Skip to main content
Beste,

Sinds gisteren hebben we BelgacomTV aangevraagd en de Bbox2 meegekregen.

Voor we de bbox2 hadden, gingen we op internet via een speedtouchmodem, deze was verbonden met een router voor draadloos internet en deze router stuurde (via een draadloos ethernetsysteem via stopcontact) het signaal ook door naar een 2e router (omdat het signaal niet sterk genoeg is voor sommige verre plaatsen in het huis.

Nu heb ik dus de bbox2 aan de praat gekregen en BelgacomTV zou nu moeten lukken via de Bbox2 als Belgacom het digitaalTVsignaal openzet. Nu heb ik dus de speedtouch modem vervangen door de bbox2, maar nu werken de netwerken van de beide routers niet meer, maar hebben we wel draadloos internet via de bbox2. Dit zou dus de eerste router vervangen, maar aangezien de bbox2 ook niet ver genoeg rijkt, zou er nog een router moeten gebruikt worden om het draadloos internet ook bruikbaar te maken op verdere plaatsen.

We hebben dus: 1 bbox2, 2 routers die verbonden zijn via draadloos ethernet (waarvan 1 nu overbodig is door de draadloze router in de bbox2, maar de andere hebben we nodig om op verre plaatsen toch nog draadloos internet te hebben)

Weet iemand hoe dit kan worden opgelost?

Zoek hier eens op het forum naar BBOX2 & router en je komt meteen enkele topics tegen waarin de setup wordt beschreven.

net alles overlopen maar niet echt wijzer geworden

Ik heb in totaal 3 dingen nodig: 1 vaste pc verbinden met kabel / draadloos netwerk1 vanaf de bbox / draadloos netwerk 2 voor verdere afstand

Het eerste werkt door de 1e router aan te sluiten op de bbox via LAN1 en dan vanuit router1 een kabel naar de vaste pc

Het tweede werkt ook door het draadloos signaal van de bbox

Het 2e draadloos netwerk werkt niet: internet vertrekt vanuit bbox, gaat naar router1, vanuit router1 vertrekt draadloos ethernet naar verdere plaats in huis met router2

Op laptop zijn 3 netwerken zichtbaar: wifi vanuit bbox (werkt) en 2 draadloze netwerkerken (1 uit elke router, zichtbaar maar deze werken dus niet)

De B-box 2 heeft 2 ethernet uitgangen voor internet en 2 voor TV. Ik weet niet of je hiermee iets kunt doen.

Zou dit moeten werken als ik de ethernetkabel van router1 naar router2 verander door hem direct te laten vertrekken uit de bbox2 naar router 2? (zonder instellingen te veranderen)

Tot nu toe werkt dit niet.

Ook even vermelden dat het voor de wissel van speedtouch naar bbox2 wel allemaal werkte (beide routers dus)..

Mogelijkheid 1 (bbox als modem/router + één aparte router):

Schakel DHCP uit op uw eigen router en verbind één van de LAN-poorten (niet de WAN-poort!) van de router met een kabel aan één van de LAN-poorten van de bbox. Dan werkt deze router enkel als een switch/wireless access point. Verbind uw pc's naar hartelust met ofwel de bbox, ofwel de losse router.

Mogelijkheid 2 (bbox als modem + twee aparte routers):

Schakel WAN PPPoE en de Wireless-functie uit op de bbox. Verbind de WAN-poort van router 1 met een kabel aan één van de LAN-poorten van de bbox en maak op router 1 de PPPoE verbinding. Schakel DHCP uit op router 2 en verbind één van de LAN-poorten (niet de WAN-poort!) van router 2 met een kabel aan één van de LAN-poorten van router 1. Router 2 werkt nu als switch/wireless access point. Verbind uw pc's naar hartelust met ofwel router 1, ofwel router 2.

Mogelijkheid 2 is uiteraard ingewikkelder (3 toestellen ipv 2), maar biedt als voordeel dat je met uw eigen gekende routers kunt werken en niet zit te knoeien met de bbox.

WAN PPPoE uitschakelen op de bbox: Advanced Settings --> Network Interfaces --> WAN PPPoE --> Disable

Vanop router 1 moet je nu een PPPoE verbinding opzetten (details vind je in de handleiding van uw router, meestal gewoon username en paswoord van uw internetverbinding ingeven en verbinding maken). Dan zou je met de pc's aangesloten op router 1 op het internet moeten kunnen.

Als dat eenmaal werkt kun je verdergaan met het aansluiten van de tweede router.

Op router 2 heb je DHCP waarschijnlijk nog niet uitgeschakeld, aangezien deze nog steeds zijn eigen subnet heeft. Hoe je DHCP uitschakelt zal je opnieuw moeten opzoeken in de handleiding van de router. Daarna verbind je router 1 LAN met router 2 LAN.

Je kan in principe ook DHCP laten aanstaan en dan router 1 LAN verbinden met router 2 WAN, maar dan krijg je dubbele NAT. Dubbele NAT is een vies beest dat je liever kwijt dan rijk bent, maar als het op die manier werkt voor jou...

aangezien gasten van het hotel permanent internet nodig hebben, heb ik tijdelijk de speedtouch er terug aangehangen.

Het draadloos netwerk en een kabel naar vaste pc vanuit router1 werken nu (192.168.2.1)

Het draadloos netwerk van router2 werkt niet, maar is wel zichtbaar (192.168.1.1) Ik heb DHCP afgelegd op router2 en ik heb LAN router1 verbonden met LAN router2. Waar kan het mislopen dan?

Ik weet nu ook van elke router hoe ik moet inloggen.

Het gateway IP adres van router 2 moet in hetzelfde subnet liggen als router 1 (in uw geval 192.168.2.x), buiten de DHCP range van router 1.

Reageer