Vraag

DDNS geeft private WAN IP

  • 18 October 2016
  • 20 reacties
  • 913 Bekeken

Beste,

Na telefonisch contact met Proximus raadde de telefonist mij aan de vraag hier te stellen.

Ik zit in volgende situatie:
BBOX3 (DHCP uit, PPP sessie uit) verbonden vanop LAN poort naar WAN poort van een Asus router.
Asus router bouwt PPP sessie op en heeft DDNS service ingesteld.

Op de Asus router krijg ik nu deze foutboodschap:
The wireless router currently uses a private WAN IP address.
This router may be in the multiple-NAT environment and DDNS service cannot work in this environment.

Hoewel ik op de WAN poort een 109.***.***.*** adres krijg. Het resultaat is dat mijn DDNS soms wel werkt, maar voor specifieke toepassingen niet. Zo kan ik niet rechtstreeks naar mijn router connecteren op mjn DDNS adres (hoewel alles is ingesteld op de router om die toegang te verlenen op HTTP en HTTPS). Alle toepassingen waarvoor ik manueel port forwarding heb ingesteld lijken dan weer wel te werken. Enkel services zoals WakeOnLan en UPNP port forwarding lijken niet te werken.

Heeft er iemand een idee wat er zou fout lopen? Instellingen, router, ..

Alvast hartelijk bedankt!

Mvg,
Philip

20 reacties

Reputatie 3
Dan zou het kunnen gebeuren dat je CGNAT hebt, kijk dit eens na via uw myproximus
Hallo,

Bedankt, ik heb eens gekeken onder Internet - Diensten. Maar zowel bij Actief als bij Beschikbaar niets te zien dat daar op slaat. Enkel WiFi hotspots, i-office, extra volume, mailbox en technisch profiel..

Aan de telefoon had ik daar ook iets van gezegd maar.. Iets van Keulen en donderen.. ;-)

Mvg,
Philip
Reputatie 3
Als CGNAT toegapst wordt bij u zou je dit moeten zien:

Hallo,

Staat er nergens tussen jammer genoeg..

Mvg,
Philip
BBox op ppoe laten, dhcp niet uitschakelen en met Asus Router ppoe connection doen. Werkt perfect.
Reputatie 3
Je moet inderdaad uiteindelijk niet uw bbox in bridged zetten en kan je alle settings laten in de bbox en een tweede pppoe opstarten in je router,
ik begrijp gewoon niet waarom dit verschil uitmaakt voor Philip zijn probleem?
Heb ik net even geprobeerd. Het eerste verschil was dat ik een 87.**** adres kreeg ipv 109.***.
Verder veranderde er echter niets, nog steeds die boodschap en falende connectie naar de webinterface van de router (via WAN).
Ik begin de firmware van de router ook wel te verdenken (Asus RT-AC66U).
Ik bekijk het morgen verder..
Opmerkelijk is dat ik zelfs via mijn WAN IP niet aan de router geraak.
Asus Router wel benaderen via de lan poort!
Wat ik bedoelde was dat ik via een toestel met 3G verbdinding naar mijn WAN IP adres (met juiste poortnummer voor de router) ben gesurft om te kijken of dat wel werkte. Maar ook daar een time-out, net zoals wanneer ik de DDNS gebruik.
De ppoe van je wan Asus kan krijgt van Proximus wel een ip en dns en gateway toegewezen.
Is de dynamic dns wel up to date. Dat duurt soms wel even. Check dat
Reputatie 3
@luksmits,

Ik heb inderdaad het probleem blijkbaar verkeerd geinterpreteerd van Philip, ik dacht nu dat hij na zijn bbox die in bridged stond ook op zijn router een pppoe opgestart had en daarom dat ik dacht wat maakt dat nu verschil of hij de bbox al dan niet in bridged zet aangezien er toch een 2de pppoe op de router gestart wordt.

Ik laat ook op mijn bbox3 alle instellingen staan en sluit een router aan op de bbox3 waar ik een pppoe opstart en werkt inderdaad uitstekend, dat heb ik (en nog veel meer) hier op het forum allemaal van Elsa geleerd, die ik hier nu spijtig genoeg al een tijdje mankeer!
Reputatie 2
De bbox3 (die een eerste PPPoE maakt) gebruik ik ook alleen nog om mijn decoders aan te sluiten en op de bbox3 sluit ik eveneens een router aan die een tweede PPPoE connection maakt, gelukkig laat Proximus nog altijd meer dan één PPPoE connectie toe en hopelijk blijft dit zo.
De DDNS is up-to-date. Zelfs seconden na dat ik mijn asus router reboot en er dus een nieuwe pppoe sessie opgestart is, klopt het ip en is het geüpdatet.

Dus momenteel maakt de bbox3 een pppoe sessie, staat zijn dhcp actief en heb ik de wan poort van de asus router op een LAN poort van de bbox aangesloten. de bbox geeft een pppoe pasthrough en de asus bouwt zijn eigen sessie op met een eigen ip (anders dan dat van de bbox).

Wat ik niet begrijp is waarom ik niet aan de asus webinterface geraak. ik type dus mijn ddns adres (of mijn WAN ip) met als poort 8443 (=https van de router interface) en ik kom maar niet op de pagina terecht. Via http is dat poort 8080 maar ik heb begrepen dat die dicht staat bij proximus..
En komt daar dan bij dat de asus router zegt dat mijn ip een privaat ip is.. Mijn inziens wijst dit naar dubbel nat-ing maar ik zou niet weten waar het probleem zit..
om via de Wan van Asus remote beheer te doen zal je dit moeten instellen in asus router. Gewoon via Asus Lan benaderen en router ip zal iets zijn van 192.168.0.1 of 192.168.1.1 naargelang je asus lokale dhcp uitdeeld.

Je vindt het misschien verleidelijk ‘remote management’ op je router te activeren. Dat houdt in dat je de router dan ook via internet kunt benaderen om de configuratie aan te passen. Weet echter wel dat je hiermee de deur op een kier zet: wie je wachtwoord uitvist, kan dan allerlei aanpassingen verrichten, zoals eigen dns-servers invullen, zodat je ongemerkt naar foute sites wordt omgeleid. Als je deze functie absoluut toch wilt activeren, zorg dan voor een ijzersterk wachtwoord en – voor zover je router dat toelaat – beperk het remote management tot een specifiek ip-adres of -bereik, zodat niet om het even welke host een verbinding kan opzetten.
Beste,

Dat heb ik inderdaad gedaan, qua beveiliging. En de settings op de routers staan allemaal correct. Het nut is eigelijk om de router als always-on device in et schakelen om een server in het netwerk via WOL in te schakelen.. Dat WOL commando kan ik versturen van op de router.

En aangezien ik graag weet wat er fout loopt ben ik wat aan het zoeken. Als noodoplossing kan ik ook een raspberry pi inschakelen als WOL toestel en die bereikbaar maken.. Maarja, die router staat toch sowieso altijd aan vandaar de keuze voor de router.

Bedankt om mee te denken allen!
Reputatie 2
Gewoon via Asus Lan benaderen en router ip zal iets zijn van 192.168.0.1 of 192.168.1.1 naargelang je asus lokale dhcp uitdeeld.
Die van je bbox3 is ook 192.168.1.1!
Bbox3 heb ik op de 192.168.2 range gezet
Reputatie 2
Goed idee 🙂

Reageer