Hallo,
Ik zoek hulp met betrekking tot NAT op BBox 3v+.
Proximus heeft onlangs mijn BBox 3 (Technicolor) vervangen door BBox 3v + (Sagemcom) om problemen met VoIP op te lossen. Met de nieuwe box is er inderdaad betere ondersteuning voor VoIP, inclusief DECT.
Maar de nieuwe BBox 3v+ breekt al mijn lokale servers. Er is geen meer toegang an de lokale servers.
De box ondersteunt goed DynDNS, dus u kunt een FQDN toewijzen aan uw openbare IP; evenals NAT port forwarding. Maar die NAT-regels hebben geen effect op lokale apparaten (bijvoorbeeld je gsm over thuis WiFi) in het geval van BBox 3v+. Het werkte goed met de BBox 3 (Technicolor) maar niet meer met de nieuwe BBox 3v+ (Sagemcom).
Als ik op de forums kijk, heb ik veel anderen zien klagen over hetzelfde probleem. En niet alleen voor Proximus, maar ook voor Telenet.
Het technische probleem wordt beschreven in de wiki als “hairpinning (NAT loopback)”:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hairpinning
en ziet eruit als een must-have optie op alle residentiële gateways vandaag.
Iedereen spreekt nu over de smart-home. FTP / VPN / HTTPS van uw NAS server achter uw gateway zijn normale dingen waar u om moet vragen. Ze zijn niet alleen voor PRO-markt. Tegenwoordig maken steeds meer consumentenapparaten er gebruik van. We bevinden ons niet in de 20e eeuw toen surfen op het Internet en e-mail, de meest geavanceerde dingen waren.
Ik heb de Proximus klantendienst gebeld om mijn probleem te melden en kreeg het advies om over te schakelen naar hun PRO-gateways/diensten. Dat vind ik heel vervelend. Het lijkt erop dat niemand van Proximus heeft thuis een server (NAS, Raspberry Pi, ...), of dat ze allemaal de PRO-boxen gebruiken.
Sorry voor mijn lange verhaal! Ik kijk naar het forum om ondersteuning voor deze functie te vinden en Proximus te overtuigen om er een standaardfunctie van te maken in al hun (SMART) home gateways.
Met vriendelijke groeten!