Beantwoord

Traag internet door profiel?


Hoi,



Ik ben sinds 28 Juni bij Proximus. Van telenet whoppa ben ik overgestapt op maxi pack internet+TV. De persoon waarmee ik mijn contract had afgesloten vertelde me dat ik 100Mbps zou halen voor internet. Theoretisch. ze ging na en zei dat het niet veel zou schelen, daar er hier reeds glasvezel in de buurt lag en dat het gebouw nog niet oud was. via de speedtestsite van proximus kreeg ik ook te lezen dat ik zou beschikken over:

Max.: 91,7 Mbps download - 7,5 Mbps upload

Min.: 62,0 Mbps download - 5,7 Mbps upload

zowel bij Piek al Dal uren.

ik zit echter vast op 25-30 Mbps. (pc rechtstreeks aan modem)

Na een telefoontje, krijg ik als antwoord dat dat normaal is... Na wat aandringen hoor ik zelfs dat mijn profiel vdsl2_30000_10000_IL8262_v1 is wat zou duiden op max 30 Mbps download en 10 Mbps Upload.

Ik begrijp het niet goed. Heeft de technieker zich hier gemist? Ik wist dat van telenet komen gepaard ging met tragere internetsnelheden. Maar maar bijna een kwart lager dan de theorie of de helft van de minimum snelheid lijkt me toch straf. en niet wat ik verwachtte.

Wordt deze snelheid nog opgekrikt achteraf misschien?

Iemand die hier meer over weet?



mvg,
icon

Beste antwoord door Elsa 9 July 2016, 19:16

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Ik ga u teleur moeten stellen. Op dit moment is de maximale haalbare surfsnelheid 70Mbps. Je lijn kan misschien technisch wel al 100Mbps halen. Hij wordt nog steeds gecapteerd op 70Mbps. In de toekomst gaat dit omhoog naar 100Mbps (nog geen idee wanneer).



De captering staat ook duidelijk op de website. Zie foto

Reputatie 3
Badge +1
Om verder in te gaan op je vragen:



Je lijn zal door DLM (automatisch programma op het netwerk) nog wel verhoogd worden tot maximaal 70Mbps op een niet-vectoring lijn en 100Mbps op een vectoring lijn.

De uitrol van vectoring is nog volop aan de gang en stelselmatig worden nieuwe straten er op aangesloten.



Je snelheid hangt natuurlijk ook af van de afstand tussen jouw huis en de kabine. Hoe verder dat je zit, hoe trager je verbinding zal zijn.



Ik hoop dat je hiermee al een beetje wijzer bent.
In ieder geval klopt zijn snelheid niet met wat de Prox internetsnelheidstest aangeeft

Max.: 91,7 Mbps download - 7,5 Mbps upload

Min.: 62,0 Mbps download - 5,7 Mbps upload

Want met een bbox2 kan hij mss wel maar 30 halen omdat de DLM hem voor één of andere reden niet kan verhogen

maar als TS een bbox3 heeft moet hij onmiddellijk op 70 komen te staan en dan kan de DLM hem nog verhogen naar hogere snelheden tot 100 Mbps



De internetsnelheidstest geeft mss ook verschillende uitslagen als je de keuze maakt nieuwe klant (invoeren van adres) tov de keuze bestaande klant (invoeren telefoonnummer)
In de toekomst gaat dit omhoog naar 100Mbps (nog geen idee wanneer).



Dan begrijp ik toch niet waarom er dan zoveel zijn die wel deze ongeveer deze snelheid halen met de speedtest, zelf met een Comfort pack !!!
Hey,



bedankt voor de reacties.



Ik heb het al gemerkt dat hier nog mensen vragen hebben met betrekking tot de snelheden.

hier nog enige info.

- ik beschik over een bbox 3 dus aan de modem zal het niet liggen.

- de advertenties op de website van proximus spreken wel degelijk over 100 Mbps voor een Maxi Pack, dus de screenshot van techno tuurlinckx klopt niet meer.

- de internetsnelheid lijkt niet te kloppen van de website. overschatten hun zelf precies en geven een vals beeld. Ik dacht dat de site wel zou rekening houden met of al dan niet reeds de recentste upgrade uitgevoerd werd of niet. in ieder geval geven de 2 opties (bestaande klant of nieuwe klant) hetzelfde weer van snelheden.

- Ik vraag me wel af wat de poximus tv afneemt. hoewel decoder aan of uit geen verschil maakt in de snelheidstests.

Ik heb ook nog deze info doorgekregen van de technische dienst:

Signal_attenuation (+) 9.6 dB 9.3 dB

Actual_Net_Data_Rate 30063 kbits/sec 10064 kbits/sec

Attainable_Net_Data_Rate 86272 kbits/sec 25275 kbits/sec

Noise_margin (+) 25.6 dB 17.4 dB

Actual_Expected_Throughput 30063 kbits/sec 10064 kbits/sec

Power_transmitted_in_line 13.8 dBm -22.4 dBm

Calculated_Power_at_ROP -31.7 dBm

Estimated_attenuation@1MHZ 3.5 dB 3.5 dB

Actual_Delay 8 ms 4 ms

Actual_Mode G993217A

RTX-mode FORBIDDEN FORBIDDEN

Actual_VECT_CPE_TYPE GVECTOR

Impulse_noise_protection 2 DMT symbol 2 DMT symbol

Current_INP_REIN_protection 0 DMT symbol 0 DMT symbol

Highest_Frequency 17074 kHz 11998 kHz

Loop_attenuation (+) 8.8 dB 10.2 dB

PSD_level -56.7 dBm/Hz -89.3 dBm/Hz

VECT_CPE_Capability 13

VECT_Fallback_Status NORMAL-MODE



Ze zouden ook mogen zeggen dat er iets is zoals DLM en dit uitleggen, ik was zelf niet aanwezig bij de installatie en ben net terug van vakantie dus is het internet ook nooit getest geweest. ik merk wel een groot verschil bij het downloaden van grote bestanden nu. wel frappant dat ze direct zeggen dat ik dan maar een klacht moet indienen via de website.



mvg,
je zegt: "Ik vraag me wel af wat de poximus tv afneemt. hoewel decoder aan of uit geen verschil maakt in de snelheidstests. "



Niet voor de proximus internetsnelheidstest want die slaat op de modem/lijn synchronisatie snelheid (VDSL2 profiel afhankelijk van afstand en lijnverzwakking)

Bij de speedtest speelt dit natuurlijk wel mee want iedere bitstream die je binnen haalt voor tv wordt van je lijnsnelheid afgetrokken ongeveer 6,5 voor binnenkomende HD stream en ongeveer 3 Mbps voor SD stream alsook natuurlijk de stream die je binnen trekt om een PVR opname te doen op harde schijf van je decoder.



Je zegt "Ik heb ook nog deze info doorgekregen van de technische dienst:"



Amai hoe heb je die vastgekregen deze details kreeg ik niet vast !
voor wie nog niet over DLM gehoord heeft: (Bron: http://bgctv.skynetblogs.be/#dlm )

Dit is een volledig automatisch proces, gedurende een tijd zal DLM de kwaliteit, stabiliteit en werking van je lijn evalueren.

Het resultaat bepaald of je verbinding een hogere snelheid aankan zonder de kwaliteit en stabiliteit te beïnvloeden.

In dat geval zal je verbinding automatisch een hogere snelheid krijgen.

Kort na deze verhoging zal DLM opnieuw je verbinding evalueren op kwaliteit, stabiliteit en werking.

Wanneer alles nog goed lijkt te werken zal de snelheid blijven en zal er een nieuwe evaluatieperiode worden ingepland.

Zolang de kwaliteit van je verbinding goed blijft zal de lijn niet worden aangepast.

De periode tussen evaluaties zal groter worden wanneer er niets wordt gewijzigd.

Er is echter totaal geen garantie dat de verhoogde snelheid door het DLM proces zal blijven.

Indien er storingen beginnen op te treden of er een negatieve impact op andere lijnen komt

kan het proces je snelheid terugbrengen naar lager of naar het oorspronkelijke basis profiel.

DLM zal nooit jouw snelheid lager zetten dan het oorspronkelijke basis profiel.
Hey Elsa,



Je hebt gelijk.



Is de tv aan het spelen op een hd kanaal, dan heb ik 20 Mbps op speedtest.net. wanneer de decoder uit dan heb ik bijna 27 Mbps.

De info had ik gekregen toen ik aan de telefoon vroeg waarom ik maar rond 30 Mbps kreeg met decoder uit en rechtstreeks op de modem. dat dus terwijl de site me geeft dat het zou moeten kunnen tussen 62 en 91,7 Mbps. Wanneer de helpdesk zei dat ik op een profiel zat van vdsl2_30000_10000_IL8262_v1, en dus maar max 30Mbps down en 10 Mbps Up kan hebben hierdoor, vroeg ik waarom (logisch toch). Hij vertelde dat dat profiel niet kon aangepast worden, dat de technieker dat zo heeft geconfigureerd. waarop ik nog is verwees naar de speedtest site van proximus zelf. hij zei direct maar dat ik dan maar moest klacht indienen als ik niet akkoord was, kwestie van verkeerde info . Hij heeft nooit gesproken over DLM en dat het zou kunnen dat de snelheid achteraf omhoog gaat. ik citeer:

"Beste klant,



In onderstaande tabel, kunt u zien bij 'actual net data rate' dat de downloadsnelheid 30 mb/s is en de uploadsnelheid 10 mb/s.

Bij 'Profile' staat er: 'vdsl2_30000_10000_IL8262_v1'. Dat betekent dat de snelheid niet aangepast kan worden."



Als ik het goed begrijp uit die tabel trek ik volgende conclusies:

- Attainable_Net_Data_Rate 86272 kbits/sec 25275 kbits/sec = de snelheden die ik zou moeten kunnen halen op mijn modem.

ik meen hier ook ergens op het forum iets gelezen te hebben over zone 2 waar dat rond de 85 Mbps zou liggen, naar gelang afstand tot de aansluitingskast

- Actual_Net_Data_Rate 30063 kbits/sec 10064 kbits/sec = wat ik op dit huidig moment binnen krijg bij mijn modem

- Actual_Expected_Throughput 30063 kbits/sec 10064 kbits/sec = wat ik mag verwachten van snelheid.



deze 2 laatste zijn exact hetzelfde, waardoor ik vermoed dat ik echt gecapt ben op 30 Mbps down en 10 Mbps up. waarschijnlijk door dat profiel.



nu mijn vraag die wat achterblijft is.

Gaat de DLM mijn profiel aanpassen als hij wat heeft kunnen testen op mijn lijn? of ga ik nooit meer snelheid krijgen desondanks DLM omdat mijn profiel zo is ingesteld?

Misschien een goede vraag voor iemand van proximus zelf.

Zoals ik opvat uit uw link past de DLM het provisioningprofiel aan (is die mijn profiel waar ik over spreek?). en is het nu mijn basisprofiel die dan kan verhoogd worden indien de lijn stabiel blijft.

Ik zal nog wat geduld moeten hebben met andere woorden veronderstel ik en het is een paar weken geven. Het had fijn geweest moesten ze daar klaar en duidelijk over zijn, bij hun verkooppraatje of op de helpdesk. of dat het ook op hun website staat te lezen.



Ahja, Elsa bedankt nog is voor de link naar de DLM info. :-)





mvg,
Heh, had ook zoiets voor, technieker zei dat ik 70mb zou halen, blijkbaar staat mijn basisprofiel op 20 mb.

Nu kijken of het via dlm kan verhoogd worden 😂.
Rvee,



Normaal zou het wel veel sneller moeten werken die DLM beslissing:

Ik weet niet sinds wanneer jij aangesloten bent natuurlijk, maar lees dit eens



"# DLM beslissing # ©️

De theorie is dat DLM geactiveerd wordt na een succesvol afgeronde TBF

Die TBF duurt minimaal 4 dagen en maximaal 10 dagen.(Die 10 dagen is een limiet).



Als de lijn goed bevonden wordt door TBF, zou DLM in gang moeten schieten.

Die neemt na minimaal een halve dag al een beslissing,

maar de uitvoering van een beslissing is altijd pas 3 dagen later.

Dus DLM profielverhoging in het snelste scenario is na 7,5 dagen.

in het uiterste geval 13,5 dagen.

De DLM beslissing kan ook veel langer dan een halve dag duren.



Op een vectored lijn moet de DLM beslissing niet langer dan 0,5 dag duren,

aangezien er van storingen (overspraak) geen sprake meer is.

Daarom dat de meeste klanten melden nadat vectoring geactiveerd werd op hun lijn,

dat een DLM verhoging gekomen is na 1 à 2 weken.

Als je na 2 weken nog niks ziet, dan is DLM misschien niet actief

en kan je proberen om het in gang te zetten door zelf een TBF te starten

via het welbekende 0800 22 424 nummer.

Je hebt daar in principe niks bij te verliezen, aangezien je niet

op een lager profiel kan komen als je nog geen DLM verhoging gekregen hebt.

"
Dan heb ik niet te klagen met start pakket lees nu ook dat start pakket verzwaard is 150 GB in plaats van 100 GB

http://www.proximus.be/nl/id_cr_int/particulieren/producten/internet/internetabonnementen.html

Zit nu 10 dagen met het start pakket en heb mijn verbruik niet aangepast en zit nu aan 3 GB verbruik deze maand.



Als ik een speedtest doet zit ik gemiddeld aan 45 MB download snelheid en beloven 50 dus redelijk goed

Upload is 3.73 mb en beloven 4 MB

http://www.speedtest.net/nl/
Dan heb jij geluk met je lijn Patrick. ik hoor hier van mensen dan de meeste nieuwe klanten met een bbox3 snel op 50/6 profiel beginnen, wat bij jou wel net dat is wat je abonnement voorziet.



Ikzelf geef het hier nog een week of 2 om te zien of dan mijn internetsnelheid niet verhoogd. voordat ik hier nog begin te zagen en klagen 🙂 dat ik niet in de buurt kom van die 100Mbps

http://www.proximus.be/nl/id_cr_packcomposer/particulieren/producten/pack-internet-tv-telefonie-gsm/stel-mijn-pack-samen.html

Ik zal op deze post nog wel updates geven ivm hoe het loopt met de snelheid.



grts,
Al gaat het theoretisch zo aan toe:=> http://bgctv.skynetblogs.be/#DLMbeslissing

Mag je ook niet vergeten dat de DLM nooit een definitieve beslissing neemt en het een dynamisch systeem is en in bepaalde omstandigheden kan het ook voorvallen dat hij geen verhoging kan geven zelf niet na 14 dagen of langer.

Toen ik een paar jaar geleden ook verwonderd was dat ik nog geen verhoging gekregen had van de DLM en er zelf een technieker die hier in de buurt woont nagetrokken had voor mij of de DLM actief was heef hij kunnen bevestigen dat dit zeker het geval was, en verschiet nu niet toen heb ik wel geteld acht maanden moeten wachten tot de dlm mij heeft kunnen verhogen in twee stappen eerst naar 50 en dan een paar weken later op 70 Mbps.



Actual_Net_Data_Rate 30063 kbits/sec 10064 kbits/sec

Attainable_Net_Data_Rate 86272 kbits/sec 25275 kbits/sec

Noise_margin (+) 25.6 dB 17.4 dB

Uit deze zou ik afleiden dat je in zone 1 zit en vectoring nog niet actief staat

Maar zelf zonder vectoring zou je eventueel door de DLM tot 70 mbps kunnen verhoogd worden, als er natuurlijk door de DLM om één of andere redenen geen abnormaliteiten vaststelt, maar dat kunnen alleen de specialisten van px weten wat daar de oorzaak zou kunnen van zijn als het niet lukt.
Badge +4
Elsa dat was extreem lang die 8 maanden, ik hoor toch dat DLM intelligenter is geworden, dus hopelijk moet pieter zolang niet wachten :)



En ik hoop dat ze hier deze maand vectoring activeren nadat ze al begin vorige maand de kaarten geswapt hebben.
Dit is juist nu gaat het allemaal in theorie vlotter als ik dit nu uitprobeer door bv de tbf te starten moest ik inderdaad soms heel lang wachten tot de DLM mij terug kon verhogen, als ik dit nu doe is het bijna onmiddellijk sosm een week soms 2weken maar zeker nooit langer.

Ook nirt vergeten als de rop en de lijnen vectoring actief staan dat het ook normaal is dat het verbeterd is voor de dlm analyse.
Dus kan ik misschien is proberen de tbf te starten? ben ik dan zo zeker dat de DLM weer begint?
Dat zou je eventueel kunnen doen want aangezien je er op dit moment niet veel bij te verliezen hebt aangezien je toch maar op een basis profiel staat van 30 ,

maar hoeveel tijd heb je al gewacht om te zien of de dlm je zou kunnen verhogen want je zal als antwoord krijgen van de mensen van prox dat je erbeter een ruime tijd van af blijft omdat de DLM dan terug opnieuw moet beginnen met zijn analyse, maar als je daar niet mee inzit om enekel weken terug te moeten wachten dan zou ik het riskeren.

Ik doe dit som om het systeem eens te testen en neem het er ook bij als ik een tijd zal moeten wachten op de dlm, maar dat moet je voor uw eigen uitmaken.



Op je vraag : ben ik dan zo zeker dat de DLM weer begint

Dat zal normaal gezien zo "moeten" zijn maar dat is ongeveer het zelfde als je zou vragen zal mijn auto morgen starten als ik de sleutel omdraai, dan zal dat met een grote zekerheid het geval zijn maar ik ga daar toch ook mijn hand niet voor in het vuur steken ;-)))
wel ik zal het nog even laten voor nu. Had me voorgenomen nog 2 weken te wachten, als het dan nog hetzelfde is dan probeer ik dat eens. (was naar een bepaald nummer bellen hé?) tijd heb ik in principe wel. Enkel had graag zelf kunnen zien wat de toestand is van de lijn hier zodat ik het verschil kan zien. dat is info die enkel proximus heeft. Nu ja ik zie het ook wel aan de download snelheid hier bij grote bestanden...
Inderdaad dit nummer staat hier ook vermeld : http://bgctv.skynetblogs.be/#DLMbeslissing



daar staat o.a "......dan is DLM misschien niet actief en kan je proberen om het in gang te zetten door zelf een TBF te starten

via het welbekende 0800 22 424 nummer.......
Is het een bbox3 van sagemcom die je hebt dan kan je dit opvragen met het sagemtool
Dat je hier kunt downloaden in dit geval => klik hier
technicolor dus geen geluk op dat vlak
Inderdaad zit ook met een technicolor al controleer ik mijn lijnsnelheid onrechtstreeks via speedtest.net en haal zo'n 90 Mbps dus weet ik zo ook dat ik op 100Mps sta.
Elsa nog een vraagje,



Als de website van proximus spreekt van de snelheden

Max.: 91,7 Mbps download - 7,5 Mbps upload

Min.: 62,0 Mbps download - 5,7 Mbps upload

wil dat dan zeggen dat vectoring enabled is? of KAN worden in de toekomst?

speedtest hier toont maar 21 Mbps nu, en aangezien ik een V5 mini decoder heb zonder hdd kan de tv maar max 8Mbps afnemen.

Ik snap maar niet dat profiel van 30/10. Ik hoop echt dat de DLM dat kan aanpassen, Heb vernomen dat de technieker hier veel gesukkeld heeft voor de aansluiting. hij wou altijd een code ingeven voor een pack met vaste telefoon omdat er hier nog een aanwezig was, heeft ook blijkbaar een andere poort aangevraagd en dergelijke. tot hij dan is naar de technische dienst had gebeld en die hem bevestigde dat hij een andere code moest ingeven, een zonder vaste lijn. Heeft hij daar een trager profiel gebruikt omdat hij misschien niet verder geraakte... het zal me een raadsel blijven. Zal die vraag eens moeten kunnen stellen aan een installateur... die weten of wat ze aansluiten en aanvragen, invloed kan hebben op het profiel.
Badge +4
Dat betekent idd dat vectoring actief is / of binnenkort zal worden als je deze snelheden ziet.



Bij mij is dit het resultaat



Piekuren tussen 19 u en 23 u :

Max.: 95,6 Mbps download - 7,5 Mbps upload

Min.: 45,3 Mbps download - 1,8 Mbps upload.



Ik zit nipt in zone II en de max is 95,6 terwijl jij in zone 1 de max 91,7 geeft :?



Hier is vec ook (nog) niet actief .

Reageer