Skip to main content

Omwille van het gebruik van HomeAutomation (o.a. CV en verlichting) heb ik reeds jaren een door Proximus GECERTIFICEERDE FritzBox in gebruik om een DSL (PPPoE username@proximus) internet verbinding met Proximus te maken. Internet werkt dan uitstekend! Nu heb ik ook vanaf het begin mijn telefonie via ims.belgacom.be in de FritzBox geprogrammeerd. Soms gaat dit wekenlang goed. Echter valt (reproduceerbaar!) de VOIP connectie direct weg na het kiezen van verkorte nummers (o.a. voicemail 1691), na het kortstondig wegvallen van de DSL lijn valt telefonie ook weg! Net zoals als wanneer er geserviced (dagelijks!) wordt aan netwerkcomponenten binnen het Proximus netwerk. Middels een packettrace (ETH WireShark) ben ik erachter dat de telefonie zich NIET automatisch hersteld nadat de DSL weer online komt. De schuld werd door Proximus altijd op de gecertificeerde AVM FritzBox geschoven en de bBox moest maar aangesloten worden is het standaard antwoord van de Servicedesk. Recent heb ik dit noodgedwongen gedaan, de bBox v3+ weer aangesloten. Echter ook niets anders dan ellende met SIP/VOIP connecties. de telefonie in de bBox is geregistreerd en toch kan ik niet uitbellen via een SIP/VOIP connectie over IP. Niet met een software SIP client op een computer maar ook niet met een IP dect basis (Yealink) aangesloten op de bBox. Inmiddels is mijn SIP account automatisch geblokkeerd wegens teveel retries. En zit ik reeds meer dan een week zonder vaste lijn.

Wie herkent zich in dit SIP/VOIP probleem? Is terug een gedateerd ANALOOG toestel aansluiten op de bBox anno 2024 dé enige oplossing? In november moeten de NIET Proximus eigen modemkeuzes op de lijn worden vrijgegeven. Welke ellende mogen we allemaal nog verwachten?

Hoe kan ik het SIP/VOIP over IP probleem definitief oplossen?

Een radeloze Proximus klant.

@Strandkaper , wat is jouw situatie precies?

  1. Welke foon/basisstation heb je?
  2. Hoe is die aangesloten? Rechtstreeks op gele poort 1?
  3. Heb je auto config? Of manuele SIP-verbinding ingegeven?
  4. Indien manueel, wat heb je ingevuld (poorten, serveradressen, user name,...)? Wachtwoord verkregen via Proximusmedewerker?
  5. Heb je iets moeten aanvragen bij Proximus? Zogezegd VOIP?
  6. Wat zie je op je factuur? Phone Line? Of “Phone Line (IP)”?
  7. Ooit e-mail gekregen waarin stond dat “Restriction Premium service VoIP (090)” toegevoegd werd?
  1. Andere data/info/… die een rol kan spelen?

 

Ik heb een Internet Box (HGW4) en heb een Gigaset IP BASE aangesloten op gele poort 1, maar noch een automatische, noch een manuele config werkt. Mogelijk wordt er iets geblokkeerd (account? type foon geblokkeerd? routingprobleem?)… Ik kan enkel een analoge DECT testen op de groene poort (RJ11) en dat werkt; heb geen andere VOIP phone om mee te testen.

 

Ik vraag geen support aan Proximus voor mijn telefoon zelf, maar wel voor mijn telefoonverbinding en waar er iets kan schelen, zodat mijn telefoon niet werkt, maar men wil niet helpen. Hun redenering is dat wanneer je hun telefoon niet gebruikt en je hebt een probleem het dan aan die telefoon ligt en dus Proximus Support niet kan en mag helpen. Vertaald: als je je TV niet gekocht hebt bij Proximus wordt geen enkel probleem met TV kijken nog bekeken, “want je hebt een andere TV en Proximus biedt er geen support op, zelfs al ligt het probleem niet aan de TV”. Ik snap het ergens wel, maar men trekt de redenering véél te ver door, waardoor ze eig. ook geen support meer bieden op hun eigen producten (verbindingen, modem,...) en ze in feite zeggen dat ze een telecom provider zijn die enkel werkt met hun foons en TV’s.

 

Ik probeer genoeg info te verzamelen om zoveel mogelijk kennis op te doen en zo samen met anderen eruit te raken. Desnoods stap ik naar pers en social media om dit wansmakelijke gedrag aan te kaarten. Hopelijk hoeft het zover niet te komen.

Zie ook mijn post: SIP/VOIP via Internet Box (HGW4): wat een ellende! | Proximus Forum

 


  1. Welke foon/basisstation heb je?
    > Ik heb de bBox v3+ vervangen door een FritzBox 7590 met DECT (en HomeAutomation) geïntegreerd. De ADSL connectie werkt prima!
     
  2. Hoe is die aangesloten? Rechtstreeks op gele poort 1?
    > Toestellen zijn via DECT aangesloten. Recent heb ik een Yealink W70B geplaatst gekregen door Proximus. Deze is ACHTER de bBox aangesloten op een (gele) IP poort.
     
  3. Heb je auto config? Of manuele SIP-verbinding ingegeven?
    > manueel. De settings staan elders op het forum.
     
  4. Indien manueel, wat heb je ingevuld (poorten, serveradressen, user name,...)? Wachtwoord verkregen via Proximusmedewerker?
    > Neen, ruim 2 jaar geleden waren deze gegevens (nog) beschikbaar via My Proximus.
     
  5. Heb je iets moeten aanvragen bij Proximus? Zogezegd VOIP?
    > Neen, bBox werd geleverd inclusief vaste telefonie. Daar ik gebruik wens maken van Fritz Home Automation en deze router gecertificeerd is voor/door Proximus heb ik besloten géén gebruik te maken van de bBox als ‘domme’ Gateway omdat deze dan zinloos energie staat te verbruiken. Bovendien heeft de bBox geen DECT voorzieningen… dus straight naar de FritzBox overgestapt. Maar sindsdien enkel problemen met de SIP/VOIP connecties die herhaaldelijk wegvallen. Oorzaak is inmiddels bekend.
  6. Wat zie je op je factuur? Phone Line? Of “Phone Line (IP)”?
    > Phone line IP

     
  7. Ooit e-mail gekregen waarin stond dat “Restriction Premium service VoIP (090)” toegevoegd werd?
    > Nooit
  1. Andere data/info/… die een rol kan spelen?
    > Men wijst standaard met de beschuldigende vinger naar de AVM FritzBox als oorzaak van het probleem. Net als naar alle andere DECT apparatuur welke niet technisch ondersteunt wordt met support lees ik op het forum. Ik begrijp best dat medewerkers aan de support servicedesk niet alle apparatuur op de markt kunnen ondersteunen. Maar ongefundeerd met het vingertje wijzen en gerenommeerde merken afbreken op hun technische eigenschappen of beperkingen is zeer ongepast. En dat terwijl de echte technische problemen en beperkingen intern bij Proximus zelf liggen.

@Strandkaper , mbt puntje 8: inderdaad, men wuift alles weg. Ik zeg het, als men dat doortrekt, kan je enkel nog een TV bij Proximus kopen. Op zich is dat hun recht (tenzij er ergens een wet is die dit zou verbieden?), maar dan moeten ze niet klagen dat ze ooit serieus afgestraft gaan worden, als er een spele rop de markt komt die meer flexibiliteit biedt. Dit Proximus is een extreme vorm van eenheidsworst aan het worden, waarbij enkel totaalpakketten en door hen verkochte producten ondersteund worden. Een serieuzere en professionelere telecom provider biedt telecom aan voor meer producten dan enkel de hunne; en die wuift al zeker geen klanten weg op soms wansmakelijk arrogante wijze.

 


Ik denk dat ze bij Proximus eens zichzelf een spiegel moeten voorhouden. Het is inderdaad wansmakelijk en volledig naast de kwestie om alles weg te wuiven onder het mom van beperkende factoren van de technische know-how van de servicedesk en vervolgens telkens opnieuw andere dan eigen apparatuur de schuld te geven. Het is anno 2024 volledig normaal om met elke device (software en/of hardware) een VOIP connectie te kunnen maken mits men over de technische details beschikt én de juiste credentials heeft. Klanten krijgen steeds meer kennis en worden uiteraard ook steeds mondiger als het om VOIP gaat. Je kan immers al jaren op internet binnen een paar minuten allerlei VOIP accounts aanschaffen welke dan vervolgens ook probleemloos wereldwijd te gebruiken zijn…. Denk aan hosted VOIP accounts bij bijvoorbeeld voys voipplay cloud pbx


Reageer