Beantwoord

Poort mapping b-box 3

  • 8 January 2017
  • 53 reacties
  • 4016 Bekeken


Toon eerste bericht

53 reacties

Inderdaad pc moet aan de router aangesloten worden aan een lan poort (hiervoor heb je geen crossconnect nodig)
dit omdat je met deze wilt verbinding maken met de sma die ook aan de router verbonden is. Dit omdat je twee aparte netwerken hebt die elkaar niet zien, het ene netwerk via router ziet het netwerk niet via B-Box.

je kan uw B-Box inderdaad nog gebruiken om decoders aan te sluiten.
alsook voor wifi voor iPad en windows phone maar dan zal je iPad en windows phone de pc niet meer zien en vice versa.
als je wel wilt dat ze elkaar zien zou je dan de iPad en de windows phone ook via wifi moeten verbinding laten maken met de wifi van je router ipv deze van de B-box.
Reputatie 1
Beste Francklin,
Dank je wel voor deze supersnelle reacties! Ik ga met je tips zo snel mogelijk aan de slag, en hou je op de hoogte.
Michel G
Reputatie 1
Tot nog toe heb ik het zo begrepen:

1. Ik kan mijn bbox 3 blijven gebruiken voor de decoder en voor wifi voor iPad en Windows Phone, en de computer moet door de opstelling van de Sitecom router niet meer rechtstreeks aangesloten blijven op de bbox, maar wel op een LAN poort van de router.

2. Via utp kabel dient een LAN poort van de bbox 3 te worden verbonden met de WAN-poort van de router.

Zijn de punten 1. en 2 juist???

De instellingen van de bbox blijven ongewijzigd.

3. Hoe ga ik concreet te werk als ik mijn bbox 3 wil blijven gebruiken voor wifi voor iPad en windows phone en ervoor wil zorgen dat deze de PC nog 'zien'? M.a.w. wat moet ik doen om mijn iPad en windows phone via wifi verbinding te laten maken met de wifi van mijn Sitecom router?

De omvormer wordt via utp-kabel verbonden met een LAN poort van de router.

4. Welke instellingen dienen er te worden aangepast op de PC (Windows 10) : netwerken, wifi,..?

Ik zou hoe dan ook de huidige synchronisatie (e-mails, agenda, contacten... ) tussen PC, windows phone en iPad willen behouden. Of heeft dit alles geen invloed op de synchronisatie?

Dank bij voorbaat,
Michel G
eigenlijk was het in eerste instantie de bedoeling om uit te vissen of het werkelijk de B-box 3 was die voor je probleem zorgt en dit door te testen met een aparte router, dus voor je iphone en ipad zou ik voorlopig blijven werken over de b-box 3 tot de test met je router aanduidt dat het probleem opgelost is, (aan je bbox3 is er nikks veranderd) en voor deze test moet je uw pc verbinden aan de lan poort van de router en de wan poort aan de router aan de lan poort van je B-Box3 .
Dus eerst moet dit werken tussen pc en SMA want anders heeft die router oplossing geen zin.

Je pc gaat van je router een Ip adres krijgen net zoals die ene kreeg van je B-box3
net zoals je SMA.
Je router deelt Ip adressen uit 192.168.1.100 tem 192.168.1.200
correctie: moest zijn Je router deelt Ip adressen uit 192.168.0.100 tem 192.168.0.200
Michel, werkt het nu al?
Ik heb er lang over gedaan maar nu werkt het hier, ik heb dit aangepast
Ik heb de omvormer een vast ip adres gegeven boven 192.168.1.99 .
Op de router portforwarding.
Protocol UDP Ext poort begin 3478 einde 3478 internepoort 3478 interne host mijn ip.
idem voor poort 9523
Reboot de router na aanpassing.
Op de omvormer had ik ook een dns probleem dus heb ik daar als IP van DNS server 8.8.8.8 opgegeven, dit is de dns van Google.

Omvormer zit met netwerkkabel rechtstreeks op router.
Wifi staat af, hopelijk ben je hier iets mee.
Reputatie 1
Beste,

Jammer genoeg werkt het bij mij nog altijd niet... Ik kan weliswaar een verbinding met de omvormer tot stand brengen via modem en SMA Connection Assist : het apparaat wordt wel degelijk 'gevonden', maar inloggen lukt niet.

Na invulling van het gevraagde 'apparaten-wachtwoord' krijg ik de melding "Aanmelding mislukt" bij een poging tot inloggen al installateur (wachtwoord 1111) en als user (met wachtwoord dat ik bij mijn weten niet heb gewijzigd).

De SMA Service Line reageert niet meer op mijn 'hulpgeroep'. De ondersteuning zou enkel bedoeld zijn voor installateurs...

Ik ben alleszins blij dat jij de communicatie met je omvormer in orde gekregen hebt. ( Mijn geduld en volharding zal ooit wel eens vruchten afwerpen zeker?)

Alvorens nog een poging te wagen, en je procedure te volgen wou ik nog enkele vragen stellen:

- Adres- en poortomzetting bbox 3: vul jij onder 'Externe host' in : "Om het even"?
- Heb je het IP-adres + DNS server voor de omvormer toegewezen via SMA Connection Assist, en zo ja door een verbinding met UTP-kabel rechtstreeks tussen PC/laptop en omvormer, of tussen bbox3 en omvormer?
-Heb je behalve Adres- en poortomzetting iets anders gewijzigd (aangepast) in de bbox3-instellingen of in de netwerkinstellingen op je PC?

Michel G
Reputatie 1
Ik heb intussen je voorgestelde stappen gevolgd, maar zonder resultaat...(na voor de zoveelste keer met mijn desktop-PC en beeldscherm naar de garage te zijn verhuisd om via een rechtstreekse verbinding tussen PC en omvormer, met een cross utp-kabel, het IP-adres van de DNS-server v/d omvormer, IP-adres van de gateway (eigen IP-adres), IP-adres van de omvormer en het subnetmasker v/d omvormer te hebben aangepast via het programma SMA Connection Assist).

Het moet volgens mij alleszins om een (over het hoofd gezien?) detail gaan, vermoed ik toch, want er is een tot stand gebrachte verbinding tussen bbox3 en omvormer, te zien aan het groene lampje van de LAN poort op de bbox3, en de getoonde symbolen op het display van de omvormer wijzen erop dat er een "actieve verbinding met een Speedwire-netwerk" is, evenals een "actieve verbinding met Sunny Portal".

Na instelling van een statisch IP-adres (boven 192.168.1.100) voor de omvormer is dit IP-adres overigens op het display van de omvormer te zien.
WiFi aan- of uitzetten lijkt geen verschil te maken...

Misschien ligt de oplossing van het probleem in een antwoord op de vragen gesteld 5 dagen geleden?
(en toch blijf ik zeggen 'keep smiliing'. 😉

Michel G
Michel,
als je een vast ip adres gegeven hebt, en je ziet het op de omvormer moet je in je browser gewoon dat ipadres ingeven.
dan is het gewoon een kwestie van het juiste wachtwoord in te vullen. als dit niet werkt kan je ook niet verder.
Als je inlogt in je bbox, kan je dan de omvormer zien staan? Onder netwerkverbindingen zie je je draadloze en je ethernet verbindingen staan. De sunnyboy staat daar bij mij als "TOESTEL".
Reputatie 1
Bedankt voor je reactie!
Ingeven van vast IP-adres van mijn omvormer Sunny Tripower (dat inderdaad op het display van de omvormer te zien is) helpt me niet vooruit.
Bij inloggen op de bbox3 zie ik eveneens, onder ethernet, de omvormer staan, als 'toestel'.
Het gaat effectief mis na ingeven van het wachtwoord . Dit probleem is klaarblijkelijk alleen op te lossen via de SMA Service Line, die alleszins telefonisch niet toegankelijk

is voor niet-professionelen (enkel voor erkende installateurs, want er wordt naar het klantennummer gevraagd). Wel jammer uiteraard, want je kan je toch niet wenden tot een andere installateur, als je eigen installateur zich niet bezig houdt met (hulp bij) monitoring van zonnepaneleninstallaties...
Ik ga natuurlijk verder na hoe ik toch via die weg een antwoord kan krijgen, eventueel via de serviceline in Duitsland.
Alvast hartelijk bedankt voor je hulp!
Michel G
PS: ziebijgaande printscreen
Reputatie 1
misschien nog een poging waard: mag bij 'Adres- en Poortomzetting op de bbox bij 'externe host' 'om het even' worden ingevuld? En heb je in de netwerkinstellingen op je PC iets moeten wijzigen?
Michel G
dat mag inderdaad.
Ik geef je nog een filmpje mee van portforwarding bbox3 , je weet maar nooit voor wat het goed is ;)
https://www.youtube.com/watch?v=HYpfvtcMZVU
Michel, kan jij op je omvormer manueel settings ingeven, dus niet via de webpagina? Zo ja geef als dns server eens 8.8.8.8 in. Dns van google.
Reputatie 1
Op de omvormer kan ik manueel instellingen aanpassen via het programma SMA Connection Assist, maar enkel als ik de omvormer rechtstreeks met mijn PC verbind via (Cross) UTP-kabel. Ik heb inderdaad 8.8.8.8. als DNS server ingegeven zoals je had voorgesteld. Ik zoek intussen wel verder een oplossing via Sunny Explorer...
Intussen heb ik me wel kunnen registreren bij Sunny Portal, een website waartoe mijn omvormer nu toegang heeft, en via welke ik vanaf nu de opbrengsten (dag, maand, ..) kan zien.
Michel, ik worstel ook met de koppeling van mijn SMA met bbox 3. Ergens stond in je topics te lezen dat het je gelukt was om ze te registreren op de sunny portal. Wat was uiteindelijk doorslaggevend?

MvG
Ter info: kan dit je soms ook wat verder helpen :
>
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/wifi-bridge-als-router-45969

(bv. instellingen van sunny boy https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/tech-tips-voor-de-installatie/sunny-boy-1525.html

Dankzij deze info en de info van SMA Solar Technology ("de router instellen voor de omvormer - communicatie poorten open zetten in de router") heb ik een verbinding kunnen maken tussen mijn modem b-box 2 en de SMA omvormer. Ik heb wel het protocol gewijzigd in UDP volgens de instructies van SMA


> https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=47743#p685513
Reputatie 1
Mijn omvormer is idd rechtstreeks verbonden met de bbox3-modem en is (gratis) geregistreerd op Sunny Portal. Op de persoonlijke website van Sunny Portal krijg ik een real-time weergave van de zonnepanelen (productie per dag/maand/jaar, vermogen, eventuele fouten/onderbrekingen in de installatie, enz..)
De verbinding tussen bbox3 en de omvormer verloopt via een 'straight' ethernet(utp)-kabel cat. 5e, die ik zelf heb moeten maken, aangezien ik geen kabel met vooraf gemonteerde RJ45-connectoren (plugs) door het buisje van het gelijkvloers naar de ondergrondse garage kon trekken.
Ik vermoed dat de problemen waarmee ik lang heb geworsteld ook te maken kunnen hebben met het zelf monteren van die kabel, wat immers een secure klus is...Dit heb ik meermaals moeten overdoen...

Er is een vast IP-adres* toegewezen tussen 192.168.1.100 en 192.168.1.200; subnetmasker 255.255.255.0
Voor de rest blijken de op de bbox3 ingevoerde regels voor poortmapping te werken:
1ste regel:
Dienst: geen; ext poort begin 3478; ext poort einde 3478; interne host: ip_adres*; ext host: "om het even" invullen; Beschrijving: (bijv) SMA 3478
2de regel:
Dienst: geen; ext. poort begin 9523; ext poort einde 9523; int host idem als *; ext host: "om het even" invullen; beschrijving (bijv) SMA 9523
Firewall
Niveau: Matig
DMZ-host: uit

Ik hoop dat dit je verder helpt?
dus met andere woorden gewoon de port mapping toepassen op poorten 9523 (UDP) en ook op 3478 (UDP) met een vast ip adres dat buiten de DHCP pool van de bbox3 ligt die normaal gezien best hoger ligt dan de default bbox3 DHCP pool van internet en IPTV (hoger dan 492.168.1.127), DHCP pool IPTV loopt normaal van 192.168.1.64 tot 192.168.1.127 maar aangezien er maar 3 decoders kunnen aangesloten worden, tot nu toe toch, ga je normaal gezien ook geen IP conflict krijgen met een vast IP adres zoals jij gekozen hebt vanaf 192.168.1.100 en hoger want dan zou je al heel veel decoders moeten aansluiten 😉
Reputatie 1
ik hoop dat ik geen IP-conflict krijg met het vast IP-adres van de omvormer, want ik ga wel een 2de decoder toevoegen ter vervanging van een "DVBT"-TVtje tegen 1 december...Daarmee zullen alle LAN-aansluitingen op de bbox3 idd ingenomen zijn (PC, omvormer, decoder 1 en decoder 2).
neen want de tweede decoder krijgt 192.168.1.65 toegekend.
Reputatie 1
is alleszins geruststellend.
Anderzijds heb ik nu een utp-kabel (cat 5e) getrokken van bbox3 naar "de wegens bpost-staking nog te verwachten" 2de decoder en moest met enige ergernis vaststellen, dat ik met mijn kabel van 25 m de afstand op zo'n 50 cm na niet volledig kan overbruggen.
Zou ik zonder kwaliteitsverlies gebruik mogen maken van een RJ45-koppelstukje , en daarop een standaard bij elke decoder bijgeleverde kabel aansluiten?
Volgens mij ga je met dit koppelstuk geen probleem ondervinden.
Theoretisch gezien is get altijd beter van zo weinig mogelijk overgangen te gebruiken maar wil daarom nog niet zeggen dat het absoluut niet gaat werken of direct problemen geven.
Reputatie 1
Mijn utp-kabel cat. 5 e zou moeten verlengd worden met een 50-tal cm. Ik heb nog kabel cat. 5 liggen.
Mag ik die daarvoor gebruiken (met RJ45-koppelstuk) om vlot tot bij de decoder te geraken, of is het aangewezen een kabel van cat 5e te maken (gezien de hogere doorvoersnelheid - 1000 Mbit/s - van cat. 5e?
Wat is overigens de de minimaal vereiste doorvoersnelheid ?
de doorvoer snelheid voor een decoder ca honderd keer lager ligt dan de cat 5e (doorvoersnelheid - 1000 Mbit/s ) en zelf moest je een UHD v6 decoder hebben dan nog zit je ca vijftig keer lager.
Gewoon uitproberen zou ik zeggen ...
Reputatie 1
OK Martin, bedankt. Ik wacht de nieuwe decoder af en zal het dan uitproberen.

Reageer