Vraag

Router en modem - wat is het verschil.

  • 20 July 2022
  • 7 reacties
  • 2415 Bekeken

Reputatie 1
  • Rising star
  • 23 reacties

Geachten,

Bij aankoop van een sterke wifi-xtraboost, spreekt men van een verbinding te maken tussen deze
booster en de router !!

Doch ik heb enkel een modem B Box 3 van Proximus.
Heb ik wel een router ??

Hoe ga ik dan te werk ?

Graag een seintje a.u.b.

Roland.


7 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Lectuur : 

 


https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/nieuws/verschil-tussen-modem-en-router

Geachten,

Bij aankoop van een sterke wifi-xtraboost, spreekt men van een verbinding te maken tussen deze
booster en de router !!

Doch ik heb enkel een modem B Box 3 van Proximus.
Heb ik wel een router ??

Hoe ga ik dan te werk ?

Graag een seintje a.u.b.

Roland.

@RMO1 de bbox is inderdaad ook een router en ook een modem.
De modem zet het VDSL signaal (dat op je koperlijn verstuurd wordt) om in een ethernetsignaal dat bestaat uit een internetsignaal (en TV signaal), dit ethernetsignaal wordt dan verder verwerkt door het router gedeelte van je bbox en het ook in zijn ingebouwde Access Point al wifi de ether instuurt en dit wifi signaal wordt door je booster gecapteerd.

je booster pikt het (iets verzwakt) wifi signaal van je bbox op en zendt het weer uit met het wettelijk toegelaten max vermogen. zodat je een grotere afstand kunt overbruggen.

Reputatie 1

Geachte Cvanloon,

Bedankt voor uw vlugge respons , en de klare uitleg, dit verdient een pluim !!

Na uw info te hebben gelezen, mag ik ervan uit gaan, zoals ik het versta, dat mijn bestaande Proximus Modem b Box 3 - reeds is uitgerust met een router, dus mag ik het woord “router” in de handleiding van mijn wifi-xtraboost vertalen als “modem”.

Ik weet het, deze vraag ligt gevoelig, doch is van groot belang.

Graag een seintje a.u.b.

Groetjes.

Roland Moens.

@RMO1 eigenlijk niet want je booster heeft niks te maken met je modem gedeelte, zie mijn uitleg hierboven.

De modem zit gewoon voor je router en dient alleen maar omdat een router alleen ethernet signalen (internet signalen) begrijpt.

 

Wat is een wifi-booster?

Een wifi-versterker is een apparaat dat de sterkte van je wifi-signaal verhoogt. Hiermee kan je het bereik van je wifi-netwerk uitbreiden. Dat is vooral handig voor huizen met meerdere verdiepingen of als je dikke muren hebt die verhinderen dat het wifi-signaal goed kan circuleren. Met een wifi-booster hoef je geen hele bekabelde installatie op te zetten om in elke kamer van je huis van het internet te genieten.

Een wifi-booster is echter niet hetzelfde als een wifi-repeater. Een repeater kopieert en dupliceert gewoon het signaal dat door je internetbox of router wordt uitgezonden. Als je signaal dus slecht is, zal een repeater het niet verbeteren, in tegenstelling tot de versterker die het bereik van het gedupliceerde signaal vergroot. Een repeater breidt je netwerkdekking uit, terwijl een versterker het bereik van het signaal vergroot.

Deze twee apparaten hebben wel veel gemeen. Het zijn beide min of meer compacte doosjes die in een stopcontact worden gestoken. In beide gevallen moet je goed nadenken over hun plaats in huis, zodat ze doeltreffend zijn.

 

De termen wifi extender , wifi repeater en, wifi booster worden spijtig genoeg dooreen gebruikt.

In het kort uitgelegd:

Extender: dupliceert het wifi signaal van je router, deze maakt verbinding via netwerkkabel met je router (bvb bbox)

Repeater: dupliceert het wifi signaal van je router, deze maakt verbinding via wifi met je router (bvb bbox)
            Nadeel is dat die niet tegelijkertijd kan ontvangen en terug uitzenden , waardoor de snelheid halveert en ook de latency (wat vertraging meebrengt) vergroot. Tenzij er twee wifi radio’s ingebouwd zouden zijn zodat er tegelijkertijd kan ontvangen en verzonden worden.

Wifi bridge: bv die kan je inzetten om je TV verbinding te laten maken over wifi met je router als die geen wifi aan boord heeft en je de TV kunt verbinden met netwerkkabel aan de bridge.

Wifi Booster:

De term Wifi booster:  wordt eigenlijk door elkaar gebruikt voor alle termen hierboven beschreven!

Reputatie 7
Badge +4

Uw “WiFi xtraboost” (= WiFi extender) praat/interageert met de router in de Bbox/internetbox (= modem+router) of eventueel met uw eigen privé router (die u eventueel ook achter de Bbox/internetbox kunt plaatsen)

Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

De Proximus Booster kan bv. als WiFi extender/repeater gebruikt worden (ook te gebruiken bij decoders)

Wi-Fi Booster | Proximus

Andere voorbeelden van WiFi extenders zijn o.a.

AVM WiFi Repeater Fritz! 3000 (20002888) (mediamarkt.be)

AVM WiFi Repeater Fritz! 2400 (20002887) (mediamarkt.be)

@ Proximus forummedewerkers kan iemand mijn laatste bericht terug plaatsen a.u.b  dat blijkbaar opeens verdwenen is  (bericht stond juist voor dit hier van M_016.

Reputatie 7
Badge +5

@Martin Teruggeplaatst. Bedankt voor de uitleg. @Cvanloon @M_016 Jullie uiteraard ook.

Reageer