1 abonnement, meerdere decoders?

  • 29 May 2017
  • 9 reacties
  • 8814 Bekeken

Beste mensen, ik zit met een praktisch vraagje omtrent het volgende;
ik woon nog thuis bij mijn ouders en heb sinds kort ook een televisie op mijn kamer geïnstalleerd. Beneden hebben wij reeds Proximus tv (de bbox en dan het kleine bakje dat in een stopcontact gestoken wordt waaraan de decoder dan verbonden wordt via ethernet kabel). Nu vroeg ik mij af, mag dit om meerdere van die kleine bakjes te hebben en zo boven bvb ook een digitale tv te hebben?

Als dit mag, wat is de kostprijs hiervan, en als dit niet mag, wat is dan een oplossing om in hetzelfde huis meerdere Proximus TV toestellen te hebben?

Alvast bedankt!

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Hey FamilieVanh, bedoel je de PLC adapters? Ja, het is inderdaad mogelijk om er meerdere te gebruiken. Wanneer je een nieuwe koopt als 3de toestel raden we wel aan de nieuwe aan de kant van de bbox te zetten als 'zender' en je huidige in je kamer als 'ontvanger'. Op deze pagina vindt je ook wat info over de prijzen.
Reputatie 6
Badge +3
Beste, ik vermoed dat je met "het kleine bakje dat in een stopcontact" een PLC bedoeld?
Indien ja: je kunt inderdaad een derde PLC toevoegen, alhoewel ik steeds vaste bekabeling (een ethernet kabel) tussen modem en decoder aanraad.

Alhoewel een extra PLC adapter in principe geen probleem is, zou het kunnen in bepaalde gevallen dat het gecreerde netwerk niet voldoende bandbreedte heeft voor 2 HD streams tegelijk. jammer genoeg is dat iets die je niet 100% op voorhand kan weten.

Prijzen voor een PLC vind je hieronder:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_wireless_solutions/particulieren/producten/toestellen/toestellen-voor-internet-en-tv/draadloze-oplossingen.html

Prijs voor een extra decoder: €5 per maand
https://www.proximus.be/nl/id_cr_for_your_tv/particulieren/producten/toestellen/toestellen-voor-internet-en-tv/voor-je-tv.html

edit: blijkbaar te lang erover gedaan om mijn tekstje te typen 🙂
Kan een decoder ook gekocht worden?
En heb ik 2 PLC's nodig? Ik bedoel maar, kan de bbox een signaal naar een ontvangPLC sturen (die dat dan boven zal inzitten) en dan via een kabel van de PLC naar de decoder?

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel 🙂
Decoders zijn alleen nog te huren 8 euro voor de eerste decoder (zit inbegrepen in je tv abonnement prijs) en voor de volgende bijkomende decoders is het 5 euro per maand.
Reputatie 7
Badge +6
Decoders kunnen niet meer gekocht worden.

Ivm de PLC's. Je moet rekenen op 1 PLC die bij de bbox staat en als zender fungeert. Deze is aangesloten met kabel naar de bbox. Dan per decoder heb je nog een ontvanger nodig, dus nog een PLC. Deze sluit je dan ook met kabel aan aan de decoder. Om dus bijvoorbeeld 2 decoders aan te sluiten dmv PLC's heb je er 3 in totaal nodig. (1 zender & 2 ontvanger) Dit allemaal natuurlijk van uitgaande dat een rechtstreekse kabel geen optie is. Want zoals Wilin in zijn bericht ook aanhaalt, een rechtstreekse kabel biedt nog steeds de beste oplossing.

Ik wil ook nog even aanhalen dat een PLC een goede oplossing is maar helaas niet 'waterdicht'. Afhankelijk van verschillende parameters die je helaas niet van tevoren kan weten, zal dit perfect of minder goed voor jou werken. Vandaar dat we steeds aanraden een rechtstreekse kabel te gebruiken. Verder hebben we ook nog een 2de manier om een decoder aan te sluiten, en dit is de wifi bridge. In tegenstelling tot de PLC, zal deze het signaal versturen via de wifi ipv het elektriciteitsnet. (info)
van je zender Plc (verbonden met je bbox via utp) wordt het signaal over de elektriciteits draden door het huis verdeeld en daar waar je decoders komen moet je telkens het signaal op deze elektriciteitsdraden terug kapteren via een ontvanger PLC die dan met een utp aan je decoder wordt verbonden..
Met een wifi bridge moet je wel oppassen dat er niet teveel dempend materiaal zoals muren tusssen het verzonden wifi signaal en het ontvangen wifi signaal staan.
Voor beiden zowel PLC en voor wifibridge geldt er maar één gulden regel, dat je het pas kan zeker weten of het zal goed werken door het een tijd uit te testen en daarom is een rechtsteekse verbinding met utp kabel (indien mogelijk) het enigste middel waarvan je 100% zeker bent op voorhand dat het zal werken.
NB: met de laaste versies van PLC's heb je meer kans aangezien beter presteren (betere transporttechniek)
Bedankt voor deze reacties!
Een rechtstreekse verbinding is wat moeilijk, dan hangt die draad hier door het hele huis helaas.
Beste, kan er mij iemand vertellen wat de huurprijs voor een 2de decoder in 2018 nu kost?
De eene zegt 5€, de andere 8€.
6 euro is het nu geworden, is onlangs verhoogd van 5 naar 6 €

Reageer