Vraag

Wist je dat? Proximus start met 5G!

  • 31 March 2020
  • 63 reacties
  • 1355 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

 

Eerste 5G-netwerk in België

Proximus zet in op innovatie en zoals je van ons mag verwachten, lanceren we als eerste in België een 5G-netwerk. Een belangrijke eerste stap naar een hypergeconnecteerde toekomst.
5G biedt namelijk de infrastructuur die de exponentiële groei van het dataverbruik opvangt én een enorm aantal aan toestellen ondersteunt die tegelijkertijd werken. Met een hoog kwaliteitsniveau, natuurlijk.

De gezondheid van onze klanten is natuurlijk onze grootste prioriteit, klik hier voor meer info.

 

Voor alle informatie ivm het 5G netwerk, aarzel zeker niet om hier een kijkje te nemen!


63 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Op de blog website werd bij de bespreking van de oppo smartphone wel gesproken over de 5G ondersteuning: https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_oppo_find_x2_pro_review/particulieren/blog/news/smartphones/oppo-find-x2-pro-ultieme-5g-smartphone.html Maar niet in de aparte pagina op de website wat onbegrijpelijk en ook onduidelijk is want in het artikel wordt er gesproken over 5G maar op de productpagina staat er enkel maar 4,5 G vermeld. Dat is meer de verantwoordelijkheid van de marketing/communicatie afdeling de inhoud van de website. 


prachtig weergegeven en volledig, maar wie gaat die blog bekijken, goed dat hij er is , maar onze meeste klanten gaan op de site kijken naar Mobile en daar zien ze de 5G  smartphone staan, , gaan de daar dan kijken wat het toestel aankan , dan zien ze  3G en 4G connectiviteit  geen 5G .das jammer...

@MADI Inderdaad volledig met je eens en daarom dat ik ook spreek over verschillende diensten die een aparte item posten in het zelfde verband en waardoor alles te veel verspreid staat, dus heeft familievandesype​ nog eens bewezen  dat je eerst moet te veel tijd steken in googelen om informatie vooraleer je de info vind als je de aankoop wilt doen waar het uiteindelijk zou moeten staan of de link naar waar de gedetailleerde gegevens staan.

Reputatie 6
Badge +3

@MADI :  Daar ben ik het volkomen met je eens dat die informatie absoluut vermeld moest zijn op de technische pagina’s rond 5G. De blog gaat bijna niemand spontaan bekijken.

We zijn hier omtrent het toch al met zen drieën eens :relaxed:

Ik wou toch even laten weten op dit forum dat het helaas niet werkt om met een ander toestel dan de Oppo X2 op het 5G netwerk van proximus te gaan.  Ik beschik over een Samsung s20ultra 5G, ik woon in Waregem waar dus 5G beschikbaar is.  De eerste dag heb ik dan ook een zwaarder abbo genomen zodat ik kon gebruik maken van het 5G “lite” netwerk van proximus.  Helaas is dat noppes, na veel heen en weer gestuur met verschillende medewerkers ben ik te weten gekomen dat de 5G op dit ogenblik enkel en alleen werkt op een Oppo X2 toestel.  Ze kunnen mij niet zeggen wanneer het zal werken op mijn Samsung S20 ultra.  Op de site van proximus staat nergens dat dit alleen werkt op een Oppo, ik voel me dus bekocht door proximus.  Volgens een medewerker zou ik moeten wachten tot er een firmware update komt van Samsung die dit ondersteund.

ik voeg even een schermafbeelding bij van het gesprek met de medewerker.

 

Reputatie 3
Badge +2

op de site van proximus onder mobiel kan je vinkje zetten bij  5G  en dan is er maar 1 toestel dat nu compatibel is, we hebben het hier al met een paar mensen er over gehad,  de informatie op de site kan  wel eenvoudiger voor de klant zet bij het toestel duidelijk dat het 5g aan kan zet de frequenties er van en zet onder performance 5G!!!!!!, dan kan een klant duidelijk zien wat het het verschil is. Wie op de site gaat kijken ziet dat s20 beschikbaar is, en bij de site van samsung is die 5G combatibel,maar dat is niet zo voor alle operatoren

hou het alstublieft  simpel en duidelijk voor de klant 

dank u wel !!

 

Ja inderdaad en het enigste waaruit je het  kan afleiden is uit het volgende dat op hun site staat:.

Elke operator ter wereld gebruikt ook andere parameters voor het 5G-netwerk
Daarom moet je toestel worden aangepast aan het land en jouw operator via een software-update die door de fabrikant van je toestel wordt geleverd. 

 

Reputatie 3
Badge +2

dat klopt, Martin, 

Reputatie 6
Badge +3

Het is echt verwarring troef want wanneer je enkel maar deze pagina bekijkt: https://www.proximus.be/nl/id_cr_5g/particulieren/cr-thinkpossible/think-possible-netwerken/proximus-eerste-5g-netwerk.html#/need Dan zie je dat je enkel maar een toestel nodig hebt dat compatibel is met 5G. En ook in hun FAQ: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_5g_global/particulieren/support/telefonie/gsm-en-sim-kaart/gsm-instellen/veelgestelde-vragen-over-5g.html Daar staat gewoon 5G compatibel dat wil zeggen met een 5G modem en ze geven als voorbeeld de oppo. Eigenlijk is dit misleidende informatie; want enkel maar via chat ben je hiervan op de hoogte gebracht.

zoals ik al gezegd heb is de reden gewoon omdat dit de informatie komt van verschillende diensten komt.

Reputatie 6
Badge +3

In de begin discussie ging het enkel maar over 4,5 G of 5 G ondersteuning van de oppo louter een specificatie foutje. Hier gaat het over informatie die de technische diensten zou moeten hebben doorgegeven aan de verschillende andere diensten (blog en de rest van de website), dat in de test periode enkel maar de Oppo werkt. Dat staat niet in de FAQ.

kon je wel uit afleiden al is dit inderdaad niet duidelijk genoeg en niet zoals het hoort, daar ben ik volkomen mee akkoord.

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

https://www.gsmarena.com/oppo_find_x2_pro-9529.php

Px gebruikt voor 5G light band 2100 MHz die door Oppo Find X2 ondersteund wordt

Samsung S20 ultra ondersteunt deze (blijkbaar nog) niet

https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s20_ultra_5g-10040.php

https://www.t-mobile.com/support/devices/android/samsung-galaxy-s20-ultra-5g/tech-specs-samsung-galaxy-s20-ultra-5g#Network

Detail info m.b.t. ondersteunde banden is (nog) niet voorhanden op website samsung.com

Ook voor Nokia 8.3 5G ontbreekt deze info tot op heden (op de officiële site)

https://community.phones.nokia.com/discussion/57823/8-3-5g-supported-frequency-bands

https://en.wikipedia.org/wiki/5G_NR_frequency_bands

→ Mogelijkerwijze beperkt Proximus zelfs indien 2100 MHz 5G ondersteund wordt dit tot “gecertificeerde” toestellen (cfr. VoLTE)

proximus heeft hier zelf ergens gepost dat ze met de S20 bezig zijn dus mogelijks is het voor weldra.

Reputatie 7
Badge +4

5G 2100 MHz band: bv.

Sony Xperia 1 II 

 https://www.gsmarena.com/sony_xperia_1_ii-10096.php

 

Geen Samsung tot op heden conform specs  gsmarena

 

Reputatie 3
Badge +2

Proximus verkoopt nu online 3 versies  van S20

op dit ogenblik zijn ze nog niet geconfigureerd met 5G

Dat is zeer verwarrend  voor de klant , leest op een andere site dat de S20 wel 5G aan kan

ik hoop dat wanneer de S20 van 5G van proximus aankan dat ze dat duidelijk op hu site zetten

en wat met iemand de nu s20 reeds kocht ,? Kan die klant met een update toch nog 5G hebben 

maar ze hebben wel gemeld dat ze met de configuratie van de S20 bezig zijn dus inderdaad niet duidelijk wat dit juist inhoudt, dat moet bijna softwarematig gebeuren want dat ze aan chipset zouden bezig zijn dat zal het wel niet zijn hé.

Reputatie 6
Badge +3

Je mag wel niet vergeten dat het de ingebouwde 5G modem zelf is die een band moet ondersteunen dat is puur hardwarematig die ingebouwd is op de SOC, specifieke parameters kunnen altijd gepusht worden met firmware upgrades wanneer de band ondersteund wordt. Maar de s20 ondersteund wel de andere banden voor het echte 5G, dus momenteel ben je er nog niet veel mee bij de light test. Wil je echte specificaties dan ga je informatie moeten zoeken op de SOC leverancier van de smartphone, geen enkele fabrikant van smartphones gaat alle ondersteunde banden vermelden maar enkel: 5G,LTE. Op gsmarena moet je ook goed kijken naar het specifieke model voor een bepaalde markt om de juiste informatie te vinden.

Aangezien ze met de configuratie bezig zijn  zal dat inderdaad een kwestie zijn van firmware upgrades.

Reputatie 6
Badge +3

Dat zal nog wel een hele tijd duren alvorens de fabrikanten dit gaan doen, 5G is nog maar in testfase hier in België. Enkel maar wanneer Proximus andere 5G smartphones gaat aanbieden zal dit wel snel volgen. Maar ik vermoed dat Proximus een exclusiviteitsdeal heeft met Oppo.

Ja uit wat ze hier gepost hebben kun je moeilijk uit afleiden of dit inderdaad iets is voor korte termijn, maar tijd brengt raad :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

@familievandesype

geen enkele fabrikant van smartphones gaat alle ondersteunde banden vermelden maar enkel: 5G,LTE.

Ik vrees bovenstaande niet te kunnen onderschrijven ,bv.

https://www.sony.be/nl/electronics/smartphones/xperia-1m2/specifications

→ zeker in de beginfaze indien dergelijke (detail) info niet voorhanden is of niet snel teruggevonden, is er maar 1 reactie mogelijk nl. afblijven van dat toestel

en neen Samsung S20/S20+/S20 ultra ondersteunen op dit ogenblik geen 5G in de 2100 Mhz (Proximus 5G light) band en bestaande modelvrsies zullen hiervoor ook niet aangepast worden, wat er wel kan gebeuren is dat er een beperkt aantal bijkomende versies van de betrokken modellen na enkele maanden gelanceerd worden (met ietwat gewijzigde specificaties en ondersteuning van andere of bijkomende frequentiebanden), in hoeverre dit specifiek voor België of Proximus het geval zal zijn is evenwel twijfelachtig ...

Afblijven is sowieso voor mij heel duidelijk ik persoonlijk zou nooit als eerste op de boot springen, ik wacht liever wat af tot het meer duidelijk wordt door ervaring van gebruikers die al de voordelen en zeker de nadelen ervan ervaren hebben.

Ik begrijp dan ook niet waarom ze dan beweren er mee bezig te zijn met de S20 als het niet zou weken op 5G lite, maar zoals altijd het zal duidelijk worden zeker na verloop van tijd wat er bedoeld werd, en sowieso is het nut van die tussenstap 5G light volgens mij niet heel groot voor de eindgebruiker, wel voor Proximus om wat ondervinding op te doen bvb.

Reputatie 6
Badge +3

@M_016 : Ik moet je volledig gelijk geven, ik had beter moeten zeggen bij de meeste fabrikanten.  Het is een uitzondering dat dit vermeld wordt maar inderdaad niet zoals ik verkeerdelijk had gezegd bij geen enkele. Bedankt voor de terechte verbetering.

hoe langer je zoekt hoe minder je weet wie de juist info geeft (2100) zou wel ondersteund worden volgens sommige, maar wil dat ook zeggen dat je proximus 5G lite gaat kunnen gebruiken is voor mij een andere vraag, mss moet er daarom nog softwarematig iets bijgesleuteld worden!

Reageer