Kabel doortrekken naar beging...

  • 6 August 2011
  • 39 reacties
  • 4919 Bekeken

Is het mogenlijk om de kabel die binnenkomt in de woonkamer, door te trekken naar de berging, zodat daar de modem/ router komt te hangen?

En kan/ mag je dit zelf?

Of moet dit door belgacom gebeuren?


En is dit mogenlijk?

zijn er nadelen?

Alvast bedankt, Bart

39 reacties

Dit kan want ik heb ook de intro van bgc tf2007 (zie picture hieronder) verplaatst van de garage naar de living ongeveer 10 m met vvt telefonie draad. Ideaal is natuurlijk direct aan de intro maar ik heb er geen negatief resultaat bij ondervonden en als je vindt dat het slecht werkt dan kan je nog altijd terug naar de oude situatie.Het enige nadeel ervan is dat als er zich later problemen voordoen en een bgc technieker moet komen dan de fout oip de binnenhuisinstallatie gestoken worden en kan er herstellingskosten aangerekend worden in dit geval. Je kan dit dan ook terug omzeilen door weer eerst naar de eerste installatie terug te keren.

Aansluitschema: http://users.belgacom.net/rrd/vdslsplitteraansluiting.JPG

5 verwijzingen naar ander jpg tekeningen i.v.m intro en vdsl spitter vindt je bovenaan deze pagina :
http://bgctv.skynetblogs.be/#bgcvdslintrosplitter

Best vooraleer je begint eerst enkele waardes noteren als volgt :
Surf naar je modem pagina http://192.168.1.1
=> Menu : Advanced Settings
=> Menu : Statics
en dan deze waarden noteren bij mij is dit :




































VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 22.5 dB
Downstream line rate 29992 kbps
Upstream line rate 6048 kbps
TX total power -25.4 dbm
Downstream delay 7.6 ms
Upstream delay
5.4 ms


Zo kan je na de verplaatsing uitgevoerd te hebben vergelijken of de toestand niet verslechterd is.
dat klopt wat ricy schrijft.... hoe langer de kabel, hoe groter de kans op nadelige gevolgen uiteraard en 't is natuurlijk op eigen verantwoordelijkheid

één klein detail, die stekker op die afbeelding is geen TF 2007, maar een NTP 2007.
de TF 2007 is de splitter die je op de NTP 2007 steekt

mvg
ok xenne, k' heb de verkeerde benaming van ingesloten picture van het picture weggegomd
Klein vraagje; ik zit hier ook met verbouwingswerken, en mijn modem zal ook van plaats moeten veranderen. (i.p.v. aanwezig te zijn in de living zal deze na de werkzaamheden aangesloten worden in de berging waar alle elektro/TV en internet aansluitingen samen komen in één gezamenlijke kast.

Nu ik heb ondertussen even een test gedaan; en indien ik mijn modem zou aansluiten met een verlengde kabel dan blijken de Downstream Training Margin waarde verlaagd te zijn van 13,9dB naar 13.5dB en de TX total power waarde veranderd van -3,5dbm naar -3.3dbm.

Nu die twee waardes; "Downstream Training Margin" waarde en de "TX total power" waarde zeggen mij totaal niets. Nu was mijn vraag of iemand van jullie enig idee heeft waarvoor dat deze waardes staan; en of deze veranderingen consequente zou hebben!?
bedankt ricy, doe je dat op de rest van het internet ook eens, want die afbeelding komt heel waarschijnlijk niet van Belgacom, en circuleert al jaren op het net als "TF 2007"

@https:///people/f1601624dd

downstream training margin is de verhouding tussen de sterkte van het signaal en de inherente ruis op de lijn. hoe hoger deze waarde hoe beter.

tx total power, is de verhouding in het uitgangsvermogen van jouw modem naar de locale LEX, namelijk het aantal decibels relatief aan 1 milliwat. deze waarde is van minder belang

mvg
Die waarden zijn niet veel verandert wat al positief is.
De downstream Traing margin (vrij vertaald digitale Signaal/Ruis verhousding) is het waar een getal dat aangeeft hoeveel overschot of laat ons zeggen reserve je hebt vooraleer je te veel fouten gaat krijgen en een vuistregel is dat die niet onder de 7 db mag dalen.
Hoe langer je de telefoonlijn maakt hoe meer de DTM zal dalen.

ter info : dbm is de verhouding van een vermogen t.ov. 1 mWatt
x (dbm) = 10 Log ( X mW ) of nog
= 30 + 10 Log( X W)

( mW afkorting voor "miliWatt" en W = "Watt" )
Ok, die tekening is chinees voor mij...

Doet Belgacom dit ook?

Want ik begin er best zelf niet aan..

Ik zou niet weten hoe ik die kabel aan een andere kabel moet verbinden...
bij adsl kreeg je inderdaad problemen als de SNR onder de 6db ging (disconnects).

wat mij nu wel al opgevallen is, is dat bij vdsl2 de SNR precies een stuk hoger ligt... moet zeggen dat een 13db van het laagste is wat ik al gezien heb.....

bij verhoging van het profiel door belgacom zal de SNR zakken

mvg
xenne, ik ga voort op wat ik ooit ergens gelezen heb van een BGC technieker die beweerde dat DTM minimum 7 db zou moeten zijn bij vdsl, dus als hij liegt, lieg ik ook

Het zou wel interessant zijn om de juiste waarde te weten, mss dat Eva eens de vraag stelt aan het technisch team zodat we duidelijkheid krijgen.
Aan allen bedankt om uw uitleg.

En wat die Downstream Training Margin of DTM zoals jullie het verwoorden betreft; enerzijds ben ik wel op een VDSL2 verbinding aangesloten maar dit op het minimum van resultaat. blijkbaar ben ik op 641m van een ROP aangesloten; en is voor mij een 16.5MBit/s het hoogst haalbare profiel (wat al meermaals bij mij om frustratie heeft gevraagd).

Dus daarom dat ik mijn vraag hier stelde om nog ergere dingen te voorkomen!
Als je eens naar 0800 22 800 belt zullen ze u wel kunnen zeggen wat het gaat kosten.

Maar je zegt dat je de test gedaan hebt en de waardes zijn goed ; daarom begrijp ik niet goed waarom je zegt van het zelf niet te kunnen want je hebt het al eigenlijk al uitgevoerd als test ?
Dit was Kurt 911, die de test heeft gedaan.
@Ricy.

Even vermelden dat hier twee personen met een gelijkaardige situatie zitten. Enerzijds https:///people/354eb3b42f die dit topic gestart is; en anderzijds ik (Kurt911).

Ik heb voor mij die test uitgevoerd; en ik ondervind geen technische problemen (op het gebied van correct aansluiten) maar https:///people/354eb3b42f heeft hier bedenkingen bij of hij het wel persoonlijk zelf kan aansluiten.
ja ricy.... 't zal wel zo zijn .... ik denk dat de vdsl2 SNR waarden gewoon hoger liggen omdat belgacom voorzichtiger is bij het toewijzen van de profielenhttps:///people/354eb3b42f

toen ik nog op adsl stond had ik 3,3 profiel met een SNR van rond de 6db met af en toe een disconnect, zat op meer dan 4km van de centrale, vandaar....

mvg

Sorry 'k heb er over gekeken ne mens wil soms rap reageren en ja haast en spoed is zelden goed hé ;)

correctie: en nu was ik niet rap genoeg deze voorgaande regel sloeg op devorige post van 'kurt 911'
of belgacom dat doet weet ik eigenlijk niethttps:///people/354eb3b42f , eens ze het koper binnen gebracht hebben weet ik niet of zie die nog gaan verplaatsen (zal wellicht veel kosten als ze het doen). een stuk kabel gaan ze er in ieder geval niet willen aanhangen.




maar een gewone elektrieker of klusjesman met enige handigheid zou dat moeten kunnen, 'tis gewoon kwestie van wat kabels aanéén te zetten. alles wat na de NTP 2007 komt is echter verantwoordelijkheid van de klant


mvg

Ik heb nog een bijkomende vraag; als netwerkkabels heb ik geopteerd om gebruik te maken van SFTP cat7A kabels om zo toekomst gewijs flexibel te zijn en voorbereid te zijn op alles wat nog komen kan. Zo ook wordt mijn binnenkomende TV signaal van coax omgezet naar die SFTP cat7 kabel zodat ik enkel en alleen RJ45 stopkontacten aanwezig heb in mijn huis.

Maar nu is mijn vraag; welke telefoon kabel gebruik ik het best om de verbinding tussen mijn eerste aansluitpunt (waar Belgacom binnen komt) en mijn tweede (verlengde) aansluitpunt (waar mijn modem komt te staan) te maken?
VVT telefonie kabel of utp cat 5 kabel kan je hiervoor gebruiken

PS: bij mij hebben ze vvt kabel (2paar stijve draad) gebruikt.
@ Kurt 911 hoe gebeurt die omzetting van coax naar utp sftp dan ?

correctie : ik dacht dat u met sftp utp kabel bedoelde maar het is waarschijnlijk multi-coax !
@ https:///people/2ddbc2e521; mijn inkomende coax kabel komt binnen in mijn voorzienen multimedia kast; en op deze binnenkomende coax kabel zit zo'n soort van doosje dat mijn coax omzet naar RJ45.

Ik zal even een afbeelding er bij zetten; want weet niet goed hoe ik het anders moet verwoorden:



Ik heb geopteerd voor deze toepassing omdat ik dan overal alleen maar RJ45 stopkontacten nodig heb.
Wel interessant !
dan heb je waarschijnllijk weer een omzetter nodig aan de ander kant van je utp kabel ? of hoe werkt dat dan ?

PS: ik ga nu eerst een wandelinksken doen, wat verse lucht scheppen want 'k ben er precies aan toe !

Ja en nee. Aan mijn tv toestel heb ik gewoon een specialere kabel nodig die aan een zijde een RJ45 steker heeft; en aan de andere zijde de traditionele TV stekker verder zijn er geen specialere omzettingen vereist.

Maar het voordeel (voor mij dan toch) is dat ik in iedere hoek van mijn huis RJ45 stopkontacten heb, deze komen dan allemaal samen in een centrale kast; en als ik dan morgen mijn interieur wil aanpassen (lees TV van plaats veranderen) hoef ik enkel en alleen maar in mijn centrale kast het TV signaal van van patch verwisselen en heb ik dus op deze betreffende netwerkkabel mijn traditioneel TV signaal.

Dus met enkel en alleen RJ45 stopkontacten heb ik een veel vrijere keuze en mogelijkheden. Maar deze moegelijkheid vereist blijkbaar een minimum SFTP cat6 bedrading; en omdat ik de meerkost naar SFTP cat7 kleinschalig vond heb ik dan maar voor deze bedrading gekozen.

Echter wist/en weet ik nog steeds niet welke kabel ik het best gebruik voor mijn modem te verplaatsen; die VVT telefonie kabel of utp cat 5 zoals je het eerder al vermelde. Maar indien ik zou gaan voor utp kabel zal ik waarschijnlijk wel gaan kiezen voor cat7 i.p.v cat 5 omdat ik die cat7 toch heb.

Maar heb ondertussen wat informatie zitten vergaren hier en daar; en blijkbaar verkiest men om VVT kabel ipv utp kabel; echter vind ik geen specifieke beredenering om de reden waarom men voor deze bekabeling kiest. Nu ja; daar straks toen ik mijn test heb uitgevoerd was dit met een gewone cat5E bedrading; en oke ik had wel wat verschil in waardes; maar ja ik weet nu niet wat het beste is! Dus in ieder geval ga ik nog wat informatie trachten te vergaren.

PS: Geniet van uw wandeling zou ik zeggen; en in ieder geval al bedankt om uw informatie.
Heel eigenaardig. Heb ondertussen meerdere forums gelezen; en meermaals kom ik te lezen dat Belgacom techniekers verkiezen om een VVT kabel te gebruiken om hun modem aan te sluiten i.p.v UTP bekabeling (zeker als het gaat om VDSL aansluitingen). Dit verwonderd mij; want bij hun starterskit (modem => B-Box2 voor VDSL +bedrading) zie je dat hun meegeleverde 12meter VDSL kabel (blauwe kabel) zoals zij het noemen een UTP2 cat5E bekabeling is!?

Nu snap ik er niets meer van. Enerzijds voorziet Belgacom bij grotere afstanden tussen intro en modem een UTP bekabeling; anderzijds vermelden Belgacom techniekers op meerder forums dat een UTP kabel niet aangeraden is om te gebruiken tussen intro en hun modem!? (blijkbaar omdat een VVT kabel veel minder gevoelig zou zijn voor uitwendige stoorbronnen)!? wie of wat moet ik nu geloven!?
ja het is inderdaad vewarrend met die kabels utp of vvt.
In ieder geval Eva van Belgacom heeft op dit forum al ergens gemeld dat zowel vvt als utp cat5 goed zijn hiervoor.
Het is namelijk zo dat zowel vvt en utp kabels onafgeschermd zijn en gevoeliger zijn voor storingen dan de afgeschermde types zoals jij gebruikt.
Als je ergens gevonden hebt dat utp kabel zouden gevoeliger zijn voor storingen dan zullen ze daa waarschijnlijjk mee bedoelen dat als in geval er meer dan één signaal over getransporteerd wordt dat dan overspraak eten in het roet kan strooien.
Moest je nu een losliggende vvt kabel hebben dan zou je ook dezelfde test kunnen doen en kijken of je DTM even goed blijft of niet.
Ik veronderstel dat VTT kabels ook niet het einde van de wereld kosten. Zal maandag even naar de winkel gaan om een rol VVT kabel aan te schaffen en dan even een test verbinding doen met VTT kabel. Mocht ik zien dat het verschil in waardes oplevert t.o.v. UTP kabel weet ik welke conclusie ik moet trekken.

Persoonlijk dacht ik toch dat een SFTP cat7 kabel minder gevoelig zou zijn voor interferentie dan gewone VTT kabel (wat toch weinig of geen bescherming heeft); maar op andere forums zie ik steevast terug dat Belgacom techniekers VVT kabel verkiezen. Nu ja; ik ben geen technieker ben gewoon geboren met logisch verstand maar dat een UTP kabel die beter geïsoleert is t.o.v buitenaf komende storingen dan een simpele VTT kabel die niet echt isolerend werkt meer problemen veroorzaken in combinatie met VDSL slaat voor mij alle logica weg!? Maar ja; zal de proef op de som nemen en zelf zien wat het oplevert.

Reageer