Elke dag wel een tijdje "blokjes en slecht geluid" is dit nu Belgacom

  • 5 October 2015
  • 30 reacties
  • 1106 Bekeken

Elke dag zijn er wel momenten dat er blokjes zijn, slecht geluid... Elke dag is toch niet normaal. Hop naar kantoor in Mol oeps... resetten, resetten, weer naar Mol, oeps, winkel weg. Rij maar naar Herentals hangt op de deur... Mensen die met Mobistar nummer naar onze huistelefoon bellen ook niets... word er zo moe van.... zo moe... Ik weet het niet maar dit is de laatste kans om het nu in 1 keer nog allemaal goed te maken. Anders kijk ik voor Telenet of dergelijke want dit kan niet toch meer. Met de rekening sturen zijn er minder problemen.











30 reacties

Kunnen ze u dan op de technische helpdesk niet verder helpen te bereiken op het gratis nummer 0800 22 800 (7/7 tot 22u voor TV tot 24u)


het enigste wat je zelf kunt ondernemen is beschreven in deze ➽ procedure

wat er op neer komt dat je apparatuur, (zoals Bbox modem, Decoder en als die aanwezig zijn ook, Devolo's, Ruckus en Wifi-bridge), gereset wordt.

en als dit niet helpt of maar tijdelijk oplossing biedt

zal je Technische dienst 0800 22 800 (7/7 tot 22u) moeten raadplegen

en zal de oplossing ook van Proximus moeten komen,

klacht indienen of je probleem beschrijven en opsturen kan via ➽ mail ons
Reputatie 5
Badge +1
Wij ondervinden recent hetzelfde probleem ( regio Geel ).


Zappen gaat heel traag, soms komt dan het beeld met blokjes, soms komt er een paar seconden de vermelding 'geen signaal' en dan pas het beeld.


Wat er veranderd is weet ik niet, maar het is beter geweest. Nu is het soms erbarmelijk ...


Is hier nu echt niks aan te doen, zodat alles een beetje stabiel blijft ...


Ro
geef je probleem en klantnummer en/of lijnnummer eens door via

- http://support.nl.proximus.be/app/contact" target="_blank

- https://www.facebook.com/proximusBe/posts_to_page" target="_blank

- https://twitter.com/proximus/with_replies" target="_blank


via twitter wordt het vlugst gereageerd en op tweede plaats via facebook
Dank u voor de info.


Ga proberen de box te wisselen.


Heb ook mail gekregen om even te bekijken mbt mobistar probleem.


Bedankt!










Zonder dank, graag gedaan
@ro die geen signaal bij zappen kan een probleem zijn met de rapid channel change instelling op uw lijn. Als deze disabled staat dan kan je idd ervaren dat er even geen signaal op uw scherm te voorschijn komt.


Grootste oorzaker van blokjes/ haperingen in geluid zijn de draadloze oplossingen ( devolo duo / wifi bridge/ruckus HD )


In sommige gevallen kan een slechte koperlijn ook het probleem zijn , of de rop, of de modem.


Troubleshoot PLC : Bij V1 moet het middelste lampje ( huisje ) groen branden op beide apparaten (zender - ontvanger )


bij de wifi bridge is het lampje van de link quality dat groen moet branden.


Bij ruckus HD ( die witte schelpjes ) is het laatste lampje belangrijk ( thumbs up ) Als dit lampje knippert , is de verbinding niet 100%


Dit is echter een indicatie. Ik ben al bij abo's geweest waar de lampjes groen waren en toch blokjes hadden. Na aansluit met tijdelijke utp was het probleem opgelost
Reputatie 5
Badge +1
@Davy : waar kan je de 'rapid channel change' instellen ? Of waar kan je nazien dat het ingesteld is ? Heb zelf een bbox-2 en V4 decoders.


Zou goed zijn om dat eens te kunnen nazien.


Groeten.


Ro
Dat kan je zelf niet instellen en ben ook benieuwd om zijn uitleg want dan heb ik een volgende vraag voor Davy, (want blijkbaar is hij van PX zelf , dus ideaal om eens 't één en ander aan de weet te komen ;-)

namelijk waarom sommigen (en ik ga af op deze personen waarvan de decoder rechtstreeks met de bbox verbonden is met utp kabel),

dit probleem nooit gehad hebben die ook direct . ik persoonlijk zelf al de types decoders gehad en nog nooit last van gehad en ik heb een gebuur een paar huizen verder die op dezelfde rop, kabelbundel zit, zelfde lijnwaarden, sync , trainingmarge, ook zelfde type decoder die ook rechtstreeks verbonden is met de bbox2 als bij mij, en die heeft die problemen ook.

We hebben zelf al onze apparatuur onderling verwisseld maar ik heb geen problemen en hij wel.

Bij ons beiden staat RCC trouwens actief door PX technieker uitgelezen geweest.


Dit fenomeen dat je hier beschrijft (blokjes) komt in heel veel gevallen door devolo's, in mindere mate door ruckus en door de nu vervanger wifi bridge waar heel veel mensen content van zijn.


En een tweede veel voorkomende oorzaak die soms niet direct gevonden wordt is een probleem in de Rop op de DSLAM waar je modem op aangesloten is. Maar daar kan je zelf weer niks aan doen en moet iemand van PX tussenkomen.

Het enigste dat je eventueel zelf kan ondernemen is:

- draadloze oplossingen tijdelijk vervangen door een (lange) utp kabel, die je los over de vloer legt.

- alles in de juiste volgorde resetten/factory-resetten en als dit nog niet tot iets leidt

- alle apparatuur één voor één laten omruilen, ook de NTP desnoods, want ik heb het onlangs voorgehad, al valt dat niet veel voor!,

Als dat dan ook geen soelaas brengt dan blijven aandringen en niet opgeven 😉 tot de technieker/specialisten van PX het uiteindelijk oplossen.
De Rapid Channel Change ( RCC ) is een instelling in het netwerk op het IDTV platform. Dit kan u zelf niet wijzigen. Als je via PM even uw lijnnr geeft dan zal ik dit nakijken voor u. Zelf kan ik de instelling niet veranderen maar ik kan dit wel doorgeven aan DTREE.


Dit is een dienst die aanpassingen kan maken op gebied van IDTV.


NTP heeft meestal niet veel te maken met het feit dat het zappen traag gaat. Als de NTP slecht is, gaat alles slecht zijn ( sync,telefonie,....)


Ik weet niet of je via de website van PX kabels kan uitmeten in detail maar wij kunnen dat. Van het moment dat een lijn meet dan 500+nF meet, dan is de NTP goed. Als dit lager dan 500 meet en er is toch een NTP 2007 geinstalleerd. Dan is deze slecht.
@elsa,


Ik zal toch de bbox2 laten omruilen door een bbox3.


Als vectoring actief is op je rop, dan ga je nog een hogere surfsnelheid krijgen.


Een bbox2 begrijpt vectoring maar gooit deze info weg, Omdat deze op het eind van zijn latijn is.


+ wat is de grootse oorzaak van slechte kwaliteit op PLC ? Dat is de interne electrische bekabeling !


Grootse stoorzender is als je een electriciteitmeter van 3Fase hebt.


Uw buur kan ook last hebben van deze rapid channel change bug.
Reputatie 5
Badge +1
@Davy : via een PB mijn telefoonnummer doorgegeven, om testen te laten doen ivm Rapid Channel Change.


Heb nu een BBOX 2 .


Wat moet je doen om deze om te ruilen voor een BBOX 3 ?


En wat dient er te gebeuren als je die thuis aankoppelt ? Dienen er instellingen gedaan te worden of is dat gewoon de administratieve switch en technische switch door Proximus als zij de omwisseling in een contactpunt van Proximus doen?




Ro



NTP heeft meestal niet veel te maken met het feit dat het zappen traag gaat. Als de NTP slecht is, gaat alles slecht zijn ( sync,telefonie,....)



Inderdaad ik had het over blokjes in beeld en na bb en dec vervangen te hebben was het niet opgelost en ook de contacten op oxydatie door technieker gecontroleerd,waren in orde, tot ik aan de technieker gevraagd heb, wil je mij nu eens een plezier doen en de ntp + filter vervangen en 't was opgelost, hij zei me zelf al zwanzen, geen goesting om bij ons te komen werken :-)))


Davy,


hopelijk blijft er hier iemand zoals u om dergelijk problemen te beantwoorden op dit forum, want dit is al altijd een groot mankement op het forum geweest, of is het probleem dat je teveel verdient :-))))))
@elsa,


Ik verdien zeker niet te veel. Ik doe dit voor de mensen wat ondersteuning te geven en doe dit op vrijwillige basis.


Daarmee dat ik ook wel niet elke dag hier online ga zijn. We zijn aan het bouwen, hebben een klein kindje,... Maar ik ga wel men best doen om hier af en toe te komen piepen :)
@ro,




voor uw modem om te ruilen heb je 2 oplossingen:


- Via TBO = bel naar 080022800 volg de stappen en kies de optie voor een storing te melden. Vraag een repairnummer voor de TBO. Als je dit nr hebt ga je met de bbox2 naar de TBO en geef je het nr af. Dan krijg je een BBOX3. Configuratie gebeurd automatisch via ZTC. Moest dit niet lukken bel 0800 95 055


- Via technieker : Bel ook naar 080022800 en vraag voor een tech te sturen voor een probleem
Reputatie 5
Badge +1
@Davy : wij waarderen dat ten zeerste dat we eens positieve en constructieve support krijgen op dit forum ! Gelukkig zijn er nog medewerkers van jou kaliber ! Ondertussen mijn telefoonnumer doorgegeven. Ben benieuwd ivm de feedback in de veronderstelling dat er feedback komt ... vorig probleem heeft meer dan een maand geduurd voor het opgelost werd.


@Elsa : waar kan ik de procedure vinden voor het omwisselen van de BBOX2 en onder welke voorwaarden kan dat ? Weet jij hier iets meer over ?




Ro
Als je Rop op vectoring staat kan je gewoon bellen naar 0800 22 800 en dan is dit geen probleem om een ruilnummer te krijgen zodat je met je bbox2 en het ruilnummer naar een PX center gaat en er een bbox3 voor in de plaats krijgt.

Ze doen zelf in veel PX centers niet meer moeilijk om je bbox2 zo te gaan omruilen, ik heb zonder ruilnummer met de bbox2 naar een PX center geweest en gezegd dat ik de bbox3 wou omdat die performanter is en op Wifi beter is en hogere snelheden haalt en dit was geen enkel probleem, wat vroeger niet het geval was en men moeilijk deed als je geen ruilnummer had gekregen van de TD 0800 22 800



en gezegd dat ik de bbox3 wou omdat die performanter is en op Wifi beter is en hogere snelheden haalt



dit kan je ook opgeven naast het feit dat je lijn al dan niet op vectoring staat als je naar de TD belt om een ruilnummer te verkrijgen.
@ro


RCC is ok bij u


Ik heb een printscreen genomen . Je zal normaal een zwart omkaderde tekst zien. Dat is de RCC. Deze staat als true en is dus actief.


Stond er false dan had ik dit laten aanpassen door DTREE.


Reputatie 5
Badge +1
Els, hoe kan je te weten komen of je rop op vectoring staat?
@ro,


Vectoring nog niet actief op je rop. status is unknown. er zijn verschillende statussen : unknown, ready, active


Bij ready is de module aanwezig in de rop maar nog niet geactiveerd.


Bij active is de rop vectoring enabled en ga je hogere snelheden halen met een bbox3


Dus momenteel is een bbox3 nog niet echt nodig op je lijn.
Via een telnet sessie die je start op je pc/laptop, kan je zien of er broadcom kaarten geplaatst zijn en da weet je dat je ROP uitgerust is voor vectoring


Je kan ook bellen naar technische dienst 0800 22 800 of dit zo is.


'k zou de proceduren met telnet sessie moet opzoeken 't is al lang geleden (met de bbox3 kan je dat allemaal niet meer) met de bbox3/sagemcom kan je nog via een tooltje de lijnwaarden uitlezen wat je bij de technicolor ook al niet meer kan.
Ro, je dit eventueel eens proberen:


Via telnet-sessie:

(Windows + R) toets indrukken (voor Mac weet ik het niet ) dan


telnet


Voer in het Telnet venster volgende in:

open 192.168.1.1


dan zie je iets dergelijk verschijnen

xxxxxxxxx~ $ telnet 192.168.1.1

Trying 192.168.1.1...

Connected to 192.168.1.1.

Escape character is '^'.




login: admin ◄▬(admin invoeren)

Password: **************** ◄▬( staat op stikker naast serial numer van je bbox2)

[admin @ home]$ ; voer dan volgende in:


shell


# vdsl pstatex


Daarna krijg je een hele reeks VDSL2-eigenschappen,

waaronder ook 'Far-end ITU Vendor Id


kan bv: 0xb500494b4e530000 voor Ikanos kaarten


of Far-end ITU Vendor Id: 0xb5004244434da45f

Broadcom


2 jaar lang heb ik PLC's gebruikt met B-Box2. Omwille van problemen met vectoring werd de B-Box2 vervangen door de B-Box3 en toen verschenen regelmatig blokjes op het scherm en was de klank hakkelend. De Proximus technieker wees naar de PLC's en gaf het advies om de WiFi bridge te installeren. Ik heb wat onderzoek gedaan. Als mijn computer aanstond in de werkkamer en mijn vrouw in een andere kamer het strijkijzer aansloot dan ging het met de PLC verbinding fout. Blijkbaar straalt de computer een stoorsignaal uit waar de B-Box2 geen last van had en de B-Box3 wel. Voor de technisch geinteresserden denk aan wat ge geleerd hebt over stubs in elektrisch lange lijnen. Sinds de Wifi-bridge in gebruik is zijn er geen beeldblokjes meer geweest.
@ Alex


Er was wel een probleem vastgesteld met de tv stream over de bbox 3 met PLC. Dit zou normaal opgelost moeten zijn met een nieuwe firmware.


Sommige apparaten kunnen werken als stoorzender ( stofzuiger/bepaalde type van lampen etc etc )


Ik plaats deze PLC's nog heel vaak ( v2 ) Als ik merk dat de 5.0 GHZ ontvangst slecht is aan de tv dan plaats ik PLC ipv bridge.


Ook moet je opletten dat als je met een wifi bridge werkt, dat je uw toestellen niet op de 5.0 GHz connecteerd. Ik kreeg altijd blokjes op men tv als ik op 5.0 zat in combinatie met wifi bridge. Als ik de WiFi op gsm uitschakelde was het probleem opgelost
volgens wat ik van een specialist van plc's eens gehoord heb, kan je met de plc's vroeger problemen krijgen naar mate je meer streamen tegelijk wilt versturen wat er op neer komt dat je wat meer bandbreedte nodig hebt en dus kan het zijn omdat de bbox2 vroeger niet in full routed mode werkte je nu met de bbox3 wel vlugger problemen krijgt !

je hebt inderdaad veel stoorbronnen die de plc werking kan beïnvloeden, hier ▬►plc stoorbronnen ◄▬, worden er enkele opgesomd .

Niks gaat natuurlijk boven een utp kabel verbinding, maar ja hem wegmoffelen is niet altijd evident, ik heb mijn plc's ook buiten gezwierd en de utp kabel bijgetrokken door een buis waar de oude coax van TN ook doorloopt.


De nieuwe versie van plc's hebben wel voordelen zodat ze als het ware een kanaal bijhebben om een bitstroom over te transporteren ze maken ook gebruik van de nulgeleider.
Ik wou alleen de aandacht vestigen op het feit dat het aansluiten van een niet storend toestel, in dit geval een strijkijzer dat zelfs niet ingeschakeld was, het gedrag van de netlijn wijzigt waardoor een stoorbron, hier de computer, plots een probleem kan opleveren. Dit is gewoon brute pech. De computer alleen veroorzaakte geen probleem. Elke woning is uniek en toestellen die in een huis problemen geven doen dat niet in een ander huis. Deze toevallige samenloop maakt het voor Proximus techniekers soms heel moeilijk om de oorzaak van een storing te vinden. Uit het lijstje devolo verpesters zijn er ook die Wifi de das omdoen. Ik heb hier een oude papierversnipperaar. Als ik die gebruikte dan werkte niets meer, zowel PLC als Wifi waren dan weg.

Reageer