Beantwoord

Ongewenste oproepen zonder oproepnummer en zonder antwoord

  • 23 July 2023
  • 4 reacties
  • 382 Bekeken

Mijn schoonouders (leeftijd rond de 80) krijgen sinds een paar weken continu bizarre oproepen op hun vaste lijn. Soms belt het amper 1x, soms langer, maar als ze opnemen antwoordt er nooit iemand. Ze hebben geen nummerherkenning op de lijn maar als ze 1919 bellen, krijgen ze nooit een nummer van de laatst gemiste oproep. Gisteren zei er iemand ‘1207’ als ze opnamen maar ik weet niet of het een bandje was of niet, dat herkennen die mensen niet. Dit gebeurt op de meest onmogelijke momenten en regelmatig ook tijdens de nacht. Dit is toch met een frekwentie van 5 à 10x/dag. Begrijpelijk dat ze met hun handen in het haar zitten. Contact met de politie leverde niets op (‘wij kunnen daar niets aan doen’) en Proximus kan eigenlijk ook niet verder helpen. De enige suggestie is om een ander nummer te nemen, maar dat zien die mensen uiteraard niet zitten, ze hebben dat nummer reeds >50 jaar! 

Zou dit een callcenter zijn of zouden het automatische lijntesten zijn die de telefoon ongewild doen rinkelen? Ze hebben reeds meerdere jaren te kampen met een zeer slechte kwaliteit van de lijn, met heel veel storing, maar tot op heden heeft PX nog niets kunnen vinden, wat ik op zich ook al onbegrijpelijk vind. Ook hun internet en tv vallen regelmatig uit, maar als er contact wordt opgenomen met PX krijgen ze steeds de melding dat alles in orde is, terwijl de telefoon soms zo fel kraakt dat ze onverstaanbaar zijn… 

Ter info, ze hebben nog een klassieke (koper)lijn, dus nog geen fiber hoewel die inmiddels wel in de straat ligt. Als enige optie die ik nog zie is om over te schakelen op fiber, maar dat kost meer voor die mensen terwijl ze daar eigenlijk geen nood aan hebben.

Iemand suggesties?

icon

Beste antwoord door KRIFO 16 August 2023, 12:46

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Eventueel:

 

Een klacht over kwaadwillige oproepen indienen (ombudsmantelecom.be)

de ombudsdienst zal dan aan/via Proximus de nummers van de betrokken inkomende oproepen opvragen indien het internationaal inkomende oproepen betreft, eindigt het verhaal

indien het nationaal inkomende oproepen betreft kunt u de betrokkenen vragen hiermee te stoppen (en desgevallend indien nodig klacht neerleggen met burgerlijke partijstelling)

 

De betalende optie slimme diensten activeren zodat kan gezien worden wie belt (en desgevallend niet opnemen voor onbekende nummers en/of deze bv. op de uw telefoon blokkeren; sommige types van (DECT)-telefoons laten toe nummers zonder CLI en/of individuele nummers of nummerreeksen te blokkeren bv Koop de Gigaset draadloze COMFORT 550 met comfort-eigenschappen

in hoeverre zulke telefoons voorhanden zijn bij Proximus is mij evenwel onbekend

 

&

Het lijkt mij opportuun dat een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum, best eens deze telefoonlijn eens technisch grondig laat nakijken (terwijl de telefoon soms zo fel kraakt dat ze onverstaanbaar zijn…

→ stelt dit probleem zich ook indien een test met een ander telefoontoestel zou gedaan worden?

Vermits er evenwel reeds glasvezel in de straat ligt, en het kopernetwerk zo wie zo op termijn verdwijnt  (in principe binnen de 5 jaar na aanleg glasvezel in het betrokken lokale net) vrees ik dat best overgeschakeld wordt naar fiber indien via een Proximus moderator op dit publieke forum geen technische problemen zou kunnen vastgesteld worden

 CS_Pack_Flex_NL~2023-07-10-07-09-09~cache.pdf (proximus.be)

koper → fiber =  + 8 euro/maand blijkbaar

&

uiteraard kan eventueel ook overwogen worden de vaste lijn/telefoon te schrappen en gebruik te maken van (een) mobiele telefoon(s) (nr oproeper standaard voorhanden) 

 

 

@M_016 Ik denk niet dat het aan het telefoontoestel ligt dat de lijn kraakt, want na eerdere bezoeken van een technieker werd er gesuggereeerd om een nieuw toestel te kopen, wat ze dan ook deden, maar dit maakt geen verschil. Ze hebben trouwens 2 telefoontoestellen (1 vast en 1 DECT) en beide kraken. Ook als maar een van beide is aangesloten kraakt de lijn, en het zou al moeten lukken dat beide toestellen voor gekraak zorgen. Het kraken kan misschien nog opgelost worden door over te stappen naar een digitale VOIP lijn ipv analoog, waarbij de telefoons dan op de BBOX3 worden aangesloten. Ipv gekraak zal het gesprek dan misschien met horten en stoten verlopen, wat misschien nog slechter is, ik weet niet of dit een goede test zou zijn. In elk geval is er ook kwalitatief iets mis met de lijn en zou ik het apprecieren als iemand van Proximus de lijn toch eens grondig zou kunnen monitoren en onderzoeken. Ik heb het telefoonnummer in mijn prive profiel gezet bij ‘ticket’ veld, het gaat hier immers niet om mijn eigen nummer!

De laatste suggestie van Proximus ivm die ongewenste oproepen was trouwens om de telefoon een paar dagen uit te trekken… Tja, dan zal hij uiteraard niet meer rinkelen 😀

Ik denk dat ik misschien de nummerherkenning eens voor een maand laat activeren, hun telefoontoestel ondersteunt nummerherkenning en dan zie je toch meer dan steeds naar 1919 te moeten bellen. Op basis daarvan moeten we dan kijken welke verdere stappen te nemen. 

Bedankt voor het meedenken!

Als je naar 1919 belt krijg je dan wel een nummer te horen want ik heb ook regelmatig van die vervelende oproepen maar 1919 geeft niet altijd een telefoonnummer van de oproeper en blokkeren is ook een straatje zonder einde want als je dan het nummer toch krijgt dan veranderen ze toch van nummer en als die van het buitenland komen kan de ombudsman er ook niets tegen doen, het enigste wat positief is als je het zo kan noemen dat het na een tijd toch uiteindelijk stopt, enfin bij mij is dat toch zo. Nummerherkenning is ook niet altijd een oplossing want in veel gevallen werken ze met gespoofte nummers, kan zelfs uw eigen nummer zijn dat je te zien krijgt!

Even een statusupdate.

Dankzij overschakeling naar VOIP zijn alle problemen opgelost. Er komen geen ongewenste oproepen meer binnen (deze waren eigenlijk het gevolg van een storing op de lijn en dus geen echter oproepen) en de gesprekskwaliteit is veel beter. 

Wel jammer dat het mij 4 lange oproepen heeft gekost alvorens iemand van de Proximus klanetendienst wist waarover het ging en ook effectief de omschakeling naar VOIP heeft kunnen in orde brengen. Jammer dat de kennis van deze medewerkers zo beperkt is, eentje beweerde zelfs dat VOIP niet mogelijk was zonder Fiber…

Eind goed al goed.