Ik ben een van de velen die vol enthousiasme gebruik wil maken van de FON en 3G uitbreiding van mijn Internet abonnement.
Maar een en ander loopt niet zoals verwacht. Voor FON heb ik alleen nog maar een opmerking gezien in de laatste reclame folders die me verontrust : "FON ... alleen voor gebruik in Belgie". Laat het niet waar zijn dat de user@belgacon.be enkel in Belgie zal werken ... !
Enfin dat zijn zorgen voor morgen.
Nu de SIM kaart (3G) uitbreiding. SIM-kaart on-line besteld. Heb daarvan printout,van de webpagina, maar er is nergens een status van die bestelling op te volgen. Want er is ook een USB stick bijbesteld , 39€, omdat ik die toen zeer interessant vond. Namelijk bij de specificaties stond model Vodafone K3565, en laat die nu in de compatibiliteitslijst staan van mijn Edimax 6200nl 3G router, dan kan ik die gebruiken om een mobile-wifi op te zetten.
SIM kaart via de post aangeleverd, met een brief voor de activering. Activering per telefoon ??????? Komaan, cijfers intikken per telefoon. Enfin, we doen dit dan maar. Intussen de laatste 5 dagen alle dagen gedaan, vanaf GSM, vanaf telefoon, ... de SIM kaart is nog steeds niet toegelaten op het GSM netwerk. Status opvolging zoals voor een GSM abonnement is niet mogelijk. De laatste keer liep er iets fout, en werd ik doorverbonden naar de helpdesk. Die heeft me doorverbonden naar iemand die mijn vaste lijn heeft getest, om me dan door te verbinden naar de juiste dienst, die echter op die dag, zaterdag, niet werkt. Bon, resultaat SIM kaart niet bruikbaar tot nog toe.
De USB stick, beloofd voor donderdag werd vrijdag in de bus gedropt. Een beeje te laat, niet zo erg. De stick direct geprobeerd, maar geen succes (uiteindelijk geleerd dat de SIM kaart niet was geaktiveerd). Maar bij de zoektocht ook gemerkt dat de USB stick een K3806 is, en geen K3565. En de K3806 staat NIET op de Edimax (linux) lijst. Dus straks niet bruikbaar op de router.
Om toch te testen er een Mobistar data-SIM-kaart ingestoken (Uit een E173 usb stick). Maar de SIM kaart wordt door het netwerk niet aanvaard op de K3806.
De levering wat nauwkeuriger bekeken, en gezocht op de Belgacom website waarvoor dit staat. Ik heb dus de "Vf Mobile BB K3806 USB stick (WH)" gekregen, die men meelevert voor 1€ met een laptop op Internet abonnement. Ja hello ? Ook de bestelbon vermeldt 0,8265€ zonder BTW, 1€ met BTW. Niet te verwonderen dat die de Mobistar niet aanvaardt. SIMlocked ? Vanalles opgezocht daarover. In Nederland is die geSIMlocked voor 1 jaar, waarna men de unlock-code kan opvragen. Hoe zal dit hier lopen? Gezocht om die unlock zelf uit te voeren. Om via een aantal forums (fora) te leren dat het bij de nieuwe Vodafone usb stick de dashboard (PC) software is die de netwerken beperkt. Aha ... de Mobistar dashboard van de E173 (Partner Mobile 21 variant) werkt perfect met de K3806 en de Mobistar SIM kaart. Maar om zo verder door het leven te gaan moet de Vodafone software eigenlijk af van de USB stick. Een beetje snel om daar nu al aan te tornen.
Vraag is wat zal ik moeten betalen. 39€ of 1€ ??? . In alle geval voor het verkeerde toestel. Aantonen dat de technische vermelding bij de bestelling anders was kan niet meer, want er is geen on-line spoor te vinden, en enkel via een nieuwe bestelling kan men het opnieuw zien. Oh neen, het is nu veranderd, en is trouwens 49€ geworden.
Toestel terugdragen naar de Belgacomshop? Op de website staat dat het niet kan voor een geopende verpakking. ... ?
Ik zoek nog wat verder. Op dit forum leer ik dat de datum opgevraagd bij de bestelling mogelijks de activeringsdatum is, en niet de leveringsdatum? Er is dus nog hoop dat de SIM kaart goed komt. Voor de USB-stick heb ik nog veel nachtelijk zoekwerk voor de boeg.
Bernard
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.