Goedemiddag.
Ik renoveerde recent een woning. Een Proximusintro kan niet worden teruggevonden, maar er zou wel een telefoonlijn aanwezig moeten zijn op het grondgebied (we weten wel ongeveer waar deze zou moeten lopen maar kunnen hem niet precies lokaliseren). Grote breekwerken binnenshuis kunnen er helaas niet gebeuren. Wel is het mogelijk om met een kabel over de zoldervloer naar beneden te gaan en recht naar beneden te komen in de ruimte waar de intro zou moeten komen. Er kwam reeds een technicus van Proximus langs en die stelde voor om zelf al een UTP (cat6a) kabel te installeren over het gewenste traject binnenshuis en deze al naar buiten te laten komen tegen de voorgeven tot op de grond (met nog enkele meters overschot). Een (of meerdere) collega(‘s) zouden dan later de telefoonlijn komen lokaliseren en opgraven, om buitenshuis een connectie te maken tussen de telefoonlijn en de UTP kabel (en deze vervolgens ondergrond te bergen).
Mijn concrete vraag: kan een UTP kabel dienen om binnenshuis een intro mee te voorzien? Online (ook op dit forum) vind ik wat tegenstrijdige informatie. Kan een NPT2007 aansluitdoos zijn voeding krijgen via een UTP kabel? Of is een NPT2007 verouderde technologie en kan er klassieke ethernetpoort (RJ45?) worden geïnstalleerd om daarin een Internetbox aan te sluiten?
Ik hoop dat ik de situatie wat heb kunnen schetsen :-)
Alvast bedankt