Skip to main content
Vraag

Is bij Proximus-Fiber de klant koning of niet?

• 19 January 2025
  • 6 reacties
  • 73 Bekeken

flurk2

Dag,

In de brusselse streekpers las ik recent artikels dat de Proximus Fiber-installateurs het niet zo nauw nemen met de regelgeving omtrent kabels op huisgevels. Zodanig zelfs dat burgemeesters soms de werken laten stilleggen.
Van een collega heb ik ook al -uit de eerste hand- cowboyverhalen gehoord over de binnenhuis-installateurs die, in een appartementsgebouw waar kabelkanalen voorhanden zijn, het vertikken om die kabelgoten te gebruiken en simpelweg hun fiber op de binnenmuren leggen, naast de bestaande kabelgoten. Ik beschouw dit niet als erg respectvol tegenover de klant. Erger nog, dit is hemeltergend, naar mijn aanvoelen.

Ik woon in een 100-jaar oud huis dat ik gerenoveerd heb. Ik heb kabelgoten geïnstalleerd doorheen mijn hele huis. In dat huis zit meer dan 300 meter ethernet verwerkt en daarvan loopt geen meter draad meer op de muur. Dat was ooit helemaal anders.
De aftakdoos voor de fiber staat op mijn gevel op anderhalve meter afstand van een gat waar vroeger de kabeldistributie het huis binnenkwam. Dat gat geeft uit in een kabelgoot die rechtstreeks tot in de kelder leidt, tot waar de BBox hangt (en waar de fibermodem moet komen). De installateur hoeft dus geen gaten te boren om het huis binnen te komen.
Van de week was er een Proximus-installateur aan het werken aan de fiber-aansluitdoos op mijn gevel. Ik begin een praatje met de man en leg hem mijn bezorgdheid uit. En jawel, ik krijg als antwoord dat hij met zijn fiber op de gevel naar beneden zou gaan en dan een gat zou boren in de keldermuur. Iets waar ik radicaal "nee" tegen zeg, om verscheidene redenen. Het gesprek met de werker werd een uitzichtloze welles/nietes-discussie.
Ik heb daarop besloten dat als ik van Proximus geen toezegging krijg om het bestaande gat in de muur en de kabelgoten te gebruiken, er geen fiber het huis binnenkomt. Eventueel kijk ik uit naar andere providers/installateurs.

Kan iemand mij uitleggen of en waarom bij Proximus-fiber de installateur koning is en niet de klant?

En ook dit nog: is het mogelijk om van die ergerlijke 2-factor authenticatie op MyProximus af te geraken? Ik kan niet meer op MyProximus binnen. Bij mijn bank heb ik mij verzet tegen 2FA en verkregen dat ik nog steeds met paswoord binnenmag. Ik gebruik (wetens en willens) 32-karakter machine-gegenereerde paswoorden.

Groet,

Proximus-Klantnummer 4385752

6 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • 1235 reacties
  • 19 januari 2025

Ik lees altijd bij Proximus dat overleg de eerste stap is. Is dat dan niet gebeurd?

En dat dubbel inloggen enerveert mij ook. Ik vind mijn gsm nooit.

Maar inloggen met 32 tekens, dat is van het goede te veel. Bij mijn bank is het nog altijd veilig en OK. Maar ik heb daarvoor een handige truk.

Martin
  • 32765 reacties
  • 19 januari 2025
flurk2 schreef:

……………..Ik heb daarop besloten dat als ik van Proximus geen toezegging krijg om het bestaande gat in de muur en de kabelgoten te gebruiken, er geen fiber het huis binnenkomt. Eventueel kijk ik uit naar andere providers/installateurs.

Ik heb mij ook bij deze al afgevraagd of andere providers dan wel de fiber zullen willen trekken via de kabelgoten, want hier in het appartementsgebouw wil fiberklaar ook de fiber niet via de kabelgoten binnenbrengen. In ons geval hier is er nog geen keuze voor een andere provider. Ook wat het trekken van fiber via bestaande buizen,  mag dit blijkbaar van Proximus ook niet aangezien fiber niet bestand is tegen trekkrachten!

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • 1235 reacties
  • 19 januari 2025

Voor ons appartementsgebouw heeft de Algemene Vergadering de voorwaarden vastgelegd waaraan Proximus  moe4t voldoen. Willen ze dat niet dan nemen we een andere provider : in elk appartement komt er een telenetkabel binnen. Het kan ook zonder kabels. 

Martin
  • 32765 reacties
  • 19 januari 2025

Ja hier ook maar de mederheid heeft dan maar goedgekeurd dat het via de traphal mag gelegd worden! Dus de vraag is of een ander provider zal kunnen gebruik maken (mss in de toekomst) dan van de glasvezel die fiberklaar aangelegd heeft of een ander provider dan zal nog een fiber apart binnenbrengen via de kabelgoten?

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • 1235 reacties
  • 19 januari 2025

Bij ons moet het langs de schacht. Ik neem wel aan dat het kan verschillen naargelang het gebouw. Soms vraag ik me af of die glasvezel wel OK is hé. Men mag er blijkbaar niet te hard aan trekken, ook niet te veel draaien of plooien. 

flurk2
  • Auteur
  • Rising star
  • 11 reacties
  • 3 februari 2025

Dag,

Dank voor jullie reacties. Hier wat feedback:

• wat paswoorden betreft: ik gebruik inderdaad 32-karakter lange, machinaal gegenereerde paswoorden, maar dat hoeft geen probleem te zijn want niet ik, maar wel mijn browser en mijn paswoordmanager moeten die paswoorden onthouden.
  • In bovenstaande reacties is er één reactie die ontbreekt, en wel de meest belangrijke: die van Proximus. Proximus vindt het dus niet de moeite om enige aandacht te besteden aan of klaarheid te scheppen wie baas is in mijn huis: ik, de klant, of de glasvezelinstallateur.
  • In de gegeven omstandigheden ziet het ernaar uit dat de glasvezelinstallateur bij mij het huis niet zal binnenkomen. Ik zou van Proximus wel eens graag vernemen of zij voorzien in arbitrage? Kunnen wij eventueel een ploegbaas of “supervisor” inroepen om mee te overleggen?
  • Of nog beter: heeft Proximus mensen waarmee op voorhand overleg kan gepleegd worden en afspraken kunnen mee gemaakt worden? Als Proximus niets antwoordt, dan versta ik daaruit dat er geen mogelijkheid tot overleg is. Dat de klant zondermeer moet slikken wat een installateur (die ook al eens een slechte dag heeft) ad hoc beslist.
  • mijn buurman (identiek huis als het mijne) heeft mij getoond hoe ze bij hem met de glasvezel binnengekomen zijn: door het frame van zijn PVC-kelderraam te doorboren. Dat oogt behoorlijk amateuristisch. Dat moeten ze bij mij niet proberen. Voorlopig doen wij het nog wel met DSL.
  • Misschien is het mogeljk om deze problemen via My Proximus aan te kaarten, maar aangezien ik niet meer op MyProximus op kan omdat Proximus eenzijdig 2FA (ook zonder overleg met de klant) geïntroduceerd heeft, weet ik dat dus niet.

Groet,

Flurk, proximus-klant