Skip to main content
Sinds vr. 28/04 is het niet meer mogelijk van teletekst te bekijken op de Nederlands zenders NPO1/2/3. Ik heb hierover al verschillende gesprekken gehad met Proximus, maar ben nog niet echt verder geholpen. Ik heb de meest onnozele antwoorden op mijn vraag gekregen. Dit is nog zachtjes uitgedrukt. Ik wil eindelijk eens weten waarom ik geen teletekst meer kan ontvangen.



MVG



Marc Billen
Druk eens op OK en dan selecteer je "ondertitels", dan pijltje naar rechts tot je NL ziet staan. Bevestigen en Backknop gebruiken om uit het menu te gaan. Lukt dat? Teletekst is dan geactiveerd voor die zender. Wil je hem deactiveren, dan moet je dezelfde weg gaan en pijltje naar links tot er niks staat. Dit werkt voor alle zenders en is de nieuwe manier voor TX. Selectie is wel een beetje verschillend voor elke zender (VRT heeft meer keuzemogelijkheden).
via de knop menu kan je daar naar je instellingen, dit ziet eruit als een tandwiel

daar zal je zien staan systeem en daarna systeeminfo



daar vind je ondermeer je softwareversie terug
Hi everyone



Juist bevestiging gekregen.



Er blijkt effectief een probleem te zijn met oproepen van TT op de v4 decoders Prx. Enkel de ondertitels zouden nog werken.



Om dus volop van TT te kunnen genieten op de NPO zenders is de beste oplossiing een omruiling naar een V5 decoder te doen



https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqs_dcd_swap/zelfstandigen-en-kleine-bedrijven/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/andere-oplossingen/een-defecte-decoder-of-modem-omruilen.html



P.s. Vergeet hierbij niet:



opnames op de server worden overgezet naar nieuwe decoder



opnames specifiek op de harde schijf van deze decoder gaan verloren hierbij



Mvg Sabine
Hallo Sabine,

Mag ik hieruit dan ook besluiten dat deze bug niet meer zal opgelost worden voor de V4 en het ook min of meer stilaan het einde van de V4 zal betekenen?

Mvg Martin.
Gelukkig ben je niet verplicht om daar op in te gaan 😉.

Het zal volgens mij wel bedoeld zijn voor mensen die het geduld niet kunnen opbrengen om te wachten op de volgende gedebugde software update van de V4 en ook voor hen die met veel plezier hun v4 willen omruilen voor een recenter decoder type.

NB: ik denk dat proximus met software leveranciers werkt om dit op te lossen.
Bedankt Marc,



Nog even vlug terzijde,

Er zijn biij de nieuwe versie 6.32.1.82 ook nog problemen bijgekomen met sommige opnames, dat ze bij afspelen een zwart beeld geven, dus doe zeker geen reset van de decoder want dan haal je mogelijks de nieuwe versie vervroegd binnen, beter zolang mogelijk afwachten in de hoop er een vlug een oplossing komt.

zie op deze link daar staat ook te lezen dat proximus op de hoogte is en aan een oplossing bezig zijn.
De laatste software voor de V5 is 6.32.1.82



De V4 en V5 hebben een verschillende software dus je kan er niet echt vanuit gaan dat als iets opgelost is op de V4 dat hetzelfde zal zijn voor de V5.
Dat is niet het einde van de V4 er zullen nog updates komen.
Er is inderdaad recent een software update geweest op de decoder type v5
Ik krijg ook geen teletekst maar een vermelding dat men op OK moet drukken om de ondertitels op te roepen.

Dat de NPO met teletekst gestopt is larie en apekool want op de TN digicorder kan ik wel teletekst raadplegen.

Afschaffing van NOS teletekst is vooralsnog niet aan de orde want in Nederland wordt nog volop teletekst geraadpleegd.


Hoe kan je nu zoiets uitleggen ik krijg op alle 3 teletekst zonder dat ik moet de operatie uitvoeren zoals Elma uitlegt (gelijk welke optie ik kies, speelt geen rol, altijd teletekst) ???

Bij VRT is het natuurlijk een ander verhaal daar is teletekst definitief afgeschaft.
Graag had ik even een paar zaken opgeklaard, dus even een korte samenvatting:



Het is zeker niet zo dat de V4 einde reeks is, er komen nog updates hiervoor, het is dus ook in principe niet nodige om V4 decoders te gaan omruilen naar V5 decoders, hier was het voorgesteld om sneller een oplossing te leveren.



Op de oude V4 software .30 zou teletext normaal moeten functioneren maar was er nog geen DVB (DIgital Video Broadcasting) ondertiteling, deze is nu wel beschikbaar op de nieuwe software .60 en .62 ook op deze zou teletext normaal moeten werken.



Er was wel een bug gekend met teletext op de V5 en V5c, deze zou moeten opgelost zijn met de .82 software.



Voor de opname problemen op de nieuwe .82 software op de V5 en V5c die zijn we inderdaad nog aan het onderzoeken, van zodra hiervan een update is zal ik dit laten weten in de volgende topic :



https://nl.forum.proximus.be/proximus-tv-7/bug-fw-632182-v5-c--38664





Indien er toch nog problemen zouden zijn met teletext mag je dit hier laten weten en laat ik het verder onderzoeken.
Het is toch nog niet volledig opgelost, ik krijg wel teletekst op NPO 1 en NPO 3 maar op NPO 2 krijg ik de vermelding dat tt niet beschikbaar is.
Ik ben niet echt een techneut. Waar kan ik die softwareversie vinden?
welke software versie staat er op de v5 want nu schijnt het dat de v5 met de laatste NTE verise die onlangs verschenen is ook zou met het TT probleem af te rekenen hebben.
Ik heb me laten verleiden om mijn oudere V4-decoders om te ruilen voor de V5-decoders. Nu kan ik terug TT ontvangen. Ik vind het wel spijtig dat Proximus mij ergens gedwongen heeft van dit te doen (extra kost). Ik wil verder iedereen bedanken voor de nuttige bijdragen.
martin



op de v5 en v5 mini staat softwareversie 6.32.1.80
Bedankt Martin weeral iets bijgeleerd.Ik ga om problemen te vermijden niks forceren.
Bedankt Samuel voor je bijkomede uitleg en verduidelijking.

Bij mijn vader staat op zijn v5 nog de vorige NTE 1.80 versie en daar werkt TT voor de 3 NPO's in ieder geval nog goed.

De laatste software voor de V5 is 6.32.1.82



De V4 en V5 hebben een verschillende software dus je kan er niet echt vanuit gaan dat als iets opgelost is op de V4 dat hetzelfde zal zijn voor de V5.

Nog even ter info.

Na een mailtje gestuurd te hebben een mevrouw van Proximus aan de lijn gehad.

Blijkbaar zit het probleem nu ook op de V5 decoders.



Teletekstspecialisten (niet van Proximus) zijn er mee bezig.

Wanneer het probleem zou opgelost zijn, kon de mevrouw niet zeggen, want -ik citeer : "dat ligt niet in de handen van Proximus" .



We leven dan maar in blijde verwachting van een spoedige oplossing 🙂
Ik heb net technieker gecontacteerd en volgens hem zouden er met de V5 decoder geen problemen zijn met TT en zeker niet na die nieuwe software update ben ééns benieuwd!!!!!!!!!!!!!!!
Er is inderdaad recent een software update geweest op de decoder type v5

  • Is het enigsins mogelijk van op te geven over welke software versie het gaat voor de V5?
  • Bijkomende vraag, als het reeds opgelost is voor de v4 blijkbaar, mag men er dan van uitgaan dat het ook opgelost is voor de v5

Mvg,

Martin.
Zonet gemerkt dat er terug TT op de Nederlandse zenders is (.Ik heb een V4 decoder).



Als het goed is zeggen we het ook : bedankt Proximus voor de snelle oplossing van het probleem.☺️
Hallo SamuelD,

Bedankt om ons op de hoogte te brengen, k' zal aan mijn vader dan maar zeggen dat hij best geen decoder reset doet 🙂
Dan zou ik toch graag eens van die specialist vernemen waarom het op mijn vader zijn decoder dan wel gaat.

Of is er mss onlangs ook een software upgrade uitgerold geweest op de v5 types?
Beste Alexander,



Bedankt voor je reactie.



Maar de bedoeling (en volgens mi het grote voordeel van TT) is dat je alles onder één knop vindt.

Als ik TT op internet wil bekijken, kan ik evengoed de nieuwssites bekijken.

En dat wil ik niet, want de berichten daar zijn veel te uitgebreid en moeten telkens afzonderlijk opgezocht worden.

Op TT krijg je korte , maart toch inhoudelijk volledige info. Op 10 minuten had ik de volledige TT doorlopen en was ik weer helemaal op de hoogte van sportuitslagen en actualiteit.

En wou ik toch iets meer duiding, dan ging ik wel op het internet kijken.




Dat is natuurlijk in afwachting van de volgende update dat je die teletekst op internet kan raadplegen, eens dat terug in orde is kan je natuurlijk die teletekst opnieuw via de TV decoder raadplegen maar Proximus kennende zal dat nog zeer lang duren, vandaar die suggestie om teletekst via internet te raadplegen anders zal je die teletekst lang moeten missen.

Reageer