Dag,
In de brusselse streekpers las ik recent artikels dat de Proximus Fiber-installateurs het niet zo nauw nemen met de regelgeving omtrent kabels op huisgevels. Zodanig zelfs dat burgemeesters soms de werken laten stilleggen.
Van een collega heb ik ook al -uit de eerste hand- cowboyverhalen gehoord over de binnenhuis-installateurs die, in een appartementsgebouw waar kabelkanalen voorhanden zijn, het vertikken om die kabelgoten te gebruiken en simpelweg hun fiber op de binnenmuren leggen, naast de bestaande kabelgoten. Ik beschouw dit niet als erg respectvol tegenover de klant. Erger nog, dit is hemeltergend, naar mijn aanvoelen.
Ik woon in een 100-jaar oud huis dat ik gerenoveerd heb. Ik heb kabelgoten geïnstalleerd doorheen mijn hele huis. In dat huis zit meer dan 300 meter ethernet verwerkt en daarvan loopt geen meter draad meer op de muur. Dat was ooit helemaal anders.
De aftakdoos voor de fiber staat op mijn gevel op anderhalve meter afstand van een gat waar vroeger de kabeldistributie het huis binnenkwam. Dat gat geeft uit in een kabelgoot die rechtstreeks tot in de kelder leidt, tot waar de BBox hangt (en waar de fibermodem moet komen). De installateur hoeft dus geen gaten te boren om het huis binnen te komen.
Van de week was er een Proximus-installateur aan het werken aan de fiber-aansluitdoos op mijn gevel. Ik begin een praatje met de man en leg hem mijn bezorgdheid uit. En jawel, ik krijg als antwoord dat hij met zijn fiber op de gevel naar beneden zou gaan en dan een gat zou boren in de keldermuur. Iets waar ik radicaal "nee" tegen zeg, om verscheidene redenen. Het gesprek met de werker werd een uitzichtloze welles/nietes-discussie.
Ik heb daarop besloten dat als ik van Proximus geen toezegging krijg om het bestaande gat in de muur en de kabelgoten te gebruiken, er geen fiber het huis binnenkomt. Eventueel kijk ik uit naar andere providers/installateurs.
Kan iemand mij uitleggen of en waarom bij Proximus-fiber de installateur koning is en niet de klant?
En ook dit nog: is het mogelijk om van die ergerlijke 2-factor authenticatie op MyProximus af te geraken? Ik kan niet meer op MyProximus binnen. Bij mijn bank heb ik mij verzet tegen 2FA en verkregen dat ik nog steeds met paswoord binnenmag. Ik gebruik (wetens en willens) 32-karakter machine-gegenereerde paswoorden.
Groet,
Proximus-Klantnummer 4385752