Vraag

V5-decoder

  • 5 October 2022
  • 26 reacties
  • 516 Bekeken

IK heb een decoder V5 (met HDMI EN SCART aansluiting) waarmee ik via de SCART opnames kon doen naar video- of dvd recorder. Sinds vorige week blijkt dit niet meer te kunnen en krijg ik de melding “dit beeld kan niet opgenomen worden”. De klantendienst heeft mij daar geen uitleg over kunnen geven (waarom sinds enkele dagen en vroeger totaal geen probleem 


26 reacties

Wie weet daar meer over?

Ik weet niet of dit iets zou kunnen te maken hebben met het feit dat de V5 die niet langer meer zal software updates krijgen en stilaan vervangen wordt door de V7 decoder, al verschillende klanten hebben een bericht gekregen dat hun oude V5 zal omgeruild worden. Eens de omruiling gebeurd is wordt de V5 decoder onbruikbaar na een maand. 

Reputatie 6
Badge +2

DRM beveiliging?

Reputatie 7
Badge +4

Vermits Proximus blijkbaar de gehuurde v5 decoders stelselmatig uit dienst neemt (cfr ander berichten op het forum) vermoed ik niet dat er op deze toestellen (software)aanpassingen (m.b.t. DRM of andere zaken) nog zouden doorgevoerd worden

Is bv. de HDMI kabel losgekoppeld bij de opname van een programmma via Scart (of zijn er andere lokale aanpassingen bv. andere TV/recorder uitgevoerd)?

Werd hier door anderen nog gemeld dat het niet meer mogelijk was, dus moet er toch iets veranderd zijn, maar wat dat is de vraag natuurlijk, mss weten de proximus medewerkers hier meer over, al zal het tenslotte toch binnenkort afgelopen zijn met de oude decoders met scart aansluiting!

NB: Met HDCP was het mogelijk om via scart toch in SD op te nemen

@M_016 Mag de HDMI kabel dan niet losgekoppeld worden als je opneemt via scart, is het eerste wat ik hier van hoor?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin onderstaande heb ik toch niet gezegd/geschreven….

M_016 Mag de HDMI kabel dan niet losgekoppeld worden als je opneemt via scart,

In principe zou voor zover mij bekend bv.  onderstaande nog altijd moeten werken

Is het mogelijk digitale tv programma’s op te nemen op een Panasonic DVD/HDD-recorder?

 

Is bv. de HDMI kabel losgekoppeld bij de opname van een programmma via Scart 

@M_016 Dan heb ik deze bovenstaande zin verkeerd geïnterpreteerd.

In principe zou voor zover mij bekend bv.  onderstaande nog altijd moeten werken

Is het mogelijk digitale tv programma’s op te nemen op een Panasonic DVD/HDD-recorder?

 

Normaal gezien wel maar omdat er al verschillende meldingen gekomen zijn dat dit niet meer lukt van personen waarbij het vroeger wel lukte, moet er toch iets veranderd zijn.

Dus de vraag blijft open, namelijk waarom werkt het ineens niet meer bij deze klanten?

Reputatie 6
Badge +2

@luc481107

Dit betreur ik ook ten zeerste dat we geen mogelijkheid meer hebben om die V7 decoder buiten de wil om van Proximus op een dvd- of blu-ray recorder te kunnen aansluiten. Proximus speelt al jaren graag baas over onze opnames door ons te verplichten op hun decoder op te nemen voor een onaannemelijke 60 dagen.

 

Volgens mij heeft Proximus niet veel te maken met dit probleem, maar wordt dat opgelegd door de zenders.

Het zou kunnen dat er geen signaal meer doorgevoerd wordt naar de scart-uitgang als DRM of HDCP actief is. Dit zijn kopieerbeveiligingen om te vermijden dat er illegale (kwalitatieve) opnames gemaakt worden om te verspreiden …

Sommige HDMI splitters die je on-line kan kopen (Alibaba ...) verwijderen de HDCP beveiliging. Op die manier kan je dus wel opnemen via de HDMI uitgang (met een HDMI recorder of HDMI video capture card?).

 

Tip: probeer eens of je een radio of muziek programma wel kan opnemen via de SCART? Hierop zit waarschijnlijk geen HDCP beveiliging, en is het signaal wel beschikbaar op de SCART? ‘t is maar een gok 😉.

Wat ik mij dan afvraag is, of al de zenders dan tezamen die beslissing genomen hebben dat dit niet meer mag opgenomen worden in SD kwaliteit via scard uitgang, want via de scard was het vroeger ook altijd alleen mogelijk om in SD kwaliteit op te nemen, heb ik hier op het forum altijd gelezen van klanten die opnames deden via scard stekker?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

Uiteraard  indien dit het geval zou zijn,, is dit niet een “Proximus beslissing” maar een gevolg van contractuele/commerciële afspraken met de media (zenders en/of producenten)

Hebt u naast bovenstaand bericht een voorbeeld van onderstaande (op het 1e zicht vind ik hierover niet direct iets terug op dit forum) 

maar omdat er al verschillende meldingen gekomen zijn dat dit niet meer lukt van personen waarbij het vroeger wel lukte, moet er toch iets veranderd zijn.

In ieder geval is een opname van een T***-decoder naar een DVD-recorder via Scart nog steeds mogelijk =de gepaste externe bron/lijningang selecteren op DVD-recorder & opstelling decoder → TV (via HDMI) → recorder (via Scart) 

Ik vermoed dus dat er hiervoor ook voor Proximus (nog) geen opnamebeperkingen actief zullen zijn (via HDMI aansluitingen is weliswaar uiteraard een ander gegeven)

Reputatie 7
Badge +5

@Martin @M_016 @philippe_d @luc481107 

Wegens piraterij en andere illegale verspreiding van auteursrechtelijk beschermde content is dit niet mogelijk en kunnen wij hier geen support op geven.

@DaisyS Bedankt voor de info

Dat was wat ik ook dacht dat er iets veranderd was t.o.v. vroeger.

Reputatie 7
Badge +4

Illegaal gebruik/toepassing (buiten de privé-sfeer) is uiteraard (wettelijk) verboden

vermoedelijk wil de auteur enkel voorhanden opnames langer bewaren en/of overbrengen naar een dvd-recorder (nl de vervanging van v5 met HD zit er zo wie zo aan te komen)

Reputatie 7
Badge +5

@M_016 Helaas is dit ook om bovenstaande post niet mogelijk.

@Martin

Uiteraard  indien dit het geval zou zijn,, is dit niet een “Proximus beslissing” maar een gevolg van contractuele/commerciële afspraken met de media (zenders en/of producenten)

Maar allemaal beslissen de zenders dat dan tergelijkertijd ?

Hebt u naast bovenstaand bericht een voorbeeld van onderstaande (op het 1e zicht vind ik hierover niet direct iets terug op dit forum) 

maar omdat er al verschillende meldingen gekomen zijn dat dit niet meer lukt van personen waarbij het vroeger wel lukte, moet er toch iets veranderd zijn.

Nog niet zo lang geleden heb ik dit hier nog gelezen.

In ieder geval is een opname van een T***-decoder naar een DVD-recorder via Scart nog steeds mogelijk =de gepaste externe bron/lijningang selecteren op DVD-recorder & opstelling decoder → TV (via HDMI) → recorder (via Scart) 

Ik vermoed dus dat er hiervoor ook voor Proximus (nog) geen opnamebeperkingen actief zullen zijn (via HDMI aansluitingen is weliswaar uiteraard een ander gegeven)

kan natuurlijk ook omzeild worden :-) 
Maar aangezien dit niet wettelijk is ga ik hier geen gegevens posten uiteraard en moeten de geïnteresseerden maar zelf eens googelen ….

 

TBI: Ik herinner mij zelf een post een goed jaar geleden dacht ik, waar iemand ook niet meer kon opnemen via scart en dan na het herstarten van de decoder het wel terug mogelijk was maar blijkbaar lukt dit nu ook niet meer door te herstarten (volgens ik van sommigen vernomen heb).

Ongeacht wat de zenders nu exact verbieden of opleggen, en volledig tegenstrijdig met de mening van Timm1983, is er de kwestie van auteursrecht (Sabam, in Nederland Brein dacht ik). Ik neem aan dat die er ook op toezien dat er geen illegale kopieën worden gemaakt.


Of het nog geldig is of niet weet ik niet, maar er is een periode geweest dat je 1 reservekopie mocht maken van je muziek CD (film ook?) voor in geval van verlies, schade, diefstal, … maar als Sabam kwam controleren in je zaak (privé?) moest je wel de aankoop kunnen aantonen. Concreet: als je voor opgenomen muziek in je café draait vanop PC (harde schijf) moet je op eenvoudige vraag de CD kunnen voorleggen.

Door geredeneerd: Ingeval je een kopie wil van een film op je V5 (vooropgezet dat dat zou kunnen natuurlijk), dan moet die kopie ook verwijderd worden na gezien te zijn om niet in aanvaring te komen met auteursrechten. Maar wie garandeert dat dit ook gebeurt?

Ergo: kopiëren wordt onmogelijk gemaakt.

In feite zijn je opnames ook maar max 3 jaar afspeelbaar en in het ander geval max 60 dagen

Maar de opgenomen programma’s zijn nooit je eigendom en kan je niet verder verkopen.
Dat risico bestaat als je extern (DVD recorder) opneemt. Er bestaat ook nog altijd zoiets als DVD in de handel.

Je kan/mag in de eerste plaats opnemen omdat je het programma niet kan bekijken op dat ogenblik en door het op te nemen kan je op een later tijdstip kijken. Dat je het van Proximus langer mag bewaren is meegenomen, maar ik verwijs ook naar de vorige paragraaf.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

Ik vermoed dat afspraken hierover nationaal of regionaal gemaakt worden tussen media en operatoren 

Concreet zie ik evenwel niet in op welke wijze een operator zoals Proximus een dergelijke beperking via (analoge) Scart zou kunnen invoeren in een opstelling zoals aangeduid hierboven (decoder → TV via HDMI → recorder via Scart), tenzij de Scart uitgang van de decoder zelf buten werking zou gesteld worden

 

Tenzij vergissing mijnentwege weet enkel de TV weet dat er een niet HDCP compatibele analoge doorverbinding is en zou deze de blokkering moeten doorvoeren)

 

@Mutlie

Inderdaad de opnames zijn geen eigendom maar het EU-recht laat de vrije keuze van eindapparatuur toe en de opnames zouden derhalve in principe van drager A naar drager B (onder dezelfde voorwaarden) moeten kunnen overgedragen worden 

Cfr raadpleging BIPT m.b.t. vrije keuze modem en STB (setup box / decoder)

Raadpleging over een ontwerpbesluit betreffende de identificering van het netwerkaansluitpunt voor de breedbanddiensten en TV-diensten | BIPT

Misschien is/wordt één en ander In België dienaangaande mogelijk S2.2023

Maar uiteraard kan ook de mogelijkheid tot opname op termijn in het kader van de beveiliging van het auteursrecht geschrapt worden (of enkel mogelijk gemaakt worden in het kader van een abo met registratie van een “vervaldatum” in de opname)

 

In ieder geval zal het in de toekomst toch gedaan zijn van via scart opnames te doen aangezien de nieuwe decoders geen scart meer hebben.

 @luc481107 Als het dan toch nog altijd mogelijk zou zijn via scart te copieren op DVD recorder dan zou ik toch eens proberen van de decoder te herstarten → toestellen herstarten , om te zien of dit iets oplost.

Als het nog niet werkt zou je ook eens de decoder kunnen resetten om te zien wat dit geeft.

→ Je decoder resetten 

HEB PROBLEEM OOK, madame heeft oplossing gevonden in de tijd al. Na geen mogelijkheid meer heeft zij gevonden en lukt het nog tot vandaag 26/05/23 vb: vandaag 26/5 kan je het opgenomen programma van en tot 25/03 opnemen op je salon dvd met hdd. 

Gisteren v5 gedesactiveerd geweest zonder toeten of blazen door 0800, gelukkig nog heb ik mijn tweede (gekocht in de tijd) nog, moet nu om mijn opnames van die decoder nog kunnen  te bekijken hdd in de nog werkende v5 decoder plaatsen. Eens deze niet meer zal werken ( volgens Prox.. binnen ten laatste 3 jaar) gebeuren. Waaro geeft Prox.. zijn klanten niet de mogelijkheid deze te behouden op een of andere manier ! 

Reageer