Skip to main content
Sinds gisteravond ( 21.00 u ongeveer ) heb ik gemerkt dat de 5Ghz wifi bijna nietmeer bereikbaar is terwijl ik die elke dag gebruik. Ik weet dat er soms momenten zijn van iets dat wifi niet komt door de streek waar je woont maar dit is nu al bijna meer dan 24u. Mijn 5GHz blijkt soms ook gewoon onzichtbaar te zijn in de lijst. Ik heb m'n 750GB zeker nog niet bereikt, en dit wordt best irritant. Soms heb ik helemaal geen connectie meer tot het internet dus moet ik de 2.4 GHz gebruiken die heel erg langzaam werkt ( doordat de meeste apparaten op de 2.4 zitten ) Ik heb een post beken van kanaal te veranderen maar die gold alleen voor de 2.4 GHz, de 5GHz heeft andere kanalen en ik zou graag 'n oplossing willen. ( modem opnieuw opstarten enz heeft niet gewerkt )
Eventueel een reset van de modem proberen of dit iets verhelpt

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_adv/particulieren/welkom-bij-support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html



Opmerking: 5GHz verzwakt wel vlugger door afstand en obstakels tov 2.4 GHz
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_channel_wifi/particulieren/welkom-bij-support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/sneller-wifi-kanaal-via-de-home-optimizer-app-of-de-modem.html

Biedt WiFi 5 GHz en een kanaal >= 100 kiezen een oplossing?
NB: Die home optimizer ondersteunt wel tot nu toe de 5 nog niet
Via de modem en met hulp van gratis (WiFi-overzicht)tools zoals inSSider Home is dit niet direct een probleem...

https://forum.telfort.nl/wifi-269/hoe-druk-is-jouw-wifi-omgeving-44762
Het heeft gewerkt op het kanaal die hij automatisch zelf kiest op 5 en gestoord worden door naburige kanalen zal ook wel niet op 5.
Mochten wij of anderen een kristallen bol hebben dan was het al verholpen, maar helaas....

Ter info:

https://www.lantech.nl/blog/wi-fi-5ghz-kanalen/

Bv.:

De frequenties van de kanalen 52 t/m 140 zijn binnen bereik van gebruikte radar frequenties, mocht er radar gedetecteerd worden zal het AP naar een ander kanaal moeten uitwijken. Voordat er uitgeweken wordt naar een ander kanaal, wordt de 5 GHz radio eerst voor een bepaalde periode uit gezet (dit kan variëren tussen de 10 en 30 min, afhankelijk van de vendor). Het anticiperen op radar wordt gedaan door DFS (Dynamic Frequency Selection) en TPC (Transmit Power Control)
Dat verhaal met die radar ken ik maar dan zou er daar in zijn omgeving een radar moeten bijgekomen zijn aangezien het vroeger gewekt heeft en zelf al is het zo "meer dan 24 uur" dus .......

Het is ook nog niet zeker dat het om reden van een stoorder is, we hebben inderdaad te weinig gegevens......

TS heeft geen aanduiding gegeven van ontvangen signaal niveau als hij bv bij de bbox staat.
Dus misschien best via een (gratis tool) eens kijken wat er op het moment van problemen qua kanalen actief is in de omgeving

en indien niets "abnormaal" en Bbox reset geen oplossing biedt eens met een andere PC/laptop kijken of het probleem blijft

vragen om de Bbox te vervangen (of een gratis happy house technieker om bijstand vragen)
Ter bijkomende info: gratis tool(s) in combinatie met wifi adapter kaart is wel nog geen spectrum analyser !
Daar heb je een punt Martin

Ter info: bv.

https://www.antratek.be/oscium-wipry-5x?gclid=EAIaIQobChMIitHa9Pnc2AIVMyjTCh2L9gY9EAQYAiABEgJ7ivD_BwE

maar om te beginnen misschien gewoon

https://www.test-aankoop.be/hightech/telecom/dossier/kies-het-beste-kanaal-voor-uw-wifi-signaal
Als de bbox3 zijn werk goed doet zal hij de beste kiezen.
+/- correct

My BBox 3: 5Ghz: ch 104 & 2.4: 11

My Tnt : 5 GHz: ch 44 & 2.4: 1

My Flybox: 5 GHz: ch 64 & 2.4: 11



een overbuur: 5 GHz: ch 100 & 2.4: 1
Ik herstart hem soms om zeker te zijn dat hij de beste kiest en tot nu toe doe hij dat ook.

Het is ook al gebeurd dat hij maar pas reageerde op een reset maar dat was met mijn vorige bbox3.

Reageer