mij inderdaad het antwoord gegeven dat ik een toestel heb waar de update rechtstreeks van Samsung gepusht wordt.

NB: Op het moment dat een bericht binnen kwam van een nieuwe update, was ik enkel verbonden via wifi zonder SIM erin want die stak in een ander phone die ik aan het testen was, daarom was ik al zeker zoals ik al aangegeven had dat het zeker niks te maken had met de Provider via de SIM

Reageer