Net zoals Proximus, voorziet Scarlet de aansluiting ven een decoder standaard met een ethernetkabel tot 20m inbegrepen in de installatiekost. In reeds twee gevallen heeft de installateur een gemakkelijke weg gezocht en de modem naast het binnenkomen van de telefoonkabel geplaatst: in het eerste geval was dit in de kelder en in het tweede geval in een bergruimte. Het gevolg is dat het wifi signaal zeer zwak is in huis en bovendien ik verplicht ben om extra kosten te betalen voor een TV-bridge of PCL-aansluiting. In beide gevallen is hierdoor de kwaliteit van de TV-ontvangst en het internet debiet sterk aangetast. Het is onaanvaardbaar dat de installateurs zich telkens er makkelijk vanaf maken.
De installateur dient de nodige inspanningen te leveren om de modem in een woonruimte te plaatsen zodat het wifi signaal voldoende sterk is en de decoder rechtstreeks kan aangsloten worden.
Bladzijde 1 / 1
PS: de technieker wou dit bij mij wel doen maar omdat er alleen een kabel lag tussen garage en woonplaats zonder RJ11 stekkertjes op ging dit niet door, daarom hen ik er dan zelf rj11 stekkers opgezet en zo kon de bbox in de woonkamer staan.
Dit staat zo beschreven op de Scarlet website:
https://www.scarlet.be/nl/trio-internet-tv-telefonie/draadloze-oplossingen/
"Bij de installatie van je scarlet Trio-abonnement worden er naast een Wi-Fi-modem ook één of twee TV-decoder(s) geïnstalleerd. Elke decoder dient met de modem verbonden te worden. Hiervoor gebruikt onze technieker standaard een ethernetkabel (tot 20m inbegrepen in de installatiekost)."
https://www.scarlet.be/nl/trio-internet-tv-telefonie/draadloze-oplossingen/
"Bij de installatie van je scarlet Trio-abonnement worden er naast een Wi-Fi-modem ook één of twee TV-decoder(s) geïnstalleerd. Elke decoder dient met de modem verbonden te worden. Hiervoor gebruikt onze technieker standaard een ethernetkabel (tot 20m inbegrepen in de installatiekost)."
Ja maar daar wringt het schoentje natuurlijk, ik weet niet of je daaruit kunt concluderen dat de technieker verplicht is van bvb de bbox/modem bv verderop in de woonkamer aan te sluiten, ik weet trouwens ook niet hoe het tegenwoordig zit maar er stond zelf bij dat de modem zo dicht mogelijk bij het intropunt moet aangesloten worden..... is natuurlijk allemaal voor interpretatie vatbaar en ook zal de ene technieker letterlijk volgens de letter uitvoeren en an anderen zich weer wat soepeler opstellen ……
in ieder geval bij mij was het toen ook niet gelukt gewoon omdat er op de kabel die klaar lag geen stekkers opstonden en die stekker er op knijpen is ook maar 10 minuten werk, ik heb dan zelf zon tang moet aanschaffen om het zelf te doen al ben ik zeker dat de techniekers dit zelf bij hebben in hun camionette ! enfin in ieder geval zou de installatie wel deftig moeten uitgevoerd worden, want ik heb al aansluitingen gezien die echt de wensen overlaten …..
in ieder geval bij mij was het toen ook niet gelukt gewoon omdat er op de kabel die klaar lag geen stekkers opstonden en die stekker er op knijpen is ook maar 10 minuten werk, ik heb dan zelf zon tang moet aanschaffen om het zelf te doen al ben ik zeker dat de techniekers dit zelf bij hebben in hun camionette ! enfin in ieder geval zou de installatie wel deftig moeten uitgevoerd worden, want ik heb al aansluitingen gezien die echt de wensen overlaten …..
In de eerste plaats gaat het over de levering van diensten: TV-kanalen en Internet-toegang met wifi router. Het is totaal zinloos om een router in een kelder te installeren waardoor de kwaliteit en bandbreedte daalt. Het is in het belang van Scarlet en Proximus om ervoor te zorgen dat de router op de meest geschikte plek wordt geplaatst. Door het toevoegen van TV-bridges en wifi-extenders veroorzaakt men signaalstoringen en geraken alle wifi-kanalen bezet. Het wordt tijd dat de providers de installatiemethodes herzien om de straling te minderen.
Ja …. er zijn inderdaad zeker veel zaken voor verbetering vatbaar en uiteraard zouden draadloze oplossingen alleen maar mogen toegepast worden als het echt niet anders kan, ik heb trouwens ook al de draadloze oplossingen buiten gezwierd en utp kabel in reeds bestaande buizen bijgetrokken, al is dit niet altijd evident en voor iedereen uitvoerbaar....
De aansluiting van een modem is zeer belangrijk dat die afstand tussen het aansluit punt en de modem zelf zo kort mogelijk is. Waarom? Hoe meer afstand tussen de toestellen hoe meer problemen kunnen komen. Waarom zouden sommige techniekers dit in de kelder zetten? Omdat meestal de klanten eisen dat ze die kabel "netjes" wegwerken. Terwijl dat helemaal hun werk niet is. Kunt wel altijd vriendelijk vragen of ze het doen maar dat gebeurd niet snel. Bij andere providers rekenen ze u er zelfs voor aan 😉. En als je afkomt met verhalen van dat ze het toch gratis voor u gedaan hebben. Dan waarde ofwel HEEL vriendelijk ofwel was die technieker HEEL goe gezind. Wilde meer tips om uw gehele internet verbinding efficiënt mogelijk te maken? Dan raad ik u aan om op internet te kijken wat een goeie draadloze router of extra switch zou kosten. Kunt ook altijd scarlet of proximus apparatuur bijkopen maar er zijn genoeg oplossingen die niet van de "zogehete" kwaadaardige bedrijven zijn.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.