Skip to main content
Vraag

Beeldkwaliteit op één (VRT)

• Apprentice
  • 6 reacties

Beste, 

Na ettelijke malen gebeld te hebben met Proximus en nog steeds geen oplossing gevonden te hebben voor het slechte beeldkwaliteit op één(VRT) in HD kom ik hier ten rade want heb een topic gevonden van 2023 die lijkt op de mijne. 
Ik zit met een slechte beeldkwaliteit mbt één(VRT). Ik krijg haperingen en constant blokjes beeld. Dit komt vrijwel alleen voor bij één(VRT). 
Al ettelijke malen gebeld, decoder vervangen en altijd moeten horen om te rebooten geeft geen resultaat. Nu proberen ze me de glasvezel aan te praten om het probleem te verhelpen. Nee bedankt. 
Vandaag om 21.30 gebeld. De dame heeft een reset gedaan en ging me terugbellen binnen een kwartiertje maar niets meer gehoord. 

Nu heb ik hier een topic van 3 jaar geleden gevonden waarbij een zekere Jan hetzelfde probleem heeft en @GeertC een “update retransmission” heeft gedaan en de “rcc” heeft uitgeschakeld. Met positief resultaat. Zou dit ook lukken bij mij? Bedankt! 
Dirk 

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

12 reacties

• Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 22 juni 2025

Martin
  • 30427 reacties
  • 22 juni 2025

Voor geïnteresseerden: 

Door Update retransmission uit te schakelen: voorkom je dat de decoder vertraagt door steeds opnieuw aanvragen van ontbrekende of corrupte beeld-/geluidspakketten.
Als dit echter te frequent voorvalt kan dit juist zorgen voor meer haperingen of vertraging in beeldweergave. Uitschakelen kan in dat geval zorgen voor een vloeiender beeld, omdat de decoder het ontbrekende stukje dan overslaat in plaats van te wachten op retransmission.

RCC uit te schakelen: Zonder RCC kan het langer duren voordat een zender start, maar de beeldkwaliteit is doorgaans stabieler omdat de decoder de gewone multicast-stream direct gebruikt. Uitschakelen van RCC helpt soms om haperingen (blokjes) of lipsync problemen bij zenderwissels te verminderen.

• Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 22 juni 2025

Bedankt Martin. 
Zijn deze manipulaties voorbehouden voor de helpdesk van Proximus of kan ik deze zelf doen? 
Door de “update retransmission” uit te schakelen kan ik dan nog later uitzendingen kijken die al gestart of afgelopen zijn? 
Bedankt! 
Dirk

Martin
  • 30427 reacties
  • 22 juni 2025

Zelf kan je dit niet uitvoeren en zal geen invloed hebben op uitzendingen die al gestart of afgelopen zijn

• Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 22 juni 2025

@Martin Hartelijk dank voor je antwoord! 

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • 3254 reacties
  • 23 juni 2025

@DLRix Ik zie 2 decoders aangemeld op je lijn. Heb je dit probleem op beide toestellen ? Ze zijn ook niet rechtstreeks, maar via een switch of plc,… aangesloten. Heb je de mogelijkheid om ze eens rechtstreeks, liefst via kabel, aan te sluiten op je modem ? 

Ik heb de Rapid Channel change aangezet, maar dit heeft vooral invloed op blokjes of lipsyncproblemen vlak nadat je zapt.  

Je hebt toch redelijk wat toestellen aangesloten op je modem. Mag ik vragen waarom je dan zo opziet tegen een eventuele wijziging naar Fiber ? Dan is de snelheid van je lijn veel hoger dan wat je nu hebt en zou alles beter moeten werken. Je mag je vragen en twijfels hier zeker delen zodat ik je wat extra uitleg kan geven. 

• Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 24 juni 2025

@HadewychT  Bedankt voor je respons.  
Deze ochtend heb ik heel wat verschillende configuraties uitgetest en blijkt dat bij het alleen aanschakelen van de decoder v7 het probleem zich veel minder voordoet.  Van zodra ik andere A/V apparatuur op de bbox aanhang begint het kanaal één/VRT te haperen.  Toch vreemd dat dit niet het geval is met andere HD kanalen. 
Wat betreft de andere decoder, een Cisco V5 gebruik ik bijna nooit want zit aan een Proximus WiFi bridge met slecht ontvangst.  Daarom heb ik een jaartje geleden zoveel mogelijk via kabel aangeschakeld, o.a. A/V apparatuur, NVR met POE camera’s en nog wat Proximus boosters voor een betere WiFi ontvangst. 
Principieel ben ik niet tegen de glasvezel maar begrijp niet dat het slechte beeldkwaliteit altijd bij één/VRT voordoet.  
Ik heb al ettelijke malen gebeld met de helpdesk en stelde altijd een reboot van de bbox en decoder voor.  Soms was het zogezegd gelinkt aan de switch of slechte bekabeling…. Nu de glasvezel voorhanden is, wordt dit als oplossing aangereikt… met een meerkost. 
Het blijft vreemd dat het slechte beeldkwaliteit alleen zich voordoet bij 1 zender. 
Toch heb ik gisteren ingestemd met de van glasvezel, voorzien midden juli.  Hopend dat het een blijvende oplossing zal bieden aan dit probleem. 
Met vriendelijke groeten, Dirk

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • 3254 reacties
  • 24 juni 2025

@DLRix Het is inderdaad soms erg zoeken naar de oorzaak waarom maar 1 zender die slechte kwaliteit geeft. Ik ben het vroeger nog tegengekomen bij een andere klant waar het toch een probleem bleek te zijn met de draadloze verbinding tussen de modem en decoder. Een duidelijke verklaring heb ik er niet voor vermits de andere HD-zenders inderdaad wel goed doorgegeven worden. Ook een switch kan invloed hebben op de werking van je modem. Vandaar mijn vragen over je installatie. Het is maar door je installatie dan zo eenvoudig mogelijk te maken dat we mogelijke oorzaken kunnen uitsluiten. Blijkbaar heb je dan toch al een beetje verbetering gezien op die manier. 

Ik denk dat het dan inderdaad best is dat je het bezoek van de technieker afwacht voor de installatie van je fiber. 

De V5-decoder wordt ook stilaan uit ons assortiment gehaald en vervangen door de nieuwere types. Dit kan dan eventueel ook gebeuren als je een 2de decoder wil blijven gebruiken. 

• Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 24 juni 2025

@HadewychT , bedankt.  Zoals je zei, nu maar uitkijken naar de aansluiting van Fiber en hopen dat ik eindelijk behoorlijk naar Één in HD kan kijken. 
Als ik mag nog een vraagje, je schrijft dat de Cisco V5 binnenkort uit het assortiment wordt gehaald maar kan ik toch deze erna blijven gebruiken? 
Met vriendelijke groeten, 

Dirk 

Martin
  • 30427 reacties
  • 24 juni 2025

FYI: Eens die uit het assortiment wordt gehaald, zoals er al zoveel zijn waarvan hun V5 reeds uit dienst werd gezet, dan kan je die niet meer gebruiken, daarom krijg je dan een andere decoder in ruil en mag de v5 naar het recyclage park.

• Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 24 juni 2025

@Martin bedankt.  Ik moet het controleren maar denk dat ik de V5 zelf heb aangekocht en de V7 deel uitmaakt van het pack.  Als dit het geval zou zijn moet ik uitkijken naar een recentere decoder of eentje huren bij Proximus zoals de V7. 
Met vriendelijke groeten. 
Dirk 

Martin
  • 30427 reacties
  • 24 juni 2025

@DLRix Als je een flex pack hebt zit er normaal één decoder in je abonnementsprijs inbegrepen. Als er op je factuur nog een bijkomende decoder apart aangerekend vermeld staat, zou dit willen zeggen dat je V5, die op je lijn aangesloten is, wordt aangerekend wat ook eigenlijk zou betekenen dat hij niet als aangekocht geregistreerd staat.