Beantwoord

Teletekst NOS

  • 30 April 2017
  • 74 reacties
  • 2460 Bekeken

Sinds vr. 28/04 is het niet meer mogelijk van teletekst te bekijken op de Nederlands zenders NPO1/2/3. Ik heb hierover al verschillende gesprekken gehad met Proximus, maar ben nog niet echt verder geholpen. Ik heb de meest onnozele antwoorden op mijn vraag gekregen. Dit is nog zachtjes uitgedrukt. Ik wil eindelijk eens weten waarom ik geen teletekst meer kan ontvangen.



MVG



Marc Billen
icon

Beste antwoord door sabineb 2 May 2017, 10:50

Bekijk origineel

74 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Druk eens op OK en dan selecteer je "ondertitels", dan pijltje naar rechts tot je NL ziet staan. Bevestigen en Backknop gebruiken om uit het menu te gaan. Lukt dat? Teletekst is dan geactiveerd voor die zender. Wil je hem deactiveren, dan moet je dezelfde weg gaan en pijltje naar links tot er niks staat. Dit werkt voor alle zenders en is de nieuwe manier voor TX. Selectie is wel een beetje verschillend voor elke zender (VRT heeft meer keuzemogelijkheden).
Ik krijg ook geen teletekst maar een vermelding dat men op OK moet drukken om de ondertitels op te roepen.

Dat de NPO met teletekst gestopt is larie en apekool want op de TN digicorder kan ik wel teletekst raadplegen.

Afschaffing van NOS teletekst is vooralsnog niet aan de orde want in Nederland wordt nog volop teletekst geraadpleegd.


Hoe kan je nu zoiets uitleggen ik krijg op alle 3 teletekst zonder dat ik moet de operatie uitvoeren zoals Elma uitlegt (gelijk welke optie ik kies, speelt geen rol, altijd teletekst) ???

Bij VRT is het natuurlijk een ander verhaal daar is teletekst definitief afgeschaft.
Reputatie 6
Badge +4
Hi everyone



Juist bevestiging gekregen.



Er blijkt effectief een probleem te zijn met oproepen van TT op de v4 decoders Prx. Enkel de ondertitels zouden nog werken.



Om dus volop van TT te kunnen genieten op de NPO zenders is de beste oplossiing een omruiling naar een V5 decoder te doen



https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqs_dcd_swap/zelfstandigen-en-kleine-bedrijven/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/andere-oplossingen/een-defecte-decoder-of-modem-omruilen.html



P.s. Vergeet hierbij niet:



opnames op de server worden overgezet naar nieuwe decoder



opnames specifiek op de harde schijf van deze decoder gaan verloren hierbij



Mvg Sabine
Hallo Sabine,

Mag ik hieruit dan ook besluiten dat deze bug niet meer zal opgelost worden voor de V4 en het ook min of meer stilaan het einde van de V4 zal betekenen?

Mvg Martin.
Reputatie 6
Badge +3
Dat is niet het einde van de V4 er zullen nog updates komen.
Gelukkig ben je niet verplicht om daar op in te gaan 😉.

Het zal volgens mij wel bedoeld zijn voor mensen die het geduld niet kunnen opbrengen om te wachten op de volgende gedebugde software update van de V4 en ook voor hen die met veel plezier hun v4 willen omruilen voor een recenter decoder type.

NB: ik denk dat proximus met software leveranciers werkt om dit op te lossen.
Reputatie 7
Badge +4
Er is inderdaad recent een software update geweest op de decoder type v5
Reputatie 7
Badge +4
De laatste software voor de V5 is 6.32.1.82



De V4 en V5 hebben een verschillende software dus je kan er niet echt vanuit gaan dat als iets opgelost is op de V4 dat hetzelfde zal zijn voor de V5.
Reputatie 7
Badge +4
via de knop menu kan je daar naar je instellingen, dit ziet eruit als een tandwiel

daar zal je zien staan systeem en daarna systeeminfo



daar vind je ondermeer je softwareversie terug
Bedankt Marc,



Nog even vlug terzijde,

Er zijn biij de nieuwe versie 6.32.1.82 ook nog problemen bijgekomen met sommige opnames, dat ze bij afspelen een zwart beeld geven, dus doe zeker geen reset van de decoder want dan haal je mogelijks de nieuwe versie vervroegd binnen, beter zolang mogelijk afwachten in de hoop er een vlug een oplossing komt.

zie op deze link daar staat ook te lezen dat proximus op de hoogte is en aan een oplossing bezig zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Graag had ik even een paar zaken opgeklaard, dus even een korte samenvatting:



Het is zeker niet zo dat de V4 einde reeks is, er komen nog updates hiervoor, het is dus ook in principe niet nodige om V4 decoders te gaan omruilen naar V5 decoders, hier was het voorgesteld om sneller een oplossing te leveren.



Op de oude V4 software .30 zou teletext normaal moeten functioneren maar was er nog geen DVB (DIgital Video Broadcasting) ondertiteling, deze is nu wel beschikbaar op de nieuwe software .60 en .62 ook op deze zou teletext normaal moeten werken.



Er was wel een bug gekend met teletext op de V5 en V5c, deze zou moeten opgelost zijn met de .82 software.



Voor de opname problemen op de nieuwe .82 software op de V5 en V5c die zijn we inderdaad nog aan het onderzoeken, van zodra hiervan een update is zal ik dit laten weten in de volgende topic :



https://nl.forum.proximus.be/proximus-tv-7/bug-fw-632182-v5-c--38664





Indien er toch nog problemen zouden zijn met teletext mag je dit hier laten weten en laat ik het verder onderzoeken.
Ter info:

Wel het volgende gelezen hier
bij mij werkt Teletekst het wel nog, herstart eens je decoder door hem effen stroomloos te zetten.
Bedankt voor uw snel antwoord. Ik heb reeds meermaals decoder stroomloos gezet, echter zonder resultaat. Wanneer ik op mijn afstandsbediening op de teletekst-toets druk, komt er steeds een melding van Proximus i.v.m. mogelijkheden voor ondertiteling. Bij Proximus beweert men dat teletekst gewoon gestopt is. Ik heb hierover NOS gecontacteerd, die wisten van niks... Ik heb van Proximus nog steeds geen serieus antwoord gekregen. Heb reeds 3 uur met hen hierover getelefoneerd.
Reputatie 6
Badge +2
Ik krijg ook geen teletekst maar een vermelding dat men op OK moet drukken om de ondertitels op te roepen.

Dat de NPO met teletekst gestopt is larie en apekool want op de TN digicorder kan ik wel teletekst raadplegen.

Afschaffing van NOS teletekst is vooralsnog niet aan de orde want in Nederland wordt nog volop teletekst geraadpleegd.
Bedankt voor uw reacties. Het is duidelijk dat teletekst nog bestaat. Alleen weten ze dat blijkbaar niet bij Proximus. Ik ga ze terug contacteren via hun help(?)desk. Aan Elma, dat is juist wat ik bedoel, ik krijg voorstellen i.v.m. ondertiteling, maar ik wil gewoon teletekst.
Welke decodertype heb je eigenlijk?

Die instelling waar Elma het over heeft, speelt bij mij totaal geen rol hoe ik deze ook instel, bij al de mogelijk gekozen opties heb ik teletekst.
Ik heb een decoder van het type V4.
In uw andere post heb ik net gelezen dat je een v4 hebt en daar heb ik het volgende geantwoord:

Dan heb ik de indruk dat het moet iets te zien hebben met de v4 decoder/(software) .

Als er nog anderen meelezen die een v4 hebben zouden ze eens kunnen bij hen testen om te zien of het lukt of niet en dan zouden we kunnen zeker weten of het iets met de v4 te maken heeft.


Edit: je was me juist voor met je antwoord 😉
Bedankt. Ik zal morgen nog eens bellen naar Proximus en ik zal zeker gebruik maken van uw tips.
Reputatie 3
Badge
Heb hetzelfde probleem als marc billen geen TT op nederlandse posten enkel melding voor ondertiteling.

Heb ook een V4 decoder met softwareversie leon batch2_15.21.0.60 ( nagekeken op 30-4-2017 )
Dan ben ik toch niet alleen. Ik zal morgen het resultaat van mijn contact met Proximus hier melden.
Bedankt ronaldo, om dit te melden, nu weten we bijna 100% zeker dat daar het probleem zit.

Was anders ook moeilijk uit te leggen angezien het bij mij altijd is blijven werken op de v5.
Reputatie 6
Badge +4
Hi Alexander,



NPO teletekst in niet gestopt. zelf kan ik het zonder problemen gebruiken. Want me vooral opvalt dat klanten met een v4 decoder problemen ondervinden daarmee. Kan je me anders eens in PB je klantenID of telefoonnummer doorsturen zodoende dit eens nader ook te kunnen bekijken.Mvg sabine
Hallo Sabine,

Volgens mij is het gebeurd met de laatste software update van de V4

Mvg, Martin

Reageer