Ik ben nieuw bij PX sinds 30/4 (pack maxi) komende van 10-jaar EDPnet.
Ik gebruikte voorheen dus al het locale netwerk van PX en daar had ik met vectoring (12/2015) en DLM een 70/15 profiel bereikt.
Met speedtest haalde ik doorgaans 64Mbits/s. Op mijn Fritzbox zag ik een bereikbare doorvoer van doorgaans 96/20 Mbits/s.
Nu met een bbox-3 (Sagem v2) haal ik 46/8, maar met mijn 2 tv-decoders op een verschillende HD-zender afgestemd, gaat daar 13 Mbits/s af. Dit betekent een aanzienlijke werkelijke snelheidsvermindering (64-> 33).
PX-helpdesk: wij kunnen uw profiel niet verhogen naar zone 1 (70/20).
Ik zit op 425 van de ROP en woon dus 3 huizen tever...
Dit kan dus niet ondanks deze resultaten van de BBS3tool:
Downstream max bit rate: 105.977 kbps
Upstream max bit rate: 25.286 kbps
Downstream attenuation: 16,8 dB
Downstream noise margin: 25,2 dB
Upstream noise margin: 16,9 dB
Dit betekent dat ik moet wachten om mijn 50/10 te verhogen op DLM en dit kan tot 6 maand duren (aldus de helpdesk) en op dit automatisch proces zou niet kunnen ingegrepen worden (?).
Ik begrijp die houding van PX toch niet: als je concurrent 100 en 200 Mbits/s aanbiedt, dan moet je toch alles doen om je klanten het meest haalbare meteen te kunnen aanbieden.
Ik begrijp dat er duidelijke indelingen zijn (zoals die 400m grens), maar dan zou er toch voor hen die daar even buitenvallen (400-500m) de lijn moeten kunnen getest worden (zeker op verzoek van de klant) om alsnog een sneller profiel toe te kennen. Het is toch niet te verantwoorden dat je met maximaal 100/25 bereikbaar met 50/10 misschien 6 maand moet voortdoen.
Overigens als met in zo'n geval meteen 70/10 toekent dat zal DLM misschien de snelheid nadien niet meer verhogen, maar dan heb je toch geen 6 maand moeten wachten.
Kan Proximus niet meer doen voor de internetsnelheid van zijn klanten?
Antwoord
Kan Proximus niet meer doen voor de internetsnelheid van zijn klanten?
Beste antwoord door ThomasP
Ik zie dat je je al goed hebt ingestudeerd met de verschillende snelheden. Om dit echt te kunnen nazien heb ik enkele van je gegevens nodig. Met de info die je hier meegeeft lijkt het meeste wel te kloppen. Met vectoring in zone 2 kom je op 50Mbps welke dan dynamisch nog verhoogd kan worden met de DLM. Deze loopt gewoonlijk 2 weken na de installatie van de bbox3 maar er moeten aan enkele voorwaarden voldaan worden. De lijn moet stabiel blijven en er moet voldoende capaciteit zijn. Als je bijvoorbeeld na de installatie 2x of 3x je bbox3 hebt heropgestart voor troubleshooting, zal DLM waarschijnlijk al gefaald zijn en duurt het terug even vooraleer die opnieuw begint te analyseren. De nummer die Elsa hier meedeelt kan handig zijn maar gebruik deze met mate. Je profiel wordt namelijk gereset en DLM zal terug vanaf 0 beginnen.
Als je wenst, wil ik dit gerust even controleren en kijken of DLM reeds een 'go' heeft en/of wanneer deze gepland staat. Stuur dan even je telefoonnr of klantennr door naar Het Proximus Team.
Als je wenst, wil ik dit gerust even controleren en kijken of DLM reeds een 'go' heeft en/of wanneer deze gepland staat. Stuur dan even je telefoonnr of klantennr door naar Het Proximus Team.
Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.