Skip to main content

Hallo,

Vandaag werd ik gebeld door het nummer +32 2 580 20 53, waarbij de beller aangaf namens Proximus te handelen. De persoon in kwestie drong aan op het maken van een afspraak om een adviseur langs te sturen om promoties te bespreken. Aanvankelijk heb ik aangegeven dat ik beschikbaar ben omdat ik vorige week zelf een contactformulier van Proximus heb ingevuld om gecontacteerd te worden, en er werd een afspraak vastgelegd. Kort na het gesprek ontving ik een sms van het nummer 8810 ter bevestiging van deze afspraak. Echter, ik heb nu mijn twijfels over de betrouwbaarheid van dit gesprek. De beller klonk zeer opdringerig. Desondanks beschikte zij over persoonlijke informatie, zoals mijn naam, adres en gegevens over mijn abonnement bij Proximus. Ik heb echter geen gevoelige gegevens verstrekt. Is dit een scam? Als ik het nummer op Google opzoek, dan kom ik reacties tegen van mensen die dit ook verdacht vinden.

Met vriendelijke groet,
Steve

Op basis van commentaren gevonden via Google zou ik zeggen dat het eerder telemarketing is, velen beschouwen het als gênant. Ik zou deze (blijkbaar vaak een dame) persoon wandelen sturen. Wat ik vervelend vind is dat wij als klant proximus moeten contacteren via een 0800-nummer, en dat er in België verschillende telefoonnummers zijn die beweren in naam van Proximus te handelen. Misschien zijn sommigen eerlijk, vele anderen niet. Hoe ze aan uw gegevens geraken is ook niet duidelijk. Ooit heb ik er eentje gehad die wist dat mijn zoon op jonge leeftijd problemen had met astma. Een gast wist dat en beweerde dat hij daarvoor een mirakel oplossing had. En hij kwam af met een gewone stofzuiger. Toen heb ik hem gedurende twee uren laten praten en hem toen aan de deur gezet. Sindsdien laat ik nooit nog iemand komen. En persoonlijk vind ik ook dat Proximus wel klare wijn zou mogen schenken, bvb door op hun website een lijst te publiceren van hun betrouwbare onderaannemers. Maar dat gaan ze niet doen.


Het betrokken telefoonnr is in elk geval niet van Proximus maar zit op het EDPnet netwerk cfr www.crdc.be;  dus in het beste geval betreft het een extern call center (telemarketing) dat mogelijks tegen commissie in opdracht van Proximus zou kunnen werken, zelf zou ik - als residentiële klant - nooit een zulke afspraak accepteren, het aanbod van Proximus en eventuele mogelijke promoties zijn in principe terug te vinden op de Proximus website(s)

 


Het is zeker de eerste keer niet dat hier op het forum zo’n praktijken gemeld worden en is het nu toeval of niet maar het is weer een nummer dat aan Edpnet toebehoort, zal het eens moeten in de gaten houden als er nog zo’n meldingen komen en die zullen zeker ook wel nog komen!
(al doet het er in feite niet toe aan welke operator dit nummer toebehoort)


De oplossing voor dit:

 

https://economie.fgov.be/nl/themas/verkoop/reclame/ongewenste-communicaties/bel-me-niet-meer-lijst

Ik heb me jaren geleden ingeschreven op deze lijst en kreeg sindsdien geen dergelijke telefoons meer. (en mis promoties?)
 


De bel-mij-niet-meer lijst is voor zover mij bekend enkel van toepassing op/voor bedrijven (in België) met dewelke er geen commerciële relatie bestaat

Om bv. als klant van Proximus niet meer gecontacteerd te worden aangaande promoties e.d. dienen beperkingen dienaangaande in het betrokken MyProximus account te worden aangevinkt (hoe en waarvoor mag u worden gecontacteerd)


Dit klopt en dit wordt ook aangehaald daar onder de noemer “tenzij je toestemming geeft”  (als voorbeeld voor je bank).


@SteveS1994   Dit is waarschijnlijk een externe firma geweest van deur aan deur verkopers. Wij hebben hier geen zicht op wie zij contacteren of wat zij op hun agenda hebben staan. Onze excuses


Dank voor alle reacties! Uiteindelijk is er niemand komen opdagen. Wel hebben ze nogmaals geprobeerd contact op te nemen via een privé-nummer (beginnend met 04) en een sms gestuurd met het verzoek of ik terug kon bellen. Ik heb dit genegeerd en het nummer geblokkeerd.


Reageer