Skip to main content
Beantwoord

Fiber 100 naar Fiber 500. Nieuwe modem, kabel noch muurbevestiging.

Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?
Toon eerste bericht

65 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 61 reacties
  • 20 maart 2025
Martin schreef:

@JanXXX Heb je ook een TV  decoder (aangesloten via utp kabel) , dan werkt deze waarschijnlijk ook niet of wel?

Ik heb geen TV meer. Aanbod is te klein en niet gericht. Dus, gebruik een VPN met mijn internetverbinding.

Martin
  • 33172 reacties
  • 20 maart 2025

Aangezien je nog de oude wifi ziet staan dan wil dit zeggen dat de nieuwe situatie met je TV box nog niet aangepast is  

JanXXX schreef:
Martin schreef:

en je kan het ook via http://myproximus.be > Producten > Internet > 

dan klikken op “Instellingen Internet Box” > 

Opmerking: Maar het zou kunnen dat je dit ook nog niet te zien krijgt als alles nog niet doorgestroomd is of er nog iets moet ingesteld worden bij Proximus.

Dus je ziet ook niet het zelfde zoals ik zie op mijn internet box, zoals de screenshot hier juist boven?

• 286 reacties
  • 20 maart 2025

@JanXXX 

Meestal worden instellingen integraal overgenomen bij installatie nieuwe internetbox en krijg je een sms met inloggegevens (normaal dezelfde als vroeger)Het kan dus zijn dat je nog steeds wifi 2.4...ziet staan en niet Proximus home. Als je op smartphone even vliegtuigstand uit en aan zet worden je verbindingen vernieuwd. Ook even proberen internetten zonder VPN.

Mvg

Artie 

Martin
  • 33172 reacties
  • 20 maart 2025

Normaal zou dit zo automatisch moeten gebeuren maar bij mij was dit ook niet het geval en zoals je ook op het forum van anderen kunt lezen moet er soms een aanpassing door Proximus gebeuren vooraleer dit in orde komt op de internet box zijn interface die je kunt uitlezen via Myproximus.

Trouwens bij mij stond er ook geen “Proximus home” meer, maar wel wifi-2.4 nadat ik de internet box aangesloten had; wifi-2.4 die wel te verstaan zowel het wifi SSID is voor wifi-2.4 en wifi-5.0 representeert.

@JanXXX 

Als je wifi uitzet, zie je dan echt geen bepaalde Wifi SSID naam wegvallen op je wifi analyzer app? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 61 reacties
  • 20 maart 2025

Is een maximale snelheid van 1 Gbps normaal voor Fiber? Wat is het verschil tussen 95% Fiber en 100%?? De laatste meters leggen we? Wat bedoelen ze daarmee? Wat zou het dan zijn bij mij? Ik probeer uit te vissen welke Fiber ik heb en dat misschien de oorzaak is van het niet functioneren van die nieuwe modem. Iemand? Dank.

Bij TeleN krijg ik het volgende:

Je kan gigasnel surfen tot 1 Gbps!
Goed nieuws, op dit adres kan je downloadsnelheden tot 1 Gbps halen.
Dat komt omdat je hybride fiber-coaxnetwerk vandaag al voor 95% uit fiber bestaat. De laatste meters fiber leggen we nog tot aan je deur, zodra het kan.

En bij Proximus:

Goed nieuws, fiber is beschikbaar op jouw adres!

Kies jouw Flex Fiber-pack en ervaar een ultrasnelle en stabiele verbinding tot 1 Gbps voor downloaden en 500 Mbps voor uploaden.

Martin
  • 33172 reacties
  • 20 maart 2025

Ik weet nu niet welk fiberpack je juist hebt, de snelheid is afhankeliijk van het pack die je hebt maar er zijn er nog die hun snelheid niet halen die ze zouden moeten halen volgens hun Fiber pack die ze hebben en dit moet dan eerst nagetrokken en aangepast worden door PX.

En valt er een wifi-SSD naam weg als je wifi uitzet op de internet box ?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 61 reacties
  • 20 maart 2025
Martin schreef:

Ik weet nu niet welk fiberpack je juist hebt, de snelheid is afhankeliijk van het pack die je hebt maar er zijn er nog die hun snelheid niet halen die ze zouden moeten halen volgens hun Fiber pack die ze hebben en dit moet dan eerst nagetrokken en aangepast worden door PX.

En valt er een wifi-SSD naam weg als je wifi uitzet op de internet box ?

Internet Mega Fiber, 500 Mb/s. Anyway, ik ben er klaar mee. Proximus veroorzaakte het probleem, aan hen om het op te lossen. Ik ben geen technicus. Een laatste maal alles overgezet en ik zie niks. Maar wel 20 minuten voor ik weer een normaal signaal heb op mijn oude modem. Ik blijf eraf.

Martin
  • 33172 reacties
  • 20 maart 2025

@JanXXX Dat is normaal dat je zo lang moet wachten want iedere keer dat je veranderd van bbox3 naar Internet-box moet het systeem omgezet worden, ttz:
 - met een bbox aangesloten werkt het systeem met triple VLAN (VLAN10 + VLAN20  + VLAN 30)/pppoe
 - met een Internetbox aangesloten werkt het systeem met Single VLAN (VLAN20) /DHCP

Normaal gezien als je Internetbox aansluit zou dit automatisch moet overschakelen op Single VLAN/DHCP en alle settings voor de internet box moeten dan in MyProximus terecht komen en als dit niet het geval is moet PX zelf een aanpassing doen omdat alles zichtbaar zou worden in Myproximus.

Dus als je wilt hebben dat PX dit in orde brengt ga je toch eerst je internetbox moeten aansluiten want anders kunnen ze die aanpassing niet doen.
Ter bijkomende info: Bij sommigen gebeurd die aanpassing direct en automatisch, bij anderen pas na een zekere periode bv pas een dag later en bij nog anderen moet er ingegrepen worden door PX.

PS: ik was wel benieuwd om te weten of er een wifi-SSD (wifi naam) wegviel op je wifi analyzer-app als je de wifi uitzette op de internetbox?
Maar je hebt op mijn vraag nog niet geantwoord!

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • 3408 reacties
  • 21 maart 2025

@JanXXX Je kan best terug je Internetbox terug aansluiten en niet steeds wisselen tussen je beide modems zoals Martin hierboven al uitlegt. 

Als je voordien in MyProximus je wifi-gegevens van je B-box3 hebt opgeslagen, blijft je wifinaam hetzelfde. Voor de internetbox gebeurt dit automatisch. 

Ik kan nu je wifigegevens niet volledig nakijken vermits je de B-box3 terug hebt aangesloten, maar met wat ik hier toch kan zien, zou je wifinaam met de Internetbox Proximus-Home-1…...8 moeten worden. 

Hoe verbinden met een Wifi-netwerk

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 61 reacties
  • 23 maart 2025
HadewychT schreef:

@JanXXX Je kan best terug je Internetbox terug aansluiten en niet steeds wisselen tussen je beide modems zoals Martin hierboven al uitlegt. 

Als je voordien in MyProximus je wifi-gegevens van je B-box3 hebt opgeslagen, blijft je wifinaam hetzelfde. Voor de internetbox gebeurt dit automatisch. 

Ik kan nu je wifigegevens niet volledig nakijken vermits je de B-box3 terug hebt aangesloten, maar met wat ik hier toch kan zien, zou je wifinaam met de Internetbox Proximus-Home-1…...8 moeten worden. 

Hoe verbinden met een Wifi-netwerk

Wel, terug aangesloten en na verloop van tijd verscheen die Home nu wel. Ook verbinding al is het blijkbaar een komen en gaan. Ik veronderstel dat de verbinding stabiel zal worden na enige tijd. Zondagavond 19.20 aangesloten… dus afwachten.

Martin
  • 33172 reacties
  • 23 maart 2025

je zegt “verbinding een komen en gaan” best er bij vermelden of dit alleen is voor wifi verbindingen of ook voor bv een laptop/pc aangesloten via utp kabel.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 61 reacties
  • Antwoord
  • 24 maart 2025
Martin schreef:

je zegt “verbinding een komen en gaan” best er bij vermelden of dit alleen is voor wifi verbindingen of ook voor bv een laptop/pc aangesloten via utp kabel.

12 uur later en alles (laptop/tablet/smartphone) werkt gewoon. Ik veronderstel dat het nu in orde is.

Martin
  • 33172 reacties
  • 24 maart 2025

Dat is inderdaad goed nieuws, nu zal het overschakelen helemaal doorgestart zijn geweest zoals het in principe altijd eigenlijk automatisch zou moeten gebeuren 👍

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 61 reacties
  • 25 maart 2025

Stuur de oude B Box en TV box terug maar de opgegeven serienummers komen niet overeen met jullie formulier. Wat doe we hiermee? Hoe komt dit? Iemand? Dank.

Martin
  • 33172 reacties
  • 25 maart 2025

@JanXXX 
Ter info: dit schijnt voor PX geen probleem te zijn als je die zo terugstuurt.

PX kan toch zien welke apparaten er aangesloten blijven op je lijn.