Skip to main content


http://nl.community.belgacom.be/posts/c55eb352d4" style="text-decoration:none;color:black; Je hebt enerzijds de lijnsnelheid modem sync snelheid



en anderzijds met de niet te verwarren maximum snelheden die bij een bepaald Internet abonnement hoort.



Deze 2 hebben met elkaar totaal niets te maken.







1) De lijnsnelheden die je modem krijgt, zijn enkel en alleen afhankelijk van



de gebruikte technologie ADSL of VDSL



en dus afhankelijk van de afstand tot de ROP en de verzwakking van de lijn.



Bij VDSL2 zal je dus, afhankelijk van deze lijnwaarden één van volgende profielen krijgen:





  • 30/6---(afstand <400m, verzwakking <0.4dB)

  • 20/2---(afstand 400-700m, verzwakking 0.4-0.7dB)

  • 16.5/2-(afstand 700-1000m, verzwakking 0.7-1.0dB)

  • 12/1---(afstand 1000-1400m, verzwakking 1-1.4dB)

Buiten deze profielen zijn er ook nog repair profielen (bij problemen op de lijn).



Dus deze snelheden zijn onafhankelijk van welk Internet abonnement je ook hebt



en enkel afhankelijk van de voorwaarden waaraan je lijn voldoet.







2) Dan heb je nog de Internet abonnementen, zoals:





  • Vanaf: (16/4/12) (1/10/12)

  • start----15/1,5 Mbps 30/1,5 Mbps 30/2,5 Mbps

  • Comfort--15/2,5 Mbps 30/2,5 Mbps 30/3,0 Mbps

  • Favorite-25/3,5 Mbps 30/3,5 Mbps 30/4,0 Mbps

  • Intense--30/4,5 Mbps 30/4,5 Mbps 30/5,0 Mbps

Je werkelijke snelheid die je kan krijgen, zal dus altijd



bepaald worden door je lijnsnelheid (modem sync snelheid



maar gecapt door je abonnement.







Deze cap word door de ISP in kwestie zelf geplaatst aan de hand van je login/paswoord combinatie op de BAS.







Dus eender welk Inernet abonnement je ook neemt nooit kan de snelheid hoger zijn dan je lijnsnelheid (modem sync snelheid)



Je kan de sync snelheid niet beïnvloeden door een ander Internet abonnement te nemen !



NB: Ook niet vergeten van de kleine letters te lezen:



De opgegeven snelheden hangen af van de afstand tussen het aansluitpunt en de



telefooncentrale, van de computerinstallatie en van de binnenbekabeling.



Om deze snelheden te bereiken heeft de klant een VDSL-aansluiting nodig



(activeringskosten: gratis indien beschikbaar bij de klant - informeer u bij uw verkoper).



De gecommuniceerde snelheden op het 3G-netwerk hangen af van de kwaliteit van het 3G-bereik;



deze kwaliteit is afhankelijk van de nabijheid van een antenne,



obstakels tussen het toestel en de antenne, de kwaliteit van het toestel.










In de "praatbarak" stelt Cogwil

Mijn bgc-intro is doorgeschakeld met een gewone telefoonkabel ( zwart met rj45 stekkers op) mijn snelheid die ik volgens de proximus techniekers haal 16,5 Mbps is de maximumsnelheid die mijn lijn aankan maar de reden hiervoor word mij niet verteld. Kan het zijn bgc-intro is een 5 polige stekker , is doorgeschakeld naar het bureel boven daar staat een zespolige aansluitdoos en daarop de splitter van hieruit een netwerkkabel naar de computer, dat dit niet de juiste manier is van aansluiten?




Ik denk dat zijn opstelling mogelijk niet optimaal is. Normaal moet de 6-polige VDSL schakeldoos zo dicht mogelijk bij de telefoonlijn ingang staan .. ja toch ?

't is echter niet helemaal duidelijk want vanuit de splitter gaat men niet naar de computer maar naar de bbox-3 ??? :?
De modem Bbox wordt best met een zo kort mogelijk (bijgeleverd kabeltje) aangesloten op de intro die binnenkomt in huis of garage.

Van Bbox naar computer met een UTP kabel

Ziet er idd naar uit dat het een wirwar is van teveel en te lange kabels : /
Niet noodzakelijk (aansluitdoos/VDSL filter) staat bij mij ook 15 m (klassieke telefoniekabel met 2x2 getwiste paren) verder en heeft niet belet dat ik 100/20 haal 😉, daarom heeft RFG hem een zeer goed voorstel gedaan om dit uit te sluiten, wat ik in de tijd ook gedaan heb, toen Proximus (toen nog Belgacom), mij aangesloten heeft en ik ook een te lage snelheid had, heb ik net het zelfde gedaan direct de modem aangesloten aan de binnenkomende Proximus draden om zo te kunnen bewijzen waar het probleem zat.

NB: die 15 m zal het zeker niet uitmaken.

en trouwens nog dit het is zelf zo als je de kabel wilt verlengen en het een tamelijk lang stuk is dat je zeker geen voordeel haalt met hiervoor utp kabel te gebruiken zelf al is het ene van de beste kwaliteit cat6 bv., dan is de gewone telefoniekabel met getwiste draden nog beter (zeker geen platte telefoniekabel gebruiken waarde draden niet getwist zijn)
Zoals je zelf zegt .. die 15m zal het echt wel uitmaken als hij brakke "kabel" gebruikt met een hoge demping .. en/of overspraak, da's voldoende om zijn lijnwaarden kompleet naar de knoppen te helpen .. als men de gans opzet niet kan "verplaatsen" naar het "kortste aansluitpunt" voor testen dan zal men nooit kunnen achterhalen of het probleem bij zijn installatie ligt dan wel bij PX.

Hij zegt zelf dat hij gewone telefoonkabel gebruikt ... De "blauwe" Bcom kabel gebruiken zou dan nog het minste van de problemen zijn .. Ik heb geen idee of Cat6 kabel bestaat met rj telefoonpluggen
Waarom denk je anders dat ik zeg dat het een goed idee is van RFG en wat ik ook gedaan heb juist om zo'n zaken uit te vissen en heb kunnen bewijzen toen dat het niet bij mij lag maar bij hen, en dan is hij ook honderd procent zeker dat het niet aan zijn installatie in huis ligt.

Techniekers gebruiken zelf soms utp kabel.
Zo is dat Elsa, zogezegd was de reden dat ik op repair stond te wijten aan verkeerde aansluiting/bekabeling in huis en zouden ze een technieker moeten sturen, mits betaling uiteraard, wanrt als het probleem zich voordoet na de intro is het op rekeing van de klant was de uitleg.

Dan heb ik de bbox/modem direct op het paar aangesloten dat van Proximus binnen kwam.

Terug gebeld naar technische dienst en gezegd dat ik de installatie nagekeken had, en terug kreeg ik het zelfde antwoord je staat nog op repair, we zullen dan best een techcnieker laten langskomen, waarop ik het uitlegde wat ik gedaan had en hem vroeg hoe hij dit kom uitleggen waarom ik nog op repair stond, daarop heeft hij gezegd we zullen het doorspelen aan de technisch specialisten, achteraf is een technieker tot bij mij geweest en gezegd dat hij de fout gevonden had en iets veranderd had in de rop.
Moest cogwil eerst eens zeggen wat de snelheids meter aangeeft op zijn adres, dan zouden we al heeeeeeel wat wijzer zijn



http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/speedtest-internet-connectie.html
Heeft hij al in een vroegere topic opgegeven en hij zou inderdaad meer moeten halen dan wat zijn speedtest geeft.

Dus om zijn installatie uit te sluiten zou hij de test eens moeten kunnen doen zoals reeds werd vermeld.

Want van Proximus uit krijgt hijn blijkbaar weinig hulp zoals ik ook al in een vorige topic van hem gelezen heb.
Wat ik dan ook niet begrijp is dat de test van Proximus dan eigenlijk tegenspreekt wat zij zelf beweren dat een hogere snelheid niet mogelijk is, dan is hun test toch ook niet ok!
Wat ik dan ook niet begrijp is dat de test van Proximus dan eigenlijk tegenspreekt wat zij zelf beweren dat een hogere snelheid niet mogelijk is, dan is hun test toch ook niet ok!



men kan op een "slechte" lijn geen goede testresultaten geven. Als de gebruiker zijn lijn heeft zitten "bricoleren" dan ziet men bij metingen de nodige "anomalieën" maar zonder een (betalende!) inspectie ter plaatse valt daar verder niets uit af te leiden.

Volgens wat ik een paar keer meegemaakt heb is dat de support tot in de bbox kan "kijken", waarschijnlijk met een paar tussenstops, maar uit de lijnparameters leiden ze af wat de max snelheid is voor geheel die bestaande lijn (zie bvb ook sagem bbox tool).

Als de klant daar een krakkemikkig stuk tussen breit, vanaf het punt van binnenkomst, (en ik zeg niet dat dit in dit geval ook zo is maar aan de uitleg te lezen ...?) sja .. daar kan men PX toch moeilijk voor op aankijken ? .. en mogelijk is zijn lijn ook gewoon niet goed genoeg ? stond er ergens hoe ver de vrager van de ROP zit ?
Ik hem de afstand tot de rop gemeten staat hier bij mij om de hoek is inderdaad minder dan 400 meter.

heb deze middag nog eens een speedtest gedaan met dit resultaat

:::.. ..




Wie bevestigt er u dat ge effectief op die ROP aangesloten zit ?



Ik heb hier een ROP staan op 50m van mijn deur en toch zit ik in zone 2 .... gewoon omdat destijds mijn lijn aangesloten werd op de dichstbij zijnde ROP ( 550m?) want die aan mijn deur stond er toen nog niet ..

Zoals RedsFan zegt zou je iets van een 50/6 profiel moeten krijgen en met een goede lijn en vectoring en DLM actief een 100/10 of zelfs 100/20 profiel..

Ik betwijfel dus uw cijfermateriaal over de afstand en de kwaliteit van uw lijn ...

Hebt ge een Sagem modem ?? loop dan de Sagem bbox tools eens en post de waarden hier ...
men kan op een "slechte" lijn geen goede testresultaten geven, ik denk dat je het een beetje verkeerd op hebt die Proximus snelheidstest houdt zeker geen rekening met alle fouten !!! dit zijn metingen die in een database gestopt worden en eventueel rekening houden met al dan niet vectoring enz en zeker niet als je op repair valt bv om maar iets op te noemen.
Wie bevestigt er u dat ge effectief op die ROP aangesloten zit die moet daarom niet op een rop aangesloten zijn en de weeral de PX snelheidstest geeft daar ook uitsluitsel over of je nu op een rop of niet zit die snelheid die PX snelheid aangeeft moet kloppen en die is hoger dan wat hij krijgt.

NB: om verwarring te vermeiden als ik het heb over PX snelheidstest spreek ik wel over de PX internetsnelheidstest wel te verstaan

Cogwil, kan ook eens via MyProximus de status van zijn lijn en analyse van op zijn lijn eens opvragen daar kan wel aangeduid worden als er fouten gedetecteerd worden op zijn lijn zelf tot aan decoder, zo heb ik vroeger kunnen vaststellen dat er iets met mijn decoder schilde..
Hallo Redsfan,

heb de test gedaan zoals gij aangegeven heb met dit resultaat:

Piekuren tussen 19 u en 23 u :



Max: 27,7 Mbps download - 3,8 Mbps upload



Min.: 15,2 Mbps download - 2,0 Mbps upload

Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :



Max: 27,7 Mbps download - 3,8 Mbps upload



Min.: 15,2 Mbps download - 2,0 Mbps upload

ik heb dus blijkbaar de minimumsnelheid????????
Hallo Redsfan,

heb de test gedaan zoals gij aangegeven heb met dit resultaat:

Piekuren tussen 19 u en 23 u :



Max: 27,7 Mbps download - 3,8 Mbps upload



Min.: 15,2 Mbps download - 2,0 Mbps upload

Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :



Max: 27,7 Mbps download - 3,8 Mbps upload



Min.: 15,2 Mbps download - 2,0 Mbps upload

ik heb dus blijkbaar de minimumsnelheid????????


Heb een lijntest gedaan (reeds meerdere malen) er zijn op mijn lijn geen problemen?
Hallo Redsfan,

heb de test gedaan zoals gij aangegeven heb met dit resultaat:

Piekuren tussen 19 u en 23 u :



Max: 27,7 Mbps download - 3,8 Mbps upload



Min.: 15,2 Mbps download - 2,0 Mbps upload

Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :



Max: 27,7 Mbps download - 3,8 Mbps upload



Min.: 15,2 Mbps download - 2,0 Mbps upload

ik heb dus blijkbaar de minimumsnelheid????????


Heb een lijntest gedaan (reeds meerdere malen) er zijn op mijn lijn geen problemen?




heb nog eens een lijntest gedaan met volgend resultaat

Analyse van de lijn





Geen problemen aangetroffen







Wij konden geen problemen vaststellen op uw lijn.

Hebt u toch een probleem? Aarzel dan niet om naar de volgende pagina te gaan door te klikken op de "Vind een oplossing" knop.



Vind een oplossing



Over uw lijn...

Uw lijn maakt gebruik van VDSL2 technologie.

VDSL2 stelt u in staat om simultaan te surfen via breedband internet en naar Proximus TV in Hoge Definitie te kijken.
Cogwill, nu meen ik mij pas te herinner (ofwel moet ik mij vergissen met iemand anders) dat ik in een vroegere topic van u, daar ook deze lijnspeed gevraagd heb en toen heb en je die daar ook gepost hebt en ik je daar toch al gezegd heb dat je uw meer dan je minimum lijnsnelheid haalt dus dat dit wil zeggen dat je de DLM je al een stap hoger gezet heeft maar niet je blijkbaar niet meer hoger kan zetten, dus klopt het toch wat Proximus je gezegd heeft dat je niet hoger kan dus ga je moeten wachten op activatie van vectoring op je lijn om de max te halen

Zo blijven we natuurlijk in rondjes draaien, daar hebben we ook alles al uitgelegd, of vergis ik mij nu zo echt, in dit geval mijn oprechte excuses !! maar dan weet je toch al nu dat het normaal is wat je hebt 😉
Wie bevestigt er u dat ge effectief op die ROP aangesloten zit die moet daarom niet op een rop aangesloten zijn en de weeral de PX snelheidstest geeft daar ook uitsluitsel over of je nu op een rop of niet zit die snelheid die PX snelheid aangeeft moet kloppen en die is hoger dan wat hij krijgt.

NB: om verwarring te vermeiden als ik het heb over PX snelheidstest spreek ik wel over de PX internetsnelheidstest wel te verstaan

...




Is dat zo ? .. dan zou ik graag wel wat substanciele uitleg willen krijgen over de discrepantie ttz verschillen in volgende waarden !












Hallo Redsfan,

heb de test gedaan zoals gij aangegeven heb met dit resultaat:

Piekuren tussen 19 u en 23 u :



Max: 27,7 Mbps download - 3,8 Mbps upload



Min.: 15,2 Mbps download - 2,0 Mbps upload

Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :



Max: 27,7 Mbps download - 3,8 Mbps upload



Min.: 15,2 Mbps download - 2,0 Mbps upload

ik heb dus blijkbaar de minimumsnelheid????????


Heb een lijntest gedaan (reeds meerdere malen) er zijn op mijn lijn geen problemen?




Dus het klopt niet dat je in zone 1 zit met minder dan 400m, dit is wat ik dacht, je zit vermoedelijk zone 3 waar je max 30 Mbps kan halen met DLM maar je zit idd op het minimum omdat :

1. DLM nog niet in gang geschoten is.

2. uw lijnwaarden mss te zwak zijn om hoger te geraken.






Is dat zo ? .. dan zou ik graag wel wat substanciele uitleg willen krijgen over de discrepantie ttz verschillen in volgende waarden !






Regulus klopt je zit in zone 2 en met vectoring actief start de snelheid vanaf 50 Mbps als basisprofiel die met DLM kan omhoog gaan tot max 100 Mbps mits uw lijn het toelaat, nu zit je op 85 Mbps en ik denk (vermoed) dat je nu niet meer hoger kan, want uw noise margin zit al op 12 dB terwijl men weet dat 6 dB het minimum is voor disconnects... dus op 100 zou je mogelijk maar 6 dB meer overhouden en zou uw lijn onstabiel worden met onderbrekingen, maar het zal nipt zijn denk ik.
Tot 100 Mbit/s daar zijn er nog niet zoveel van eerder uitzonderingen, maar 85/15 is couranter

En dit kan je allemaal hier volgen:



Bron
hallo elsa,

eindelijk eens iemand die perfect uitlegt hoe alles in elkaar zit desalniettemin vind ik toch nog altijd mijn snelheid aan de lage kant.
cogwil als je kan zou ik moest ik jou zijn de modem Bbox 3 beneden aansluiten op de intro zodat deze de max binnenkomende signalen op de Bbox heeft, en van beneden naar boven gaan met een UTP kabel of uw zwarte telefoon kabel.

Wie weet zal uw modem een betere sync krijgen als deze dus rechtstreeks op de intro staat.
@ cogwil, Dat is nu eenmaal afhankelijk van je lijn karakteristieken waar de lijnlengte , de verzwakking een rol speelt zie tabel hier juist boven.

jou geval is de derde rij (zone 3) de twee rechtse kolommen met DLM

Eens je vectoring zit kan je zien dat het nog beter gaat worden, twee linkse kolommen op rij drie

maar als je wilt weten of je binnen lijn nog parter speelt heb ik het hier al verschillende keren uitgelegd zou je de test kunne doen door de modem direct aan te sluiten op de toekomende PX lijn die direct aan het begin en dan zien of de DLM je op 30/5 kan zetten wat nog absoluut niet zeker is dat dit gaat lukken, maar dan zou je zelf zeker zijn dat je binnenlijn je zeker geen partner speelt.

Ik heb die test vroeger ook gedaan want mijn aansluiting komt overeen met de uwe, maar de dlm kon mij daardoor geen hogere waarde geven, dus het kan goed zijn dat je installatie perfect in orde is zoals ze nu is.
Ter info hier kan je ook een beschrijving zien van de aansluiting NTP2007/TF2007 surf naar klik hier

zie ook wat gebruikt wordt voor aansluit kabel tussen intro en modem(bbox3) klik hier

Reageer