Beantwoord

Vaste lijn geen beltoon te horen bij externe oproepen

  • 18 December 2023
  • 9 reacties
  • 344 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb een Gigaset AS695 duo gekocht voor nonkel  en we stellen toch een paar eigenaardige probleempjes vast

Als er een externe oproep binnenkomt krijgen we op beide telefoontjes geen ringtoon te horen, het schermpje licht dan wel op waaraan je kan zien dat men wordt opgebeld.Het vast “oude” telefoontoestel rinkelt dan weer wel. Als er op het huisje wordt geklikt voor interne oproep krijg je wel een ringtoon te horen.

Ook vind ik het eigenaardig als je op de opneemknop klikt ( groen telefoontje) men geen toon hoort.

Het is ook zo dat men niet kan meeluisteren met een ander toestel maar dat is misschien gewoon zo?

Ik heb me suf gezocht maar ik kan het maar niet oplossen.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Artie 19 December 2023, 08:15

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Als er een externe oproep binnenkomt krijgen we op beide telefoontjes geen ringtoon te horen, het schermpje licht dan wel op waaraan je kan zien dat men wordt opgebeld.Het vast “oude” telefoontoestel rinkelt dan weer wel. Als er op het huisje wordt geklikt voor interne oproep krijg je wel een ringtoon te horen.

 

Misschien geeft de Proximus telefooncentrale niet genoeg spanning (tijdens het belsignaal) om jouw verschillende telefoons te laten bellen.

Ik neem aan dat je het basis station van de Gigaset alsook het vaste “oude” toestel samen hebt aangesloten op de telefoonlijn (of misschien nog andere (analoge) toestellen)?

Probeer eens met alléén de Gigaset aan te sluiten op de Proximus lijn.

Nu je de Gigaset hebt, is er waarschijnlijk geen noodzaak meer om de oude telefoons verder te gebruiken, ook de binnenbekabeling en allerlei vertakkingen waarop vroeger analoge toestellen werden gebruik( slaapkamer, bureau, ...) mogen in feite afgekoppeld worden.

 

Een andere oorzaak zou kunnen zijn de instellingen van de beltoon.

De beide handsets hebben een aparte beltonen voor interne oproepen, externe oproepen en wekker (vermoed ik). Probeer eens in het menu van de handsets naar die instellingen te gaan. Hier kan je de:

  • ringtoon kiezen (Menu > Geluidsinstelling >OK > Ringtone >OK > Externe oproep / Interne oproep / Wekker selecteren > OK > gewenste ringtone selecteren > OK.
  • volume van het belsignaal aanpassen (Menu > Geluidsinstelling >OK > Ringtone volume > OK > Volume of Oplopend selecteren > OK …
  • De beltoon uitschakelen en/of inschakelen (lang op toets met sterretje drukken).
  • Niet bellen tijdens bepaalde uren (niet storen, vb ‘s nachsts).
  • niet bellen bij anonieme oproepen (is “weergave oproeper” geactiveerd op de lijn) ??

De handleiding op de Proximus site is nogal beknopt, een uitgebreidere handleiding vind je op de site van Gigaset: https://gse.gigaset.com/fileadmin/gigaset/images/CustomerCare/Manuals/Amazon_Portfolio/A690-A690A_A694-A694A_A695-A695A/A31008-M2816-M245-1-3F19__nl_BE-NL.pdf

 

Ook vind ik het eigenaardig als je op de opneemknop klikt ( groen telefoontje) men geen toon hoort.

 

Waarschijnlijk werkt dit zoals de groene toets van een GSM (een soort “zend” toets nadat je het nummer hebt gevormd). Vorm dus eerst het nummer en druk daarna op de groene toets.

 

Het is ook zo dat men niet kan meeluisteren met een ander toestel maar dat is misschien gewoon zo?

Het Gigaset basis station is eigenlijk een soort telefooncentrale waarop je meerdere toestellen kan aansluiten. Het is net niet  de bedoeling dat je kan meeluisteren of mekaar’s gesprekken kan afluisteren)

  • je kan intern bellen naar mekaar bellen (tussen de verschillende handsets).
  • je kan extern bellen (maar dan is het gesprek beperkt tot één toestel.

Maar je kan wel “intern bijschakelen

  • tijdens een bestaand gesprek: lang drukken op de groene toets (opneemtoets).
  • alle deelnemers horen een signaaltoon (om te verwittigen dat er meegeluisterd wordt).
  • op de rode toets (verbreektoets) drukken om “meeluisteren” te stoppen.

PS

Via de “oude” analoge telefoon zal je wel een Gigaset gesprek kunnen meeluisteren, gezien deze parallel geschakeld zijn.

Maar ik zou afraden om de oude toestellen nog te gebruiken, indien je meer toestellen nodig hebt, kan je beter nog een extra handset bijkopen (of de Gigaset AS695 trio) 😉

@Patrick48 

Het zou kunnen lliggen aan de instelling voor anonieme oproepen .

 Die zet het het volume ook op stil .

Misschien de oplossing.

 

Mvg 

Artie

Reputatie 4
Badge +1

Alvast bedankt,

Hetgeen Artie aankaart heb ik nog niet geprobeerd. Er verschijnt inderdaad “anoniem” op het schermpje ook als ik met mijn gsm belde alhoewel mijn telefoonnr. in de contactenlijst van nonkel is toegevoegd

Er zijn drie contactpunten voor telefonie waarvan er op 2 een vaste telefoon ( heel ouderwets) zijn/waren aangesloten. Ik heb die stekkers uitgetrokken zodat alleen het basisstation was aangesloten van de mobieltjes maar bij opbellen geen ringtoon te horen. In de instellingen kan ik alle oproepmelodietjes en de geluidsterkte daarvan instellen ( staat op hoogste stand)

Het is ook eigenaardig dat ik de mobieltje eerst thuis heb geprobeerd en dat ze dan wel samen met mijn vast toestel rinkelden bij het opbellen. Ik heb nochtans niks aan die instellingen gewijzigd en mocht dit dan al per ongeluk zijn gebeurd dan is het nog eigenaardig dat dit bij beide mobieltjes is.

Wat ik ook in mijn eerste schrijven al aankaartte is dat het raar is als ik op het opneemknopje ( groen telefoontje klik- ik geen monotone toon kan horen en dat op beide toestelletjes.

Alles funcitoneert naar behoren maar alleen rinkelen ze niet bij een oproep ( schermpje licht wel op en er verschijnt “anoniem”.

Ik zal eerstdaags nog eens binnenspringen bij nonkel ‘( woont niet echt bij de deur) om eens in de instellingen te kijken. 

Nogmaals dank.

 

Reputatie 7
Badge +4

Cfr info Artie en philippe_d mogelijks is één van deze 2 instellingen actief 

  • De beltoon uitschakelen en/of inschakelen (lang op toets met sterretje drukken).
  • niet bellen bij anonieme oproepen 

&

Waarschijnlijk werkt dit zoals de groene toets van een GSM (een soort “zend” toets nadat je het nummer hebt gevormd). Vorm dus eerst het nummer en druk daarna op de groene toets.

Inderdaad maar indien de groene telefoontoets (“verbindingstoets”) lang ingedrukt wordt krijgt u normalerwijze ook de (monotome) kiestoon te horen  cfr p.14

 

Reputatie 4
Badge +1

Op het sterretje lang drukken om de beltoon in of uit te schakelen had ik ook geprobeerd dat is ook zichtbaar in het display als de beltoon is uitgeschakeld ( belletje met streepje door of zoiets) dus dat zal het niet wezen.

“Niet bellen bij anonieme oproepen” dat zou best kunnen want dat heb ik niet geprobeerd.

Zal als ik de tijd heb nog eens een bezoekje brengen bij nonkel om dat eens te checken.

Als ik met een telefoon bel waarvan het nummer bij zijn contacten staat op zijn mobieltjes is het dan normaal dat er ook “anoniem” verschijnt. Eigenlijk zijn het allemaal anonieme nummers dan als er iemand opbelt ook de ingevoerde contacten?

Mvg.

mogelijks heeft dit mss iets te maken met “slimme diensten” → Weergave oproepnummer ?

 

Reputatie 7
Badge +4

Tenzij de betalende optie “slimme diensten” actief staat, zullen alle inkomende oproepen op een vaste lijn (van Proximus of Telenet)  “anoniem” zijn 

 

 

Reputatie 4
Badge +1

Anonieme oproepen stonden inderdaad op “stil” Het probleem is opgelost.

Eigenlijk verdienen een paar mensen het “ beste antwoord” neem me niet kwalijk maar ik heb Atie gekozen. Allen hartelijk dank voor de bijdrage.

Mvg.

 

@Patrick48 

Geen enkel probleem hoor, de Topic starter beslist tenslotte wat voor hem het beste antwoord is.

Blij te horen dat het opgelost is en dit is tenslotte het voornaamste.

Reageer