Skip to main content
Beantwoord

Vaste lijn (013) met Internet Box en DECT - aanvraag wachtwoord

• November 3, 2025
  • 13 reacties
  • 98 Bekeken

Ik wil mijn vaste lijn (013-xx.xx.xx) instellen op een DECT-toestel (Fritzbox 7690). Ik heb Internet Maxi en een Internet Box.

Na wat geduld bezorgde de servicedesk (medewerker #4) mij de login voor ims.belgacom.be (formaat HGW_013xxxxxx@ims.belgacom.be).

Ze verwijzen me naar dit forum door om het bijhorende wachtwoord op te vragen. Rare procedure, maar als het werkt dan mij niet gelaten.

Wie kan dit opnemen en mij persoonlijk contacteren? Alvast bedankt.

Beste antwoord door Davy013

De uiteindelijke oplossing was de volgende:

• Opnieuw met de Service Dienst gechat. Nadruk gelegd op het feit dat ik mijn lijntype wou wijzigen van klassiek naar VoIP, zonder meerkost.
  • Na validatie van mijn gegevens werd dit vrij snel uitgevoerd - na minder dan uur was het actief.
  • Tegelijkertijd kon ik in MyProximus de VOIP userid en paswoord opvragen, bij “producten”, “internet”, “installeer je eigen apparatuur”: daar stond de optie “Voice over IP (VoIP)” bij.

Ik kreeg meteen ook een email met de gewijzigde abonnementsformule, waar klassieke telefonie was vervangen door IP Telefonie.

Verder moest de Fritzbox DECT worden geconfigureerd, voor ingaande en uitgaande gesprekken. Wat configuratie nodig, maar het userid en passwoord voor “ims.belgacom.be” werden wel meteen aanvaard. Telefonieprofiel was “Proximus”. Eind goed, alles redelijk goed. Oef…

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

13 reacties

Martin
  • November 3, 2025

@Davy013 FYI:

Tip: indien het nog niet gebeurd zou zijn:
PX-moderatoren kunnen u beter/vlotter verder helpen, als je zoveel mogelijk (privé) klantgegevens aanvult in je → ForumProfiel. In het veld "Ticket" kun je nog specifieke/privé-informatie vermelden die je belangrijk acht i.v.m. je vraag. Privévelden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op".
→ Meld het hier zodra dit gebeurd is.

---------------------------------------------------------------------------------------------

• Auteur
  • Apprentice
  • November 3, 2025

Bedankt voor de snelle reactie. Mijn profielgegevens zijn geupdated en het chat nummer met de servicedesk van vandaag is toegevoegd aan de ticket informatie. Ik ben niet via het vaste nummer bereikbaar, wel via email en het mobiele nummer.

• Auteur
  • Apprentice
  • November 5, 2025

Ik heb nog geen reactie gekregen. Is er een normale reactietijd voor deze creatieve procedure om een aanvraag te doen?

Martin
  • November 5, 2025

Dit kan soms wel eens enkele dagen duren, aangezien de Proximus moderatoren hier niet non-stop van 8u00<>16u30 aanwezig zijn en ook niet enkel en alleen maar bezig met het forum, hangt o.a. nog af van de drukte en de bezetting ….

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • November 7, 2025

@Davy013 

De VoIP-identificatiegegevens kunnen worden opgevraagd via MyProximus 

1. Klik op onderstaande knop en meld je aan.
    Log in op MyProximus
  2. Ga naar de pagina van je internetproduct (bijvoorbeeld Internet Maxi).
  3. Klik op Je eigen apparatuur installeren.

Op deze pagina kan je vragen om je VoIP-identificatiegegevens op te halen als je een actieve lijn hebt :

MWKWJNCKfM

MyProximus zal onmiddelijk de login en het wachtwoord voor de betreffende VoIP-lijn communiceren:

JyiP3jl5YJ

Wanneer je de identificatiegegevens opvraagt, wordt het wachtwoord telkens opnieuw gereset wanneer MyProximus deze genereert.

• Auteur
  • Apprentice
  • November 7, 2025

Bedankt voor het duidelijke antwoord. Ik zie hier enkel de optie “VLAN modus”, die op Single VLAN staat. Ik heb dus de VoIP optie niet op mijn lijn. Ik weet niet of deze geactiveerd kan worden en of hier een kost aan verbonden is. Laat gerust weten wat de mogelijkheden zijn. Het einddoel is dat ik mijn Fritzbox 7690 met DECT telefoon als landlijn kan gebruiken. hangt momenteel achter de Internet box en verzorgt het Wifi netwerk.

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • November 7, 2025

@Davy013 Uw vaste telefoon is nu nog aangesloten op het telefoonstopcontact en nog niet omgezet naar VOIP, vandaar dat je deze optie nog niet ziet staan. Ik zal mijn collega’s van de administratie vragen of dit omgezet kan worden. 

• Auteur
  • Apprentice
  • November 13, 2025

Voorlopig nog niets te zien op MyProximus bij “Install your own equipment”, behalve “VLAN mode”.

HeidiE
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • November 17, 2025

@Davy013 onze commerciële dienst zal je contacteren.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • November 17, 2025

Zit er in de doos van de Fritz 7690 (zoals vroeger bij de 7590) geen “Y kabel” die u:

aan de kant van de Fritz in de DSL poort

en aan de kant Proximus via de NTP2007 én met de telefoniepoort én de dsl-poort ervan 

kunt aansluiten

zodat u (voorlopig) gebruik kunt maken van uw Dect XYZ (via of de geïntegreerde Fritz Dect basis of met een andere Dect basis aangesloten via een FON poort)

bv

FritzShop

Duitse TAE is uiteraard RJ11 in België (ook de eventuele voorhanden “internationale” Y kabel heeft uiteraard RJ11)

• Auteur
  • Apprentice
  • November 19, 2025

Ik heb inderdaad deze kabel. Op dit ogenblik is deze niet in gebruik. De DSL splitter is rechtstreeks verbonden met de Proximus Internet Box.

De FritzBox 7690 is via ethernet verbonden met de LAN van de Proximus Internet box. Indien ik DSL rechtstreeks in de Fritzbox stopte, gaf de TV decoder (V7) die erachter hing regelmatig haperingen.

Op dit ogenblik hangen zowel de FritzBox 7690 (met ingebouwde DECT) als de TV Decoder V7 achter de Internet box.

De FritzBox 7690 DECT ondersteunt DECT via VoIP, dus indien ik wordt omgeschakeld kan ik (mits het userid en wachtwoord in MyProximus verschijnt) dit zo configureren.

Ik kreeg een telefoontje van de commerciële dienst om te zeggen dat omschakelen kan, maar het moet door de technische dienst gebeuren. Het terugbellen daarvan is mislukt.

Mocht er een alternatief zijn door de bedrading anders aan te sluiten, dan wil ik dat graag proberen. De meest evidente combinaties heb ik al geprobeerd, zonder succes.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • November 19, 2025

Ik ga ervan uit dat de laatste OS versie voorhanden is op uw 7690

Zelf heb ik geen Proximus decoders

Misschien best contact opnemen met AVM/Frtitz met betrekking tot het betrokken Proximus IPTV probleem/storing voor analyse en oplossing

FRITZ! Support | Service & support

Ik vermoed dat indien de internetbox voor uw Fritz zou blijven staan, Proximus VoIP op de internetbox actief zal komen te staan

cfr bv.

SIP/VOIP via Internet Box (HGW4): wat een ellende! | Proximus Forum

• Auteur
  • Apprentice
  • Antwoord
  • November 24, 2025

De uiteindelijke oplossing was de volgende:

• Opnieuw met de Service Dienst gechat. Nadruk gelegd op het feit dat ik mijn lijntype wou wijzigen van klassiek naar VoIP, zonder meerkost.
  • Na validatie van mijn gegevens werd dit vrij snel uitgevoerd - na minder dan uur was het actief.
  • Tegelijkertijd kon ik in MyProximus de VOIP userid en paswoord opvragen, bij “producten”, “internet”, “installeer je eigen apparatuur”: daar stond de optie “Voice over IP (VoIP)” bij.

Ik kreeg meteen ook een email met de gewijzigde abonnementsformule, waar klassieke telefonie was vervangen door IP Telefonie.

Verder moest de Fritzbox DECT worden geconfigureerd, voor ingaande en uitgaande gesprekken. Wat configuratie nodig, maar het userid en passwoord voor “ims.belgacom.be” werden wel meteen aanvaard. Telefonieprofiel was “Proximus”. Eind goed, alles redelijk goed. Oef…