Skip to main content
Beantwoord

Kan sinds 2 dagen geen mail meer versturen via Outlook

• September 4, 2026
  • 5 reacties
  • 57 Bekeken

Sedert 2 dagen verstuurt Outlook geen mails van mij meer vanaf mijn @skynet en @proximus mailboxen. De @gmail berichten worden nog wel verstuurd vanuit outlook. Voor beide Proximus adressen/aliassen gebruik ik een POP3 account. 

Beide Proximus (Skynet) mailaccounts hebben verschillende instellingen :

De skynet mailbox : voor inkomende mail pop.skynet.be; voor uitgaande mail relay.skynet.be met geavanceerde instelling inkomend 110 en uitgaand 587 met versleutelde verbinding STARTTLS

De proximus mailbox : voor inkomende mail pop.proximus.be; voor uitgaande mail relay.proximus.be met geavanceerde instelling inkomend 993 met versleutelde verbinding SSL/TLS en uitgaand 587 met versleutelde verbinding STARTTLS.

Geen van beide werkt nu dus nog uitgaand. Inkomend geen enkel probleem. Voor versturen van gmailberichten ook geen probleem. Ik deed ook de test op de rechtstreekse mailbox onder myProximus en daar werkt verzenden nog wel.

Ik begrijp niet veel van die instellingen, maar ga er niet van uit dat het een Outlook probleem is, want gmail wordt nog wel verstuurd via Outlook. Daarom vermoed ik dat er een probleem is bij Proximus zelf. Ik krijg ook de “time-out” melding en de code 0x80042108.

Dank voor meer info.

Beste antwoord door Vlaams-Brabander

Beste allen,

Dank voor jullie reacties! Zonet nogmaals gecheckt en alles werkt nu terug als voorheen, zonder dat ik enige wijziging heb aangebracht. Blijkbaar toch iets externs aan de hand.

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

5 reacties

Mutlie
  • September 4, 2026

Lang geleden dat ik nog met Outlook heb gewerkt, voor mijn pensioen. Ik gebruik thans Thunderbird.
Maar toen heb ik dit ook eens meegemaakt (onder voorbehoud voor de precieze  code).
Volgens mijn oude ICT lag, voor zover ik me herinner,  het probleem specifiek bij de SMTP-verificatie.
Ik weet niet meer hoe het juiste pad is naar de instelling en hoe die precies noemt maar controleer in de Outlook instellingen dat is vereist dat voor uitgaande mail verificatie is vereist en dat dezelfde instellingen worden gebruikt als voor inkomende mail.
Ik moest ook iets controleren mbt de beveiliging van het wachtwoord, dat moest uitgeschakeld.
Ik zou zelf even controleren in Thunderbird omdat ik ervan uit ga dat de instellingen quasi identiek moeten zijn. Maar op dit moment “werk” ik in Linux en heb Thunderbird niet geïnstalleerd (zou dit kunnen doen, maar gaf tijdje terug synchronisatie probleem met een WIndows gedeelde map). 

Martin
  • September 4, 2026

@Vlaams-Brabander Als je wel nog kunt versturen via https://webmail.proximus.be dan zou ik toch eens de instellen overlopen :

mailbox om e-mails te versturen | Proximus 

Stel e-mail in op je gsm, tablet of computer | Proximus

voor pop:

Inkomende e-mail (POP3)

• Server: pop.proximus.be
  • Poort: 995
  • Beveiliging: SSL/TLS
  • Gebruikersnaam: je volledige e-mailadres (bijvoorbeeld gebruiker@proximus.be of legacy @skynet.be)
  • Wachtwoord: je MyProximus-wachtwoord
  • Optie: standaard bewaart Proximus een kopie van je e-mails op de server; vink “verwijder van server na downloaden” alleen aan als je e-mails permanent lokaal wilt opslaan en van de server wilt verwijderen

Mutlie
  • September 4, 2026

@Martin 

Inkomend is toch geen probleem? Enkel uitgaande mail wordt niet verzonden.

@Vlaams-Brabander het is blijkbaar de SPA wachtwoord verificatie die ik bedoelde

• Auteur
  • Apprentice
  • Antwoord
  • September 4, 2026

Beste allen,

Dank voor jullie reacties! Zonet nogmaals gecheckt en alles werkt nu terug als voorheen, zonder dat ik enige wijziging heb aangebracht. Blijkbaar toch iets externs aan de hand.

Martin
  • September 4, 2026

Inderdaad, ik geef de pop instellingen maar mee ​@Vlaams-Brabander ter info omdat dit in de link die ik meegestuurd heb 

Stel e-mail in op je gsm, tablet of computer | Proximus

niet vermeld wordt. namelijk alleen dit :

Stel je e-mailaccount in of kijk de instellingen na:

1. Open Outlook 
  2. Vul je e-mailadres in. Klik op Volgende 
  3. Vul je wachtwoord in. Klik op Verbinding maken
  4. Klik op Volgende (naast je e-mail adres)
  5. Kies Imap
  6. Vul de velden in zoals hieronder beschreven:
    • Inkomende mail:
      • Server: imap.proximus.be
      • Port: 993
      • Encrypton method: SSL/TLS
    • Uitgaande mail:
      • Server: relay.proximus.be
      • Port: 587
      • Encrypton method: STARTTLS
      • Schakel "Beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA) is vereist" uit
      • Schakel in "Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist" > "Dezelfde instellingen gebruiken als voor de server voor inkomende e-mail".
    • Klik op Volgende 
  7. Vul je wachtwoord in
  8. Kies je imap e-mailadres. Klik op Voltooien

En nog iets dat eventueel kan geprobeerd indien het dan nog niet lukt is even je beveiligingssoftware uitzetten, omdat TS  ook time-out fout gegeven wordt, want in het verleden zijn er ook geweest die hierdoor een time-out kregen.