Beantwoord

Decoder

  • 26 January 2016
  • 12 reacties
  • 2540 Bekeken

Een 3-tal maand geleden schakelden wij over van analoge naar digitale tv en kochten ook een nieuwe tv (Samsung). Het aan- en uitzetten van de tv gebeurde, zoals aanbevolen, met de proximus afstandsbediening. De decoder bleef, zoals aanbevolen, 's nachts aanstaan. Maar ik stelde 's morgens enkele malen vast dat de tv aanstond. Nu zet ik 's avonds de decoder af, maar wanneer ik deze 's morgens opnieuw aanzet start ook de tv op. Iemand een oplossing om de decoder toch te laten aanstaan 's nachts (omwille van de software updates) zonder dat de tv 's morgens staat te spelen?
icon

Beste antwoord door Elsa 26 January 2016, 22:29

Bekijk origineel

12 reacties

Als je hem laat aanstaan krijg je inderdaad dit probleem maar je zet hem best in standby dan zou dit probleem niet meer mogen hebben.
Reputatie 7
Badge +1
DeTV (aan/uit) bedien je toch met een andere knop? Op mijn afstandsbediening is de knop linksboven voor de TV, rechtsboven voor de decoder. Of werk je met een scartkabel? Maar ik heb nog een V4, hier gaat het allicht over een V5 compact.
Reputatie 5
Badge +1
Leo dat wordt meegestuurd via het HDMI-signaal. Op de proximusdecoder valt dat (waarschijnlijk) weer niet te veranderen maar indien wel dan moet zich dat onder de instellingen bevinden. Ook op je TV kan je hierop eens controleren, op de meeste moderne teevees kan je dat AAN/UIT schakelen (zodat de teevee niet meer reageert op het signaal dat via HDMI wordt meegestuurd), ook daar onder instellingen en/of beeld en/of HDMI zoeken. "HDMI CEC" noemt de toepassing.
Op mijn telenetdecoder indertijd kon je dit overigens al gemakkelijk in- of uitschakelen...
Het probleem is dat er nog veel zijn die hun decoder niet in standby zetten maar gewoon de TV uitschakelen en met de nieuwe software is er een optie HDMI detectie die default op staat en als je de decoder niet in standby zet zal bij het software bijladen( bv de tvgids) 's nachts zal de decoder via de hdmi de tv aanschakelen , je kan ook op de decoder deze optie HDMI detectie uitzetten (tot deze bug opgelost wordt) en dan zal je tv ook niet meer opkomen zelf al zet je de decoder niet in standby.
Als je hem op tv uitzet is het nadeel dat hij ook niet meer op andere HDMI bronnen zal reageren.
Maar het simpelste is van je decoder op standby te zetten en daarmee bespaar je nog elektriciteit ook 😉
Ik heb een Philips televisie, een afstandsbediening V5 en een decoder V5 compact. Bovenaan de afstandsbediening twee aan/uit-knoppen, links voor de televisie, rechts voor de decoder. Bij uitschakelen moet ik beide knoppen gebruiken om beide toestellen in standby te zetten. Bij aanzetten volstaat op de rechterknop (decoder) drukken.
Blijkbaar is er wel een speciale behandeling voor Samsung televisies, toch wat betreft het universeel maken van de afstandsbediening.
------
De versies van mijn producten:
Afstandsbediening V5
Decoder V5 Compact
Reputatie 5
Badge +1
Ik heb een Philips televisie, een afstandsbediening V5 en een decoder V5 compact. Bovenaan de afstandsbediening twee aan/uit-knoppen, links voor de televisie, rechts voor de decoder. Bij uitschakelen moet ik beide knoppen gebruiken om beide toestellen in standby te zetten. Bij aanzetten volstaat op de rechterknop (decoder) drukken.
Blijkbaar is er wel een speciale behandeling voor Samsung televisies, toch wat betreft het universeel maken van de afstandsbediening.
------
De versies van mijn producten:
Afstandsbediening V5
Decoder V5 Compact


Divado, check ook eens de HDMI instellingen op jouw teevee, want als jouw tv uitschakelt moet deze een signaal sturen zodat de decoder kan detecteren dat ie ook moet uitschakelen. Het is wel zo dat er met een combinatie tv + decoder met verschillende HDMI standaard (er bestaan al veel verschillende HDMI-standaarden) rare verschijnsels kunnen optreden (zoals jij omschrijft 'decoder doet tv wel aan maar tv doet decoder niet uit') maar daar kan je nu eenmaal niet veel aan veranderen..
je zegt; Bij aanzetten volstaat op de rechterknop (decoder) drukken. dit is natuurlijk logisch aangezien de decoder V5/V5compact HDMI detectie default aan staat in de instellingen van je decoder, maar werkt blijkbaar maar in één richting en mss bij de volgende software update dat dit aangepast zal worden.
Maar het probleem dat TS hier beschrijft is dat de TV bv 's nachts aangaat zonder dat je iets doet en dat kan vermeden worden door hem in standby te zetten of de instelling op de decoder uit te zetten.
Divado, check ook eens de HDMI instellingen op jouw teevee, want als jouw tv uitschakelt moet deze een signaal sturen zodat de decoder kan detecteren dat ie ook moet uitschakelen. Het is wel zo dat er met een combinatie tv + decoder met verschillende HDMI standaard (er bestaan al veel verschillende HDMI-standaarden) rare verschijnsels kunnen optreden (zoals jij omschrijft 'decoder doet tv wel aan maar tv doet decoder niet uit') maar daar kan je nu eenmaal niet veel aan veranderen..

Timwitt,

Ter informatie: de HDMI-CEC instelling (Easylink genoemd door Philips) staat/stond 'aan' op mijn televisie. Als ik deze instelling op 'uit' zet, dan kan de decoder de televisie niet meer aansturen. Mijn televisie kan nooit de decoder aansturen.

------
Uit de handleiding van mijn televisie:
HDMI met EasyLink biedt een gemakkelijke bediening van uw aangesloten apparaten met de HDMI CEC-standaard. Een apparaat dat via de HDMI-aansluiting is aangesloten op uw TV kan alleen audio- en videosignalen naar uw TV verzenden. Het apparaat kan geen audio- en videosignalen van uw TV
ontvangen of opnemen.

... maar werkt blijkbaar maar in één richting en mss bij de volgende software update dat dit aangepast zal worden.

misschien kan dit, maar dit stoort me niet echt...


Maar het probleem dat TS hier beschrijft is dat de TV bv 's nachts aangaat zonder dat je iets doet en dat kan vermeden worden door hem in standby te zetten of de instelling op de decoder uit te zetten.


Klopt.:)
Daarom beschreef ik hoe ik zowel mijn televisie als decoder in standby zet en hoe ik beide ontwaak (zonder dat de televisie 's nachts aangaat). De instelling uitzetten zou willen zeggen dat je bij het opstarten ook op beide knoppen moet drukken, wat natuurlijk niet onoverkomelijk is, maar wel makkelijk te vermijden (in mijn situatie).
Je zegt: Daarom beschreef ik hoe ik zowel mijn televisie als decoder in standby zet
Dus als ik het goed begrijp dan wil dit ook zeggen dat je zowel de TV-knop links-boven alsook de Belgacom-knop rechts-boven van je Remote moet indrukken om beide in standby te zetten en toch gaat je TV soms aan, klopt dat.
Ik stel die vraag omdat ik van iets wil zeker zijn, namelijk omdat Bram de PCM hier dus op mijn berichten die ik al een paar keer gepost heb op topic's van klanten die met het zelfde probleem af te rekenen hebben als u, en waar ik op geantwoord heb, vink de optie DHMI uit in je decoder beeld instellingen, daarop heeft Bram geantwoord dat het komt omdat de klanten hun decoder niet in standby zetten en als ze dit doen dat het probleem van opspringen van hun TV dan ook opgelost is !
:
Een apparaat dat via de HDMI-aansluiting is aangesloten op uw TV kan alleen audio- en videosignalen naar uw TV verzenden. Het apparaat kan geen audio- en videosignalen van uw TV
ontvangen of opnemen.


omdat hij geen HDMI ARC functie ondersteunt
Een 3-tal maand geleden schakelden wij over van analoge naar digitale tv en kochten ook een nieuwe tv (Samsung). Het aan- en uitzetten van de tv gebeurde, zoals aanbevolen, met de proximus afstandsbediening. De decoder bleef, zoals aanbevolen, 's nachts aanstaan. Maar ik stelde 's morgens enkele malen vast dat de tv aanstond. Nu zet ik 's avonds de decoder af, maar wanneer ik deze 's morgens opnieuw aanzet start ook de tv op. Iemand een oplossing om de decoder toch te laten aanstaan 's nachts (omwille van de software updates) zonder dat de tv 's morgens staat te spelen?

Ik heb dit probleem niet op mijn TV, waarschijnlijk omdat ik zowel de decoder als de TV in stand-by zet. MAAR ik heb dit probleem wel op mijn Samsung-tablet. Deze week zaten we 's avonds naar TV te kijken toen we plots een mannenstem dichtbij ons hoorden. Mijn vrouw sprong verschrikt recht, ik had het wel al eens meegemaakt. Ik had in de loop van de dag naar het nieuws gekeken op mijn tablet en de app niet afgesloten, gewoon de tablet afgesloten. Waarom Proximus het programma dan plots (na een 4-tal uur) terug opstart is mij een raadsel. (De Proximus-app heeft dus gedurende een 4-tal uren geen kik gegeven) Meestal is dit tussen 23 en 24 uur.
Hoe is dit dan te verklaren ?

Reageer