Vectoring...
ik heb gisteren dit topic gevonden op het 'bevriend' forum (http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=38645).
Het licht oa het doel van die vectoring wat bij + het geeft het verschil aan tussen de Bbox-2 en de Bbox-3.
Blijkbaar komt die vectoring er nu bijna aan : eigenlijk had ik graag geweten wanneer Belgacom daar nu zal mee starten, en wat hun politiek daarrond juist zal worden.
Om te kunnen genieten van de betere synchronisatie heb je dus die Bbox-3 nodig. De nieuwe 'vectoring friendly' firmware van de Bbox-2 zorgt er alleen voor dat vectoring mogelijk blijft voor de Bbox-3. Met een Bbox-2 zorgt vectoring dus niet voor een verbetering. Andere types modems (die niet op de Belgacom Whitelist staan, en dus niet door belgacom geleverd) zullen bij introductie van vectoring een heel stuk trager werken (blijkbaar 7 down, 0.5 up). De 'fritz'-en van deze wereld, zullen blijkbaar een Belgacom homologatieprocedure mogen ondergaan...
Stel een klant die nu al een hele tijd op een 20/2 profiel staat (of lager), en daar niet bijster tevreden mee is : zal die klant echt verplicht worden om 99€ te betalen voor die Bbox-3, terwijl een nieuwe klant, waar Belgacom nog niets aan verdiend heeft, gratis en voor niets die modem krijgt ? Daarmee geniet hij dus van meer zekerheid dat hij de volle snelheid zal halen, en heeft hij ook nog eens het voordeel dat zijn Wifi-snelheid normaal beter is (door de N-norm Wifi in een Bbox-3). Persoonlijk vind ik dat Belgacom in die kwestie eigenlijk zo langzaamaan eens duidelijkheid mag beginnen brengen. Persoonlijk heb ik het niet nodig (ik haal hier die 70/6 sync met een Bbox-2), maar ik denk dat veel mensen die wel mizerie hebben met hun internetsnelheid dit een interessant topic zullen vinden... Persoonlijk zou ik het logisch vinden, dat de mensen die 'getroffen' zijn door die lage snelheid, eigenlijk de eersten zouden moeten zijn om die Bbox-3 te krijgen (mijn definitie van 'krijgen' is gratis...) op het ogenblik dat die vectoring erdoor komt. Van mij mag dat eigenlijk liever vandaag dan morgen zijn 😉. Maar Belgacom zwijgt hierover in alle talen, net als over het juiste ogenblik dat die vectoring zal opgestart worden...
Nelie Kroes heeft trouwens een Europees onderzoek ingesteld naar de verschillen tussen wat de internet-providers beloven qua snelheid, en wat de klanten effectief krijgen. Blijkbaar scoort VDSL2 hier niet zo goed (door de gekende redenen...).
Reageer
Rich Text Editor, editor1
Editor toolbars
Press ALT 0 for help
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.