Omwille van het gebruik van HomeAutomation (o.a. CV en verlichting) heb ik reeds jaren een door Proximus GECERTIFICEERDE FritzBox in gebruik om een DSL (PPPoE username@proximus) internet verbinding met Proximus te maken. Internet werkt dan uitstekend! Nu heb ik ook vanaf het begin mijn telefonie via ims.belgacom.be in de FritzBox geprogrammeerd. Soms gaat dit wekenlang goed. Echter valt (reproduceerbaar!) de VOIP connectie direct weg na het kiezen van verkorte nummers (o.a. voicemail 1691), na het kortstondig wegvallen van de DSL lijn valt telefonie ook weg! Net zoals als wanneer er geserviced (dagelijks!) wordt aan netwerkcomponenten binnen het Proximus netwerk. Middels een packettrace (ETH WireShark) ben ik erachter dat de telefonie zich NIET automatisch hersteld nadat de DSL weer online komt. De schuld werd door Proximus altijd op de gecertificeerde AVM FritzBox geschoven en de bBox moest maar aangesloten worden is het standaard antwoord van de Servicedesk. Recent heb ik dit noodgedwongen gedaan, de bBox v3+ weer aangesloten. Echter ook niets anders dan ellende met SIP/VOIP connecties. de telefonie in de bBox is geregistreerd en toch kan ik niet uitbellen via een SIP/VOIP connectie over IP. Niet met een software SIP client op een computer maar ook niet met een IP dect basis (Yealink) aangesloten op de bBox. Inmiddels is mijn SIP account automatisch geblokkeerd wegens teveel retries. En zit ik reeds meer dan een week zonder vaste lijn.
Wie herkent zich in dit SIP/VOIP probleem? Is terug een gedateerd ANALOOG toestel aansluiten op de bBox anno 2024 dé enige oplossing? In november moeten de NIET Proximus eigen modemkeuzes op de lijn worden vrijgegeven. Welke ellende mogen we allemaal nog verwachten?
Hoe kan ik het SIP/VOIP over IP probleem definitief oplossen?
Een radeloze Proximus klant.
Vraag
SIP/VOIP via DSL Internet (HGW): enkel ellende en geen oplossing voor november 2024
Reageer
Rich Text Editor, editor1
Editor toolbars
Press ALT 0 for help
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.