Sinds enkele weken hebben we problemen met de werking van onze tv die via wifi-bridge verbonden is .
Geen signaal bij opstarten, beeld dat bevriest, blokjes enz. … Telkens wij onze tv avond starten is het afwachten op het zal lukken .
Situatie : we hebben twee tv’s . Eentje is verbonden met plc’s van Proximus . Geen problemen met werking ervan. De tweede , zoals hierboven aangegeven, staat in verbinding met decoder via wifi-bridge van Proximus.
Gezien de slechte werking, nu al een tweetal weken, deden we de proef en maakten de verbinding met de wifi booster van Proximus . Zelfde resultaat. Storingen en geen contact…
Momenteel testen we met een wifi repeater, die we met de tv verbonden hebben … afwachten.
Wat ons opvalt : het wifi signaal is zeer wispelturig bij ons . Dit merken we aan de sterkte indicatoren op ons smartphone, ipad en digitale radio, en de wifi repeater. Het signaal varieert van zwak naar sterker. En dat gaat zo continu op en neer … er is geen constante in de optimale sterkte van het signaal.
Eigenlijk hebben we maar wifi een gedeelte van het huis, het andere gedeelte zeer zwakke ontvangst, vandaar dat we met plc’s werken in die slecht afgedekte zone.
Als we dit vergelijken met de wifi dekking die door Telenet bij mijn zoon gegeven wordt, dan hebben we hier het nakijken. Gans het huis, tot aan de overkant van straat ( 30 m ), tot achter in de tuin.
Is er iets veranderd aan ons profiel sedert enkele weken ? Waarom is ons wifi signaal/dekking zo slecht en wispelturig ? Dit is sinds enkele weken geen plezier meer om tv te kijken .
Kan er voor ons een oplossing gegeven worden ? Ter info : kabel leggen kan niet …
En wifi dient te werken en de dekking in een huis dient goed te zijn.
Hopelijk reageert er iemand van Proximus en wordt er een oplossing gegeven om het wifi signaal toch een maximale sterkte te geven, zodat ofwel via de wifi-bridge of via de wifi-booster, onze tv optimaal kan werken.
ro
Bladzijde 1 / 2
Bijkomend aan mijn vraag :
bij nazicht op Proximus site i.v.m. wifi bridge , wordt aangegeven dat het WIFI signaal lampje op de modem continu dient te branden. Bij ons stellen we vast dat deze steeds knippert. Is dat normaal of dient dit lampje op de modem continu te branden ?
nu stel ik ook vast dat bij onze wifi bridge , geïnstalleerd destijds door Proximus technieker, de switch achteraan op STATION staat. Op de video bij instructies wifi bridge Proximus dient de switch achteraan op AUTO te staan. Is dit juist ?
Wij trachten op alle manieren maar te achterhalen , hoe we onze TV terug op een correcte manier laten spelen, wat hij tot voor enkele weken probleemloos gedaan heeft.
ro
Het wifi ledje op de bbox brand continue als er geen data vloeit over de wifiverbinding maar als knippert wel in geval er data verstuurt wordt.
In principe mag de switch op auto staan maar soms kan dit problemen geven en dan is het best van deze op STATION te zetten als je hem alleen gebruikt als station om een decoder aan te sluiten.
Heb je geen mogelijkheid om op één of andere manier de probleemdecoder rechtstreeks te verbinden met evt een lange netwerkkabel aan de bbox rechtstreeks, om zo te ontdekken of het probleem dan nog blijft.
Martin , bedankt voor het antwoord. Maar er is geen andere mogelijkheid om de tweede tv per kabel aan te sluiten. PLC verbinding tv 1 werkt perfect, doch Proximus , had ik begrepen, werkt niet meer met plc. Kan ik in de bestaande configuratie van de twee werkende plc’s van Proximus eentje van devolo bijvoegen als oplossing ?
Aan Proximus nog steeds de vraag, waarom onze WiFi zo wispelturig is in sterkte en of onze WiFi hier echt wel.optimaal is. Tot enkele weken terug was alles normaal en dan zijn de problemen begonnen met de WiFi bridge,
Graag nazicht door Proximus .
ro
@Martin . Kunnen wij in de modem ook nazien of de slimme WiFi uit staat. Zodat hij de twee signalen 2 en 5 apart blijft uitzenden ipv slim te zijn en beste kanaal te kiezen ?
ro
OneSSID uitschakelen kan via Bbox GUI LAN IP 192.168.1.1 als user met het user paswoord voorhanden op de Bbox, gewoon op de OneSSID banner klikken om deze uit te schakelen (of terug in te schakelen)
OneSSID uitgeschakeld = 1 SSID voor WiFi 2.4 en een andere voor WiFi 5.0
Eens OneSSID uitgeschakeld kunt u desgevallend indien gewenst ook het een specifiek WiFi-kanaal aanduiden voor gebruik
In principe zijn de Devolo dLAN PLC’s compatibel met de PLC’s van Proximus (Devolo Magic niet)
@M_016 dank voor je reactie.
Nu nog reactie van Proximus over de wispelturige WiFi dekking bij ons . En wat een mogelijke oplossing er kan voorgesteld worden .
ro
@M_016 kunt u enkele types aanduiden van plc’s die compatibel zijn ? Bij powerline zelf vinden we enkel de magic lijn terug .
ik weet niet of je echt beter resultaten gaat halen door een devolo plc bij te plaatsen je moet voldoende bandbreedte hebben door de PLC’s. Dan zou ik indien mogelijk de twee decoders eens omwisselen van plaats dus dat de probleemdecoder op de plc’s aangeloten wordt en als het probleem zich dan voordoet heeft weinig zin van over een bijkomende plc te gaan werken voor je probleemdecoder.
zijn je twee decoders van het zelfde type zowel de probleemloze als de probleemdecoder
de PLC (het type PLC) met de geringste bandbreedtedoorvoer, bepaalt de uiteindelijk max haalbare snelheid (= dus mogelijks deze van Proxiimus)
de vraag stelt zich effectief of het niet beter zou zijn de volledige installatie “te upgraden”
maar zoals aangestipt door Martin het gedrag en de mogelijkheden van PLC zijn afhankelijk van uw intern elektriciteitsnetwerk
@Martin . Kunnen wij in de modem ook nazien of de slimme WiFi uit staat. Zodat hij de twee signalen 2 en 5 apart blijft uitzenden ipv slim te zijn en beste kanaal te kiezen ?
ro
TBI: Hou er ook rekening mee dat bvb na een reset One SSID weer actief komt te staan.
scroll ook dan eens naar onder op deze pagina, waar je dit onderwerp tegenkomt : “Vragen en antwoorden over de uitbreiding van devolo Magic” …..
@Martin . Configuratie twee tv’ s is nu als volgtt’
tv 1 verbonden met Proximus plc. Werkt zonder problemen.
tv2 verbonden met WiFi bridge . Geeft sinds enkele weken problemen. Geen verbinding, blokjes, beeld bevroren.
Vandaar dat we vermoeden dat er iets veranderd is op onze lijn of decoder. WiFi bij ons is ook wispelturig. Sterkte op iPad, digitale radio geeft telkens Max en soms veel minder aan. Daarom deden we de test. Op tv2 getest met Proximus WiFi booster. Zelfde resultaat als WiFi bridge. Met storingen. dan test op tv2 met powerline repertoria. Iets beter, maar toch ook problemen. Daarom zouden tv2 pak willen koppelen met plc. Vermits we vaststellen dat de plc op tv1 perfect werkt.
probleem met zwakke WiFi verbinden blijft open en we verwachten toch dat Proximus medewerkers hier op reageren ..
ro
B--------PLC~~~PLC----------------decoder1 ---- TV1 (geenprobleem met beeld) B O--))) (((----BRIDGE--------------decoder2 ---- TV2 (probleem met beeld) X
@Ro kun je als test dit uitvoeren?:
B--------PLC~~~PLC----------------decoder2 ---- TV1 (vraag=probleem met beeld? ) B O--))) (((----BRIDGE--------------decoder1 ---- TV2 (vraag=probleem met beeld?) X
NB: BRIDGE kan ook de BOOSTER zijn
Martin,
We kunnen deze avond test doen met plc naar decoder 2.
Maar bridge naar decoder 1 kunnen we niet doen, vermits er bijna geen WiFi dekking is in de kamer waar we de bridge zouden dienen op te stellen.
En waarom komt hier geen enkele Proximus medewerker met een suggestie om de WiFi dekking bij ons thuis te verbeteren ?
ro
Martin,
We kunnen deze avond test doen met plc naar decoder 2.
Maar bridge naar decoder 1 kunnen we niet doen, vermits er bijna geen WiFi dekking is in de kamer waar we de bridge zouden dienen op te stellen.
En waarom komt hier geen enkele Proximus medewerker met een suggestie om de WiFi dekking bij ons thuis te verbeteren ?
ro
Je moet alleen de decoder verplaatsen van plaats niet de PLC’s of bridge
ORIGINELE TOESTAND:
B--------PLC~~~PLC----------------decoder1 ---- TV1 (geenprobleem met beeld) <<<<@LOKAAL 1 B O--))) (((----BRIDGE--------------decoder2 ---- TV2 (probleem met beeld) <<<<@LOKAAL 2 X
TEST TOESTAND:
B--------PLC~~~PLC----------------decoder2 ---- TV1 (vraag=probleem met beeld? ) <<<<@LOKAAL 1 B O--))) (((----BRIDGE--------------decoder1 ---- TV2 (vraag=probleem met beeld?) <<<<@LOKAAL 2 X
Als het aan de wispelturige Wifi zou liggen zou de decoder 1 nu ook problemen moeten geven en ddecoder2 niet meer.
@M_016 u stelde ook om de installatie eens te upgraden . Wat betekent dit ?Een volledige nieuwe plc set te installeren op de twee tv’ s. Wat dan wel van het magic type mag zijn , veronderstel ik.
We proberen maar te zoeken naar een ideale oplossing, om toch het waarschijnlijkevprobleem van slechte wifi dekking op te lossen.
ro
Ik vrees dat in de portofolio van Proximus nog enkel Boosters voorhanden zijn (eventueel 2 boosters in cascade te plaatsen)
Mogelijks zijn er in sommige Proximus centers nog Proximus PLCs beschikbaar (maar er is hieromtrent enkel lokaal ter plaatse een positief of negatief antwoord mogelijk)
Reacties van Proximus medewerkers op dit publieke forum zijn “niet in quasi real time” en kunnen enige tijd op zich laten wachten
De variaties in de gemeten WiFi snelheid kunnen te maken hebben met verandering van WiFi 5.0 naar WiFi 2.4 (en omgekeerd) omwille van “quasi aan de limiet van de 5.0 dekking” en/of kunnen te maken hebben met “einde levensduur Bbox”
Proximus medewerkers kunnen vanop afstand via een applicatie uw WiFi dekking detecteren en eventueel aanbevelingen voor verbetering formuleren
@M_016 Gewoon devolo set aankopen , zoals ze op de markt zijn, is dat haalbaar ? We menen te weten dat Proximus niet meer met plc’ s werkt ….
Dit moet normaal haalbaar zijn met plc’s maar er is altijd een maar met PLC’s , goede werking ben je alleen zeker als je ze een tijd kunt gebruiken, hangt ook veel van je elektriciteitsnet (storingen) af.
Gewoon devolo set aankopen , zoals ze op de markt zijn, is dat haalbaar ?
Ja, binnen een productserie (Magic of dLAN) zijn de verschillende snelheidsklassen volledig compatibel met elkaar. Om technische redenen zijn de apparaten uit de devolo Magic serie niet compatibel met dLAN-apparaten.
De enige uitzondering zijn de oude, blauwe apparaten, die helaas niet compatibel zijn met de huidige producten.
In een netwerk met gemengde snelheidsklassen maken de adapters verbinding met elkaar met de hoogst mogelijke snelheid. Voorbeeld: In een netwerk met één 500 Mbps adapter en twee 1200 Mbps adapters, maakt de 500 Mbps adapter met maximaal 500 Mbps verbinding met de 1200 Mbps adapters. De 1200 Mbps adapters maken onderling verbinding met een snelheid tot 1200 Mbps.
->
Indien de in uw bezit zijnde Proximus/Belgacom PLC’s:
van het trage(re) type zouden zijn (<< 500 Mbps ondersteuning) is er een risico op niet compatibiliteit
enkel WiFi 2.4 zouden ondersteunen lijkt het mij op het eerste zicht/bij voorkeur aangewezen de infra integraal te wijzigen (bv. door PLC met ondersteuning van wifi ac en IGMP snooping)
Evenwel best op reactie van proximus met info aangaande uw WiFi dekking afwachten en ook eerst de door Martin voorgestelde test uitvoeren
We wachten nog steeds op een reactie van een Proximus medewerker ivm mogelijk wispelturig gedrag van ons WiFi signaal thuis. Zoals ook gebruiker hierboven op het einde van zijn respons stelt.
Kan Proximus ons WiFi signaal eens nakijken ?
ro
@Ro Ik heb een aanpassing gedaan aan je wifi. Kan je dit enkele dagen uitproberen?
@DaisyS Dank je wel Daisy. We gaan het uitproberen en laten iets weten .
ro
@M_016 om mijn netwerk met modem en twee decoders up te graden via het electriciteitsnet, welk van het devolo Susteren is hiervoor aangewezen ?
Bijvoorbeeld : magic 2 WiFi 6 multi room kit . Of een ander systeem van devolo ?
ro
@Ro
Ik vrees hierop u niet direct een antwoord/raad te kunnen geven
Zelf heb ik geen Devolo Magic’s in gebruik (gehad), wel Devolo dLAN enige tijd destijds
Op dit en het Fr-forum zijn diverse berichten terug te vinden met betrekking tot de interwerking Proximus decoder en Devolo Magic welke voor sommigen ok en voor anderen (ook na installatie van laatste firmware versie) niet ok was
Mogelijkerwijze is één en ander het gevolg van de “kwaliteit van het eigen lokale interne elektriciteitsnet” (storingen)
Het lijkt mij derhalve aangewezen best een vraag aan Devolo dienaangaande te stellen en/of te kiezen voor een aankoop bij X waarbij u de PLC terug kunt inleveren indien het in de praktijk niet zou voldoen (Coolblue, Mediamarkt, Amazon, … wel opletten om bij geïntegreerd stopcontact de Franse stopcontactversie te bekomen)
Succes
P.S.
Heeft de door DaisyS doorgevoerde aanpassing geen soelaas gebracht?
Volgens mij is die IGMP snooping geen noodzaak, als je aan ieder paar PLC Powerline adapter kring alleen maar een decoder hangt , dus als volgt:
ORIGINELE TOESTAND:
B--------PLC1a~~~PLC1b----------------decoder1 ---- TV1 <<<<@LOKAAL 1 B O--------PLC2a~~~PLC2b----------------decoder2 ---- TV2 <<<<@LOKAAL 2 X
ook dit eens lezen = Devolo Magic 2 ook IGMP snooping van de partij
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.