Mijn schoonouders (leeftijd rond de 80) krijgen sinds een paar weken continu bizarre oproepen op hun vaste lijn. Soms belt het amper 1x, soms langer, maar als ze opnemen antwoordt er nooit iemand. Ze hebben geen nummerherkenning op de lijn maar als ze 1919 bellen, krijgen ze nooit een nummer van de laatst gemiste oproep. Gisteren zei er iemand ‘1207’ als ze opnamen maar ik weet niet of het een bandje was of niet, dat herkennen die mensen niet. Dit gebeurt op de meest onmogelijke momenten en regelmatig ook tijdens de nacht. Dit is toch met een frekwentie van 5 à 10x/dag. Begrijpelijk dat ze met hun handen in het haar zitten. Contact met de politie leverde niets op (‘wij kunnen daar niets aan doen’) en Proximus kan eigenlijk ook niet verder helpen. De enige suggestie is om een ander nummer te nemen, maar dat zien die mensen uiteraard niet zitten, ze hebben dat nummer reeds >50 jaar!
Zou dit een callcenter zijn of zouden het automatische lijntesten zijn die de telefoon ongewild doen rinkelen? Ze hebben reeds meerdere jaren te kampen met een zeer slechte kwaliteit van de lijn, met heel veel storing, maar tot op heden heeft PX nog niets kunnen vinden, wat ik op zich ook al onbegrijpelijk vind. Ook hun internet en tv vallen regelmatig uit, maar als er contact wordt opgenomen met PX krijgen ze steeds de melding dat alles in orde is, terwijl de telefoon soms zo fel kraakt dat ze onverstaanbaar zijn…
Ter info, ze hebben nog een klassieke (koper)lijn, dus nog geen fiber hoewel die inmiddels wel in de straat ligt. Als enige optie die ik nog zie is om over te schakelen op fiber, maar dat kost meer voor die mensen terwijl ze daar eigenlijk geen nood aan hebben.
Iemand suggesties?