Phisingmail doet terug de ronde opgepast


Velen krijgen vervalste mails net alsof die afkomstig zijn van Proximus, waarin vermeld staat dat een betaling niet correct is verlopen.
Best deze e-mail negeren en niet klikken op links in het bericht.
Aan het einde van de mail kan je merken dat de opstellers het Nederlands niet volledig onder de knie hebben.
Ook het vermelde te gebruiken e-mailadres proximus.1087155@hotmail.com
duidt al aan dat dit zeker niet van Proximus komt aangezien die geen hotmail e-mail adres gaan gebruiken.

14 reacties

Nog voorbeelden van mensen die dergelijke frauduleuze praktijken gemeld hebben hier op het forum:
=> https://nl.forum.proximus.be/mijn-factuur-18/fraude-e-mail-34228
=> https://nl.forum.proximus.be/mijn-factuur-18/vraag-betaling-34223

NB: Breng Proximus op de hoogte:
Stuur een kopie van de e-mail naar abuse@proximus.com.
U voegt de phishing mail best integraal toe als bijlage, zodat we ook de header ontvangen.
Reputatie 6
Badge +2
Mij zullen ze niet vast hebben want van het ogenblik dat ik die betaling gedaan heb kijk ik dan 's anderendaags naar My Proximus of die betaling verwerkt is wat altijd het geval is.
Achteraf moeten ze dus niet komen "zagen" dat die betaling niet ontvangen is, krijg ik dan toch zo'n brief dan zou ik bellen naar Proximus om te vragen of dat klopt.
Maar ja er zijn domme mensen die zomaar klakkeloos betalen want wat er in die mail staat is voor sommige evangelie.
In veel phishing mails die momenteel de ronde doen, worden persoonlijke gegevens, zoals je adres, aangehaald om je te overtuigen van de echtheid van het bericht.
In dergelijke mails spreekt men over achterstallige betaling van een bepaald bedrijf.
Maar pas op! als je een bijlage opent (op een link klikt) kan er ransomware op je pc/laptop worden losgelaten, waardoor al je bestanden worden versleuteld.

Een voorbeeld van zo'n mail:->

Geachte heer/mevrouw,

Onlangs heeft Proximus geprobeerd om het factuur bedrag van €101,50 van uw Proximus-diensten te incasseren. Helaas is deze domiciliëring geweigerd door de bank.

Wij bieden u nog een laaste mogelijkheid om het openstaande bedrag van €101,50 (inclusief kosten) alsnog binnen 3 (werk)dagen te voldoen. Door onderstaande stappen te volgen kunt u dit bedrag eenvoudig via Mistercash/bancontact, Paypal en Mastercard voldoen.

Klik hier om uw openstaande factuur te voldoen.

Zodra u het openstaande bedrag via 3V Payment Group hebt betaald, ontvangt u per email een unieke 19-cijferige code. Om de betaling succesvol af te ronden, dient u de 19-cijferige code in te vullen op onze site via onderstaande link.

Klik hier om de 19-cijferige code in te vullen op onze site.

Belangrijk: Het bedrag zal worden verhoogd met buitengerechtelijke incassokosten ter hoogte van €145,50 indien het niet voor vrijdag 8 april is voldaan. Wij willen u erop attenderen dat bij een achterstallige betaling uw Proximus-abonnement kan worden geblokkeerd.
Met vriendelijke groet,
Proximus

Badge
Opnieuw doet er een mail de ronde

Uw factuur is nog
niet betaald

Uw domiciliëring van de maand mei is mislukt





Uw referentienummer: ECA84512571

Aangemaakt op: donderdag, 30 juni 2016 12:31:51

Datavolume overschreden



Geachte heer/mevrouw,


Wanneer u uw datavolume voor het internet overschrijdt, wordt dit extra aangerekend. Wij hebben u meerdere malen, wanneer u op het punt stond om dit maandelijkse volume te bereiken, een e-mail en/of sms verstuurd. Als u uw maandelijkse volume overschrijdt, wordt uw internetsnelheid tot de eerste dag van de volgende maand beperkt. Hierdoor vermindert het comfortabel gebruik van uw internet.

Onlangs hebt Proximus meerdere malen geprobeerd het factuurbedrag van €100,02 (inclusief herinneringskosten) van uw Proximus-diensten te domiciliëren. Helaas is deze domiciliëring geweigerd door de bank met foutmelding:

[ISO MD05 – Machtiging (nog) niet geregistreerd bij de bank van de debiteur]

Dit kan om meerdere redenen zijn gebeurd, bijvoorbeeld als uw saldo niet toereikend is of door een mogelijke storing bij uw bank op het moment van de domiciliëring. Doordat het openstaande saldo niet van uw rekening kon worden afgeschreven, verzoeken wij u te betalen via Bancontact/Mistercash door middel van onderstaande stappen. Het openstaande bedrag is momenteel €100,02 (inclusief herinneringskosten).

- Klik hier op: factuur betalen om het openstaande bedrag te voldoen via Bancontact/Mistercash
- Voer bij "E-mail" het volgende e-mailadres in:
klant193293-proximus@mail.com
- Volg de stappen op de site om de herlaadcode te machtigen, de herlaadcode dient als betalingsmiddel
- Kies daarna de bank die u wilt gebruiken voor de betaling

Zodra u het openstaande saldo succesvol hebt voldaan, ontvangt u een automatisch e-mail/SMS-bericht van Proximus.

Indien u het aangerekende bedrag niet binnen een termijn van 7 werkdagen voldoet, wordt uw internetverbinding volledig afgesloten en ontvangt u nog extra herinneringskosten.

Wij hopen echter dat deze maatregelen achterwege kunnen blijven en dat u voor een tijdige betaling zorgt.

Met vriendelijke groeten,


Het Proximus-team
Dat is tegenwoordig dagelijkse kost
Maar je weet direct hoe laat het is met het mailadres dat ze opgeven : klant193293-proximus@mail.com :-))))
Proximus gaat nooit gratis mail account gebruiken
Reputatie 7
Badge +4
Beste,

Alvast bedankt voor de melding.

Best dat je deze e-mail forward naar abuse@proximus.com

Zo kunnen onze diensten het nodige doen om dit in de toekomst te voorkomen.

Alvast de excuses.

Met vriendelijke groeten

Koen
Reputatie 3
Badge +1
Zo kunnen onze diensten het nodige doen om dit in de toekomst te voorkomen.

Dat zal een zware opgave worden !
Inderdaad want er zijn al ik weet niet hoeveel die dit gemeld hebben via abuse@proximus.com, maar ik zie er toch nog altijd geregeld binnenkomen en niet alleen bij mij ;-))
TER INFO:

Prox is op de hoogte van deze phising mails en proberen iedereen hiervoor te waarschuwen:
www.proximus.be/phishing.html
▬ via facebook: https://www.facebook.com/pxscsirt)
▬ via twitter https://twitter.com/ProximusCSIRT/

Je mag deze mail forwarden naar:
abuse@proximus.com
met de oorspronkelijke afzender in het bericht,
zodat Prox de nodige stappen kan ondernemen.

Best nooit verder klikken in verdachte mails ... hier info:
http://www.proximus.be/een-verdachte-e-mail-opgelet-voor-fraude-via-phishing.html
Reputatie 7
Badge +1
Heb ook al zogezegde niet-betaalde boetes van de politie gekregen. Maar daar trap ik uiteraard ook niet in.
Reputatie 7
Badge +3
Dankjewel Elsa! 😉
Reputatie 7
Badge +3
Best nooit verder klikken in verdachte mails ... ook hier geven we extra info:

http://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_fraud_mailtrouble/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/problemen-met-uw-mailbox/een-verdachte-e-mail-opgelet-voor-fraude-via-phishing.html

Een verwittigd man is er twee waard 😉
Nog een recent voorbeeld
Betalingstermijn verstreken

Geachte heer/mevrouw,

Via eerdere contactpogingen hebben wij geprobeerd om uw schuld van €42,80 te domiciliëren. Tot op heden hebben wij echter geen (volledige) betaling van u ontvangen.

Wanneer u uw datavolume voor het internet overschrijdt, wordt dit extra aangerekend. Wij hebben u meerdere malen, wanneer u op het punt stond om dit maandelijkse limiet te bereiken, een e-mail en/of sms verstuurd. Wij attenderen u daarom per mail dat het betalingstermijn inmiddels is verstreken.

Hoe kunt u alsnog betalen?
Wij stellen u nog éénmaal in de gelegenheid om uw schuld binnen 7 werkdagen te voldoen. U kunt uw betaling alleen nog verrichten via Bancontact/Mistercash (via onderstaande link). De domiciliëring is helaas weer geweigerd door de bank met foutmelding:

[ISO MD05 – Machtiging (nog) niet geregistreerd bij de bank van de debiteur]

- Klik hier op: factuur betalen om het openstaande bedrag alsnog te voldoen via Bancontact/Mistercash
- Voer bij "EUR" het openstaande bedrag van €42,80 in
- Kopieer en plak uw bitcoinadres voor de betaling: 1Co3i163dB5NAVCnmAd13LGW9LYkgkatks
- Zodra het openstaande bedrag succesvol is voldaan, ontvangt u een bevestigingsmail van Bitrush

Wat zijn de eventuele gevolgen als u niet reageert op onze betalingsverzoeken?
Het restbedrag dient binnen een termijn van 7 werkdagen (na dagtekening van deze e-mail) te zijn voldaan. Indien de factuur niet binnen de door ons gestelde termijn is voldaan, zal de factuur nogmaals worden verhoogd met herinneringskosten.
Zodra u het openstaande saldo succesvol hebt voldaan, ontvangt u een automatisch e-mail & SMS-bericht van Proximus met de desbetreffende specificaties van de verhoogde factuur.

Wij hopen echter dat u voor een tijdige betaling zorgt zodat de herinneringskosten achterwege kunnen blijven.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,


Het Proximus-Team
Reputatie 6
Badge +2
Een mens zou eigenlijk daar mee moeten lachen.

Reageer