Skip to main content
Gisteren (12/9) werd de Apple Watch series 3 Cellular gelanceerd. Alleen, nog geen datum voor de cellular versie in België. Wanneer verwacht Proximus dat de onderhandelingen met Apple rond zijn? M.a.w. wanneer mogen we het toestel in België verwachten? We wachten vol ongeduld!



https://www.apple.com/apple-watch-series-3/
Ook ik ben zeer geïnteresseerd. Ook: zal een Franse/Duitse watch werken in België eens de onderhandelingen voorbij zijn?
Vroeg ik me inderdaad ook al af...

Ik hoor immers daarnet bij Switch dat het gerucht de ronde doet dat het misschien pas 2018 zal zijn voor de onderhandelingen rond zijn 😞
De Apple E-sim is een chip op het moederbord en zou door je provider geactiveerd kunnen worden. De Apple Watch en je iPhone delen dan hetzelfde nummer. Providers kunnen de mogelijkheid bieden om dit te activeren voor een klein bedrag per maand (€5) bv. Dit houdt dan in dat de Apple Watch ook gebruik kan maken van je iPhone data-bundel en belminuten.



Het is eigenlijk niet veel anders dan een duo-simkaart maar dan beiden actief op iPhone en Apple Watch.



Goed om weten is dat de provider "Orange" Frankrijk deze mogelijkheid al gaat aanbieden bij de lancering vanaf 22 september 2017.



Wie weet dat deze extra optie bij Orange België sneller geactiveerd zal worden.



De vraag is: Wie innoveert en gaat het snelst en als eerste de Apple Watch LTE (4G) ondersteunen? 🙂
2 interessante linkjes (Engelstalig) met meer info over de aankoop van een nieuwe Apple Watch 4G:



- https://www.imore.com/yes-you-can-buy-apples-gps-cellular-apple-watch-and-use-it-without-lte



- https://www.imore.com/your-european-apple-watch-wont-work-us-carrier



* Als je echt geen geduld hebt, dan zou je dus in principe al een Apple Watch 4G kunnen kopen in Duitsland of Frankrijk die ook dezelfde 4G Frequentiebanden 3, 7, 20 ondersteunen zodat je de Apple Watch 4G in de toekomst bij een Belgische provider kan gebruiken van zodra deze extra dienst beschikbaar wordt. Hou er wel rekening mee dat je niet in Europa zal kunnen roamen met je Apple Watch 4G. De Watch 4G zal enkel functioneren met je eigen nationale provider in België. Dit is wel een afknapper.



(zie draadje hierover: https://www.reddit.com/r/apple/comments/702a5b/apple_support_confirmed_watch_3_has_no_roaming_no/)



(link met info over frequentiebanden: http://www.gsmhelpdesk.nl/helpdesk/132/4g-frequentiebanden-lte-frequentiebanden)
Jammer dat zo'n innovatief landje als België toch steeds achterop moet hinken wat deze zaken betreft zoals eSIM waar al jaren over gesproken wordt. Ik ben ook geïnteresseerd in de Apple Watch Series 3 met een LTE-chip. Blijkbaar zullen deze ook de enige modellen zijn in een keramieken behuizing, wat een spijtige zaak is.
ik heb zonet de Apple Watch 4G besteld in Frankrijk met afhaling in de Apple Store op 22 september 2017. Geen enkel probleem bij de bestelling. Nu enkel afwachten wanneer ze de Apple Watch 4G in België gaan ondersteunen.... 🙂
Ik wacht ook met smart op support voor de Watch3 LTE. ...



En misschien kunnen ze ook voor de 10de verjaardag van de iPhone ook es beginnen VisualVociemail ondersteunen ?
Marco S, How does your French apple watch funtion? Werkt t zoals hierboven beschreven? Benieuwd! Ann
Hallo Ann, ja, alles functioneert perfect en het toestel is razendsnel maar voorlopig zonder de 4G functie 🙂 .

Van zodra de Belgische Providers het gaan ondersteunen kan je de 4G functie simpelweg activeren in de Apple Watch App.



Ik heb ook een mail gestuurd naar Eric Jue ("Senior Vice-President Product Manager Apple Watch 4G) met mijn vraag of het al mogelijk was om een Apple Watch 4G te kopen in een ander Europees land zoals Frankrijk (Duitsland, UK) om dan later de 4G functie te activeren van zodra het in België mogelijk is......



Dit is zijn persoonlijk antwoord:



Hi Marco,



To cover the LTE and UMTS bands used around the world, Apple Watch Series 3 (GPS + Cellular) comes in three regional models – Americas, China, and Europe/Asia Pacific. The cellular bands supported by each model are listed here: Apple Watch - Carriers - Apple. The European model works across the EU. You can use all features of Apple Watch Series 3, except cellular until your carrier offers service in Belgium.



Best,

-Eric



Conclusie: je kan hem gerust al kopen in Europa, en later activeren...... of gewoon afwachten tot wanneer de Watch 4G hier in België officieel verkocht wordt.





Het ligt niet enkel aan Apple, de Belgische mobiele providers hinken steeds acherop. Ik ben er vrijwel zeker van dat er al zakelijke gesprekken zijn geweest tussen Apple en de providers omtrent de Apple Watch 4G, maar zoals steeds zijn wij hier in België niet van de snelste wat nieuwe technologieën betreft. Kijk maar naar VoLTE en VoWifi, visual voicemail, “NumberSync” optie, enz.....



mvg, Marco
Vraag me inderdaad af wanneer deze hier via Proximus beschikbaar zal zijn.
Misschien zouden Proximus-medewerkers die dit forum lezen even kunnen reageren...
Is er al een update van Proximus uit?
Nog steeds geen update van Proximus...



Het heeft me evenwel niet tegengehouden om eind september naar de Apple Store in Lille (Rijssel - Frankrijk) -uitstekende service trouwens- te rijden (ik had m’n toestel online besteld - als gsm nummer kan je enkel een Frans gsm nummer ingeven, dus ik heb dat van de apple store zelf gebruikt want ik heb geen Frans gsm nummer, en dat werkte - met de QR code die je in je Wallet kan saven, ben ik de winkel binnengestapt).



Ik ben super tevreden van m’n apple watch! 👍🏼



En nu is het dus wachten op Proximus die een abonnement zal aanbieden...
We zijn nu nog slechts enkele dagen verwijderd van 2018 ... brengt het nieuwe jaar nieuw nieuws ivm de ondersteuning van apple watch cellular ??? Proximus ... laat die nieuwjaarsboodschap nu maar komen ?
Beste Geert, Helaas nog steeds geen nieuws hierover. Groetjes Freya
November 2017 :Beste Geert, Helaas nog steeds geen nieuws hierover. Groetjes Freya

Januari 2018: Beste Geert, Helaas nog steeds geen nieuws hierover. Groetjes Freya



Blijkbaar geen probleem voor Freya.



Onwaarschijnlijk hoe deze operator transparant communiceert. En hoe Proximus er werk van maakt om snel nieuwe, relevante technologieën aan te bieden aan zijn cliënteel. Cellular calling van de Applewatch is er één, WiFi calling is een andere.



Een week geleden belde ik de helpdesk om wat meer informatie te hebben over beide technologiëen en wanneer Proximus eraan denkt om deze te introduceren.

De eerste medewerker die ik aan de lijn kreeg, was compleet niet op de hoogte en had geen weet over deze technologiëen, waarvoor ik het nodige begrip kan opbrengen.



De dame in kwestie zegde me dat een specialist me ging terugbellen. Fine! dacht ik bij mezelf. En ja ik kreeg een telefoontje van iemand die me betuttelend kwam melden dat je met een Applewatch kan bellen zolang die gekoppeld is aan een Iphone. Toen ik nog eens met handen en tanden uitlegde waarover het ging: " Maar mijnheer, dat bestaat hoor wat u wilt: het heet BIZZ Switch!" Wel dat is een systeem om twee verschillende nummers met dezelfde smartphone te kunnen bellen. Leuk om helemaal verkeerd geïnformeerd te worden. Toen ik het over WiFi calling had hoorde de dame in kwestie het helemaal in Keulen donderen. Ik moest maar "contact opnemen met de IT-dienst".



Ik krijg stillaan genoeg van de zelfgenoegzaamheid waarmee deze operator zijn cliënten behandelt.
Dag Peter,



In feite is er een gemakkelijke oplossing beschikbaar, met name Proxiduo waar je dan 2SIM kaarten hebt voor 1 nummer en 1 abonnement. Het probleem hier echter is dat Apple watch (3) enkel werkt met eSIM en niet de mogelijkheid heeft om een andere SIM te gebruiken. Onze mobiele diensten kunnen enkel geactiveerd worden op SIM kaarten die door ons verdeeld werden (momenteel).

Communicaties doen via Wi-Fi hangt af van de applicatie(s) die je hiervoor gebruikt. Je applewatch gaat standaard geen GSM nummer detecteren/weergeven doordat het niet gelinkt is aan een SIM (tenzij de eSIM geactiveerd wordt) en gaat dan jouw account info van de applicatie gebruiken. Ik vrees wel dat het niet met elke applicatie mogelijk zal zijn om communicaties te verzenden zonder een actieve SIM.



Groetjes,

Lorentz.
Dank je Lorenz voor de moeite.

Maar wat we allemaal gewoon willen weten is

1. Maakt Proximus werk van Cellular Watch ondersteuning

2. Zo ja wanneer mogen we iets verwachten



same with WiFi-calling.
Cellular Watch ondersteuning is reeds mogelijk, maar de SmartWatch moet compatibel zijn met het formaat van de SIMs die wij leveren.

eSIM en WiFi Calling ondersteund door ons kan ik helaas nog geen communicatie over geven.



Groetjes,

Lorentz.
Ok laat me dan mij vraag duidelijker stellen Lorentz: Zal Proximus het formaat van de elektronische simkaart in de Apple Watch 3 Cellular op termijn ondersteunen ja of nee. Zo ja hoelang zal die termijn bedragen.
Beste, zoals Lorentz reeds meldde hebben wij hier nog geen informatie over. Groetjes Freya
Interessant linkje naar een Franstalig artikel van "Bip Belgium-iphone" (Le Soir):



Pourquoi Apple n’a pas commercialisé son Apple Watch Series 3 autonome en Belgique:



http://belgium-iphone.lesoir.be/2018/01/25/pourquoi-apple-na-pas-commercialise-son-apple-watch-series-3-autonome-en-belgique/
Beste, is er ondertussen al nieuws of Proximus ondersteuning zal bieden voor de eSIM die Apple gebruikt? Met andere woorden: kan ik via Proximus de nieuwe Apple Watch 3 met Cellular ondersteuning via Proximus gebruiken of niet? En wanneer?!



Het lijkt mij ook zo op het eerste zicht dat ik zeker niet de enige klant ben die deze functie wilt! 🙂
Neen, we hebben hier nog steeds geen nieuws over. Groetjes Freya
Tijd voor actie Proximus!

Reageer